• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3711 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ دي

چهره‌ها- خبرها

به برجام وفادار باشيد

ده‌ها نفر از دانشمندان برتر امريكايي در نامه‌اي به دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري منتخب امريكا از او خواستند بر سر توافق هسته‌اي با ايران وفادار باشد. به گزارش آنا به نقل از روزنامه نيويورك تايمز، در اين نامه نوشته شده است: «ما از شما (ترامپ) تقاضا مي‌كنيم كه اين دارايي استراتژيك حياتي ايالات متحده را حفظ كنيد.» 37 امضاكننده اين نامه شامل برندگان جايزه نوبل، بازنشستگان بخش‌هاي مربوط به ساخت سلاح اتمي، مشاوران علمي كاخ سفيد و مديران اجرايي بزرگ‌ترين گروه‌هاي علمي جهان هستند. دونالد ترامپ درجريان كمپين انتخاباتي، توافق هسته‌اي ايران را بدترين توافقي كه تاكنون درباره آن مذاكره شده دانسته بود و در سخنراني در جمع يك لابي هوادار اسراييل در امريكا نيز گفته بود كه «بر هم زدن توافق هسته‌اي ايران اولويت اول من است». اين نامه از سوي ريچارد ال گروين، فيزيكداني كه براي نخستين بار در جهان، بمب هيدروژني را طراحي كرد و مدتي طولاني به واشنگتن درباره سلاح‌هاي هسته‌اي و كنترل تسليحات مشاوره مي‌داد، ترتيب داده شده است. او از جمله فيزيكدان‌هاي در قيد حيات است كه پديدآورنده عصر رقابت هسته‌اي به شمار مي‌آيند. اين نامه به ترامپ مي‌گويد كه هدف ما (نويسندگان) «ارايه ارزيابي» از تاثير توافق هسته‌اي ايران از يك سال پيش تاكنون است.


زنگ خطر داعش در عراق دوباره به صدا درآمد

حضور صدها تن از تروريست‌هاي داعش در شهرستان «حويجه» در جنوب كركوك، چالشي تازه در مقابل نيروهاي عراقي و تهديدي عليه وضعيت امنيتي به خاطر اهميت اين منطقه استراتژيك و نزديكي آن به تاسيسات نفتي به وجود آورده است. به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه مستقل رأي اليوم، در همين راستا و به دنبال افزايش نگراني‌ها از تهديدهاي داعش براي شهرستان الحويجه، عبدالله الجبوري، استاندار صلاح‌الدين از حيدر العبادي، نخست وزير عراق خواست تا شهرستان الحويجه در كركوك و الشرقاط در استان صلاح‌الدين را آزاد كند. وي گفت نيروهاي امنيتي صلاح‌الدين در آماده باش كامل هستند و شهروندان براي همكاري با نيروهاي امنيتي تشويق مي‌شوند اما جنايات روزانه تروريست‌ها در الحويجه و الشرقاط نيازمند عمليات فوري براي آزادسازي اين مناطق است. استان كركوك مقر شركت نفت شمال وابسته به دولت مركزي است و مهم‌ترين ميادين نفتي از جمله ميدان نفتي «الخبار» كه شامل ۳۰۰ چاه نفتي است و روزانه ۳۰۰ هزار بشكه نفت توليد مي‌كند و پروژه‌هاي استخراج گاز در اين استان قرار دارند. پيش‌تر منابع عراقي اعلام كرده بودند كه طرف عراقي قصد داشته عمليات آزادي مناطق جنوب كركوك را قبل از عمليات موصل آغاز كند اما با فشارهاي طرف امريكايي براي آغاز عمليات موصل مواجه شد. در خبري ديگر شبكه الجزيره گزارش داد، داعش جاده بين بغداد و موصل را با سيطره بر روستايي در استان صلاح الدين و حمله به روستاي ديگري در ديالي در شمال شرق عراق در دو روز گذشته بست. اين منابع گفتند كه درگيري‌ها همچنان ميان دو طرف با استفاده از سلاح‌هاي مسلسل و خمپاره ادامه دارد و نيروهاي عراقي تلاش مي‌كنند اين روستا را كه از آن عقب‌نشيني كردند، پس بگيرند. اين روستا در منطقه‌اي است كه در جاده ميان بغداد و موصل قرار دارد و كنترل ارسال كمك‌هاي نظامي به سمت موصل از آنجا صورت مي‌گيرد. پيش‌تر خبرگزاري «اعماق» وابسته به داعش گزارش داد كه داعش روستاي الدبس در شمال بيجي در استان صلاح الدين را نيز تحت تصرف درآورده و مسير امدادرساني نيروهاي عراقي به سمت موصل را بسته است. اعماق گزارش داد كه افراد مسلح داعش حمله‌اي به نيروهاي عراقي در شمال بيجي داشتند كه اين حمله را با انفجار يك خودروي بمبگذاري شده آغاز كردند و آنها تجهيزات و خودروهاي نظامي را تحت تصرف خود درآوردند.


تلاش دوباره سازمان ملل براي پايان بحران يمن

راجح بادي، سخنگوي دولت مستعفي يمن در گفت‌وگو با روزنامه «الحياه» اظهار داشت: اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن به زودي در منطقه حضور يافته و براي اعلام نظرش درباره اصلاحات انجام شده توسط دولت مستعفي در نقشه راه پيشنهادي سازمان ملل سفرهايي به مسقط، رياض و عدن خواهد داشت. راجح بادي در ادامه وجود هر گونه پيشنهاد براي اعلام آتش‌بس در يمن را تكذيب كرد. وي با اشاره به اينكه ديدار ولد شيخ احمد و عبد ربه منصور هادي (رييس‌جمهور مستعفي يمن) در شهر عدن خواهد بود، تاكيد كرد: ‌تا اين لحظه پاسخي از ولد شيخ احمد در اين باره دريافت نكرده‌ايم و به محض دريافت نظرات ولد شيخ، كار بررسي اين ديدگاه‌ها براي اتخاذ يك موضعگيري آشكار آغاز خواهد شد. راجح بادي در واكنش به اظهارات اخير علي عبدالله صالح، رييس‌جمهور پيشين يمن گفت: صالح نه تنها عليه قانون اساسي يمن بلكه عليه قوانين بين‌المللي نيز شورش مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون