• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3724 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ دي

آخرين صحبت‌هاي جان كري در مقام وزير خارجه

برهم زدن برجام لطمه زيادي به امريكا خواهد زد

 

جان كري، وزير امور خارجه امريكا سه‌شنبه شب در آخرين مصاحبه خود در اين سمت با رسانه‌هاي غربي در حاشيه نشست مجمع جهاني اقتصاد در داووس سوييس به شبكه اسكاي‌نيوز گفت: ما از تلاش‌هاي روسيه، تركيه و ايران براي رفتن به آستانه، پايتخت قزاقستان حمايت مي‌كنيم و به اعتقاد من امريكا به اين نشست دعوت شده و از دولت جديد مي‌خواهم در آن شركت كند.
وي گفت، انتظار دارد مواضع برخي كشورها در ماه‌هاي آينده شاهد تغييراتي باشد و آنها عملگراتر و با روي باز به مذاكراتي فراگير در سوريه حركت كنند. به گزارش ايسنا، كري از سياست‌هاي دولت امريكا در منطقه دفاع كرد و با سرزنش منتقدان‌شان گفت: آنها از خود گمراهي عمدي گسترده‌اي را با هدف ارايه تصويري از شكست در مواضع دولت كنوني و عدم حمايت هم‌پيمانانش از آن نشان مي‌دهند. وزير امور خارجه امريكا بار ديگر موضع كشورش را در قبال ايران با وجود امضاي توافقنامه هسته‌اي تكرار كرد و افزود: تحريم‌هاي امريكا همچنان عليه ايران ادامه خواهد داشت. وي تاكيد كرد: ما تحريم‌ها را به دليل سياست تسليحاتي، فعاليت‌هاي موشكي و حمايت ايران از حزب‌الله باقي گذاشتيم. البته تنها تحريم‌ها را باقي نگذاشتيم بلكه در برخي موارد آنها را بيشتر هم كرديم.
 كري درباره عراق و عمليات موصل نيز با سرزنش كردن نوري مالكي، نخست وزير سابق عراق ادعا كرد: تشكيل شبه‌نظاميان طايفه‌اي نيروهاي عراق را در عمليات موصل تضعيف كرد تا از موصل فرار و سقوط آن را آسان كردند. وي افزود: ارتش عراق در موصل خود را با ساكنان موصل نزديك ندانست و از اين رو در برابر نيروهاي داعش فرار كرد. رييس دستگاه ديپلماسي امريكا نسبت به مرحله بعد از نابودي داعش در موصل از توابع استان نينوا ابراز نگراني كرد. كري عنوان داشت: خروج نيروهاي امريكايي از عراق دليل نفوذ روز افزون داعش نبود. بايد عراقي‌ها براي حل اختلافات طايفه‌اي تلاش كنند كه باعث ضعف عراق و ظهور داعش است. وي درباره مساله فلسطين بار ديگر گفت: تا زماني كه بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل بگويد كه با راه‌حل دو كشوري موافق است اما از سوي ائتلاف حاكم تحت فشار باشد با مشكلاتي در گام برداشتن در اين مسير در شرايط كنوني مواجه خواهد بود. وزير امور خارجه امريكا اما در عين حال درباره روند صلح بين اسراييل و فلسطين تاكيد كرد: بايد توضيح دهم كه همچنان اميد به راه‌حل دو كشوري وجود دارد. كري درباره يمن نيز با انتقاد از تعطيلي روند سياسي و سرزنش كردن عبد‌ربه منصور هادي، رييس‌جمهور مستعفي يمن و مخالفتش با طرح صلح افزود: روند سياسي در يمن پيش نمي‌رود چون منصور هادي از همان ابتدا از آن حمايت نكرد و اين اشتباه بزرگي بود به اعتقاد من هادي در روزهاي اخير طرح فرستاده سازمان ملل به يمن را پذيرفته است. وي همچنين در سخنراني خود در برابر مجمع جهاني اقتصاد اعتراف كرد كه روند درگيري‌ها در سوريه بعد از آغاز عمليات نظامي روسيه در كشور تغيير كرد و شعله‌اش خاموش شد و اميدوار است كه بحران سوريه خيلي زود حل شود. كري ادامه داد: ما بايد در اين زمينه صادق باشيم. متاسفانه دولت باراك اوباما اين كار را نكرد. من اطمينان دارم كه درگيري‌هاي سوريه قابل حل است و هيچ شكي ندارم. هيچ جايگزيني براي حل بحران سوريه نيست. وزير خارجه امريكا تاكيد كرد كه اسراييل به‌طور تدريجي در حال سيطره كامل بر كرانه باختري است. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، جان كري، وزير خارجه امريكا در سخناني در اجلاس اقتصادي داووس ضمن اشاره به راي ممتنع كشورش به قطعنامه شوراي امنيت در محكوميت شهرك‌سازي رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي، تصريح كرد كه امريكا قطعنامه اخيرا را وتو نكرد و به آن راي ممتنع داد تا در نهايت اين قطعنامه با توجه به حساسيت و جديت موضوع به تصويب برسد.
جان كري همچنين پيش از مصاحبه با اسكاي‌نيوز و سخنراني در داووس در مصاحبه‌اي با واشنگتن‌پست عنوان كرده بود: به اندازه كافي در عرصه سياست بوده‌ام كه متوجه باشم ميان دوران كمپين و دوران حكومتداري تفاوت‌هايي وجود دارد. كري گرچه در اين مصاحبه تلاش كرده بود تا مستقيما درباره مواضع دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري منتخب امريكا صحبت نكند اما خطاب به دولت آتي تاكيد كرد تا آنها توافق اتمي ايران را از بين نبرند. كري گفت: من به افرادي كه قويا تلاش مي‌كنند دنبال بهانه باشند و تنش‌ ايجاد كنند و از مسووليت‌هاي‌شان شانه خالي كنند، هشدار مي‌دهم. گمان مي‌كنم اين مساله لطمه زيادي به اعتبار امريكا وارد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون