روز «هواي آلوده» به جاي هواي پاك
خدا رحمت كند آيتالله هاشمي را. ايشان خطبهاي در سال 65 داشتند درباره مترو كه معروف شد به «خطبه مترو».
آن زمان كه مردم معتقد بودند مترو وسيلهاي لوكس و زينتي است، ايشان براي مردم توضيح ميدهد و از مزاياي مترو ميگويد. پيگيريهاي ايشان باعث شد مترو راه بيفتد. بنابراين ما بايد زيرساختهاي حمل و نقل عمومي را تقويت كنيم. بيش از 50 درصد بودجههاي شهرداري را به ساخت مترو، بحث سوخت پاك و هواي سالم اختصاص دهيم. دولت هم بايد كمك كند. طبق قانون، دولت بايد 50 درصد توسعه مترو را برعهده داشته باشد و بيش از 80 درصد پول اتوبوسهاي شهري را بپردازد.
تعاملي كه در اينجا بين دولت و شهرداري نياز داريم را در دو دولت قبلي نداشتيم و باعث ايجاد مشكلاتي شده بود.