• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3724 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ دي

رييس‌جمهور منتخب امريكا فردا سوگند ياد مي‌كند

آماده باش براي آغاز روزهاي ترامپ

گروه جهان| از فردا 20 ژانويه 2017، چهل و پنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده خواهد بود. ساعت يازده و نيم صبح روز جمعه به وقت واشنگتن مراسم دست به دست شدن قدرت در امريكا آغاز خواهد شد. ابتداي مراسم به سنت هميشه با برنامه‌هايي نه‌چندان سياسي آغاز خواهد شد و پس از آن نوبت به دونالد ترامپ، رييس‌جمهور منتخب امريكا و معاون اول وي مايك پنس مي‌رسد تا حوالي ساعت 3 و نيم بعدازظهر در مراسم رسمي اداي سوگند شركت كنند.
يكي از مهم‌ترين مسائل در روز تحليف، ليست شركت كنندگان است. علاوه بر دونالد ترامپ و اعضاي خانواده‌اش، باراك اوباما، رييس‌جمهور چهل و چهارم امريكا نيز به همراه خانواده‌اش در اين مراسم حضور خواهند داشت. رسم است كه تمامي روساي جمهور زنده امريكا در مراسم تحليف شركت كنند اما اين‌بار در سال 2017 ميلادي مشخص نيست كه با توجه به طعنه‌ها و كنايه‌ها، سياست‌هاي تند اعلامي و شخصيت جنجالي و نه چندان سياسي دونالد ترامپ كدام يك از روساي جمهور پيشين براي شركت در اين مراسم مي‌آيند. جيمي كارتر نخستين رييس‌جمهوري بود كه اعلام كرد در اين نشست شركت مي‌كند و پس از او نيز جورج بوش به وي پيوست و اعلام كرد كه با وجود تمام اختلاف‌ها مي‌آيد. معاون اول سابق، ديك چني هم اعلام كرده است در اين مراسم شركت مي‌كند. بيل كلينتون از روساي جمهور پيشين امريكا هم مي‌آيد تا شاهد جابه‌جايي قدرت از حزب دموكرات به جمهوريخواه باشد. هيلاري كلينتون، رقيب دونالد ترامپ در دوئل رياست‌جمهوري 2016 هم اعلام كرده است كه دوشادوش همسرش در مراسمي شركت خواهد كرد كه در گذشته يك بار نقش بانوي اول امريكا را در آن ايفا كرده است. جورج بوش پدر اما به دليل مشكلات جسمي در اين نشست شركت نمي‌كند. برخي از مقام‌هاي مذهبي عاليرتبه نيز اعلام كرده‌اند كه در مراسم تحليف شركت خواهند كرد. علاوه بر اين گفته مي‌شود كه مقام‌هاي ارشد پنتاگون نيز در اين مراسم شركت خواهند كرد. جان كري، وزير خارجه امريكا اعلام كرده است كه وي در مراسم تحليف رييس‌جمهور منتخب امريكا شركت نخواهد كرد.
 دونالد ترامپ از حاميان خود خواسته است كه با شركت در مراسم تحليف، ركورد حاضران در اين مراسم را بزنند. به گزارش سي‌ان‌ان، گزارش‌هاي اوليه حاكي از آن است كه بيش از 800 هزار نفر در اين مراسم شركت خواهند كرد. اين رقم در صورت تحقق بسيار كمتر از تعداد شركت‌كنندگان در مراسم تحليف دور نخست رياست‌جمهوري اوباما هستند.
گفته مي‌شود كه در اين مراسم برخلاف مراسم‌هاي مشابه براي روساي جمهور پيشين تعداد چهره‌هاي سرشناس يا سوپر استارها كم خواهد بود. ترامپ در توييتر خود اعلام كرده است كه نيازي به حضور سلبريتي‌ها و چهره‌هاي سرشناس در مراسم خود ندارد و بسياري از اين چهره‌ها براي حضور در مراسم تحليف درخواستي دارند لذا او ترجيح مي‌دهد كه مردم باشند. وي در اين باره گفت: ببينيد اين سلبريتي‌ها براي هيلاري كلينتون چه كردند؟ هيچ كار. من مي‌خواهم مردم بيايند.
اوباما و ترامپ كه 24 ساعت پس از اعلام نتيجه انتخابات در كاخ سفيد با هم ديدار كرده بودند پيش از مراسم تحليف نيز يك بار ديگر با هم در همان مكان ديدار خواهند كرد. هر دو نفر هم به همراه همسران‌شان براي شركت در مراسم تحليف به محل برگزاري مراسم خواهند رفت.
شايد مهيج‌ترين بخش مراسم فردا سخنراني دونالد ترامپ باشد. گفته مي‌شود كه استفان ميلر مسووليت نگارش بدنه اصلي اين متن را بر عهده گرفته است. ميلر در مراحل اوليه كمپين انتخاباتي ترامپ نيز به وي مشاوره‌هايي مي‌داد. گفته مي‌شود كه بدنه اصلي متن سخنراني را مسائل و دغدغه‌هاي داخلي امريكا تشكيل خواهند داد. چهل و پنجمين رييس‌جمهور امريكا از برنامه‌هايش براي 100 روز نخست حضور در كاخ سفيد سخن خواهد گفت.
همه‌چيز اما به روز 20 ژانويه ختم نخواهد شد. از فرداي اين روز نيز برنامه‌هاي غيررسمي در جريان خواهد بود. گفته مي‌شود كه سه گروه متفاوت حامي ترامپ برنامه‌هايي براي راهپيمايي به نفع وي دارند. روزهاي شنبه و يكشنبه اما بايد انتظار راهپيمايي‌هاي مخالفان دونالد ترامپ را داشت. گفته مي‌شود كه بزرگ‌ترين اين راهپمايي‌ها در واشنگتن خواهد بود و زنان آن را هدايت خواهند كرد. برخي منابع كه از موافقت‌هاي اوليه اداري براي برگزاري اين تجمع‌ها خبر داده‌اند پيش بيني مي‌كنند كه تظاهرات زنان جمعيتي بيش از 200 هزار نفر را به خود اختصاص بدهد كه دليل اين جمعيت نيز موضع‌گيري‌ها و سخنان توهين آميز ترامپ نسبت به زنان در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي امريكا است. در ساير راهپيمايي‌هاي مدافعان ترامپ و اعتراض‌هاي مخالفان احتمالا جمعيتي حدود 100 نفر تا 50 هزار نفر شركت خواهند كرد.
دموكرات‌ها و فعالان چپ گرا كه به دلايل متفاوت چشم ديدن رياست‌جمهوري دونالد ترامپ را ندارند برنامه‌هايي براي اعتراض به حضور وي در كاخ سفيد همزمان با برگزاري مراسم تحليف دارند. بسياري از مخالفاني كه پس از پيروزي ترامپ تا چند روز از سر خشم و نااميدي خيابان‌هاي واشنگتن و نيويورك را ترك نكردند اين‌بار نيز مي‌خواهند مراسم تحليف ترامپ را به خاطره‌اي تلخ براي وي بدل كنند. آخرين بار در سال 1973 و در روز مراسم تحليف ريچارد نيكسون بود كه جمعيتي بالغ بر 25 هزار نفر به خيابان‌ها آمدند تا مخالفت خود را با رياست‌جمهوري وي اعلام كنند. در آن زمان نيروهاي امنيتي ده‌ها نفر را بازداشت كردند. نويسنده كتاب: روز بزرگ دموكراسي، تحليف رييس‌جمهورهاي‌مان 2013 – 1789 در اين باره مي‌گويد: با توجه به تحقيقات ميداني كه انجام داده‌ام، فكر مي‌كنم كه جمعيت فوق‌العاده‌اي در اعتراض به رياست‌جمهوري ترامپ به خيابان‌ها خواهند آمد و ركورد زده خواهد شد.
در مراسم تحليف جورج بوش نيز قريب به 20 هزار نفر به عنوان معترض شركت كرده بودند. سي‌ان‌ان در تحليل چرايي شكل گرفتن چنين فضاي دوقطبي در مورد ترامپ مي‌گويد: بزرگ‌ترين دليل آن، شخصيت خود دونالد ترامپ است. او يك غول رسانه‌اي و اقتصادي است و در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي نيز به گونه‌اي عمل كرد كه يا بايد او را دوست مي‌داشتيد يا از او متنفر مي‌شديد. اين در حالي است كه اعتراض‌هايي كه به نيكسون در 1973 شد به دليل مخالفت‌ها با جنگ ويتنام بود و نه مخالفت با شخص نيكسون. در مورد جورج بوش نيز اعتراض‌ها به آشفتگي‌ها در نحوه برگزاري انتخابات بود. اين‌بار اما همه‌چيز به شخص ترامپ مربوط است. به حرف‌ها و موضع‌گيري‌هايي كه داشته است. به تناقض‌هايي كه در گفتار و كردار وي ديده مي‌شود و به سخناني كه طيف وسيعي از مردم امريكا را از وي خشمگين كرده است.
يك سرمايه‌دار حامي جمهوريخواهان درباره چرايي اعتراض‌ها به ترامپ به واشنگتن‌پست مي‌گويد: به معترضان نگاه مي‌كنم و از خودم سوال مي‌كنم كه به چه چيزي اعتراض مي‌كنند؟ هيچ پاسخي پيدا نمي‌كنم جز اينكه آنها به انتخابات آزاد و عادلانه‌اي اعتراض مي‌كنند كه منجر به پيروزي يك جمهوريخواه شده است.
يكي از رهبران شكل دهي اين تظاهرات اما مي‌گويد كه آنها به دنبال پيام رساني به ترامپ هستند: ما مي‌خواهيم اين پيام قاطع و محكم را در اعتراض به سياست‌هاي تند و افراطي ترامپ بدهيم. او به مسلمانان و مهاجران حمله و توهين كرده است، او حقوق زنان و كارگران را ناديده گرفته است و ما مي‌خواهيم به او در اين‌باره هشدار دهيم.
فرمان امنيتي اوباما
در حالي كه نگراني‌هايي از چند و چون برگزاري مراسم تحليف وجود دارد، باراك اوباما رييس‌جمهور در حال كناره‌گيري امريكا در نشستي از مقام‌هاي ارشد مبارزه با تروريسم و امنيت دولتش خواسته براي تامين امنيت مراسم تحليف ترامپ آماده باشند. كاخ سفيد در بيانيه‌اي آورده است: رييس‌جمهور اوباما به همه آژانس‌ها دستور داده تا هوشياري خود را حفظ كرده و بهترين موضع ممكن را براي حفاظت از كشور در مقابل تهديدهاي تروريستي و افراد خشونت‌طلب تضمين كنند.
از خودسوزي تا شكايت عليه ترامپ
حاشيه‌هاي رياست‌جمهوري هنوز آغاز نشده دونالد ترامپ ادامه دارد. روز گذشته در حالي كه تيم نامزد جمهوريخواهان خود را براي برگزاري مراسم تحليف آغاز مي‌كرد، مردي در اعتراض به دونالد ترامپ در واشنگتن خود را آتش زد. اين اتفاق مقابل هتل بين‌المللي ترامپ در واشنگتن رخ داد. شاهدان عيني بلافاصله پس از اين اتفاق با نيروهاي امنيتي و آتش نشاني تماس گرفتند و مرد فوق به بيمارستان منتقل شد. اين مرد معترض هدف از اين اقدام را اعتراض به رييس‌جمهوري جديد امريكا عنوان كرد و گفت كه ترامپ به قانون امريكا احترام نمي‌گذارد. وي درباره اين اقدام خود گفت: من به اين مساله اعتراض دارم كه فردي را انتخاب كرده‌ايم كه به هيچ عنوان كفايت احترام به قانون اساسي امريكا را ندارد.
در حادثه‌اي ديگر، زني كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور منتخب امريكا را به سوءاستفاده جنسي متهم كرده است، از او شكايت كرد. سامر زِرووس در شكايتش دونالد ترامپ را به دروغگويي متهم كرده است. به گزارش تسنيم، زرووس كه سابقا در برنامه تلويزيوني ترامپ به نام «كارآموز» شركت كرده بود، مدعي است ترامپ در سال 2007 او را مورد آزار جنسي قرار داد. زرووس در گفت‌وگو با خبرنگاران در لس‌آنجلس گفت: «از آنجا كه آقاي ترامپ آنگونه كه من خواستم حرفش را پس نگرفته، بنابراين هيچ چاره‌اي جز شكايت از او به‌منظور حفظ آبرويم باقي نمانده است. »وكيل زرووس در اين خصوص مي‌گويد: اگر ترامپ اتهام دروغ‌پردازي زنان را پس بگيرد و به رفتار نادرستش نسبت به زنان اذعان كند، خانم زرووس مايل به پس گرفتن شكايتش است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون