• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3725 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲ بهمن

كارشناسان در پاسخ به «اعتماد» مي‌گويند:

شهرداري و مسوولان قضايي بايد ساختمان‌هاي ناايمن شهر را پلمب كنند

حميد رضا خالدي

 

فروريزش غول «پلاسكو» مصادف بود با موجي از سوالات شهروندان كه بيشتر از طريق شبكه‌هاي اجتماعي مطرح مي‌شد و مهم‌ترين آن اين بود كه چرا با وجود اخطارهاي متعدد درباره وضعيت ايمني ساختمان پلاسكو به مسوولان آن، اين ساختمان پيش از اينكه فرو بريزد و افراد زيادي كشته شوند، پلمب نشد؟ و ده‌ها سوال ديگر. سوالاتي كه هر كدام شايد ساعت‌ها بحث و بررسي را بطلبد.
اخطار به جاي پلمب
هنوز يك ساعتي از فروريزش ساختمان پلاسكو نگذشته بود كه شهرداري از طريق رسانه‌هاي منتصب‌به خود و شبكه‌هاي اجتماعي، اقدام به انتشار نامه‌هاي اخطاري كه براي هيات‌مديره ساختمان پلاسكو فرستاده بود كرده و معاون شهرسازي و معماري شهردار تهران نيز رسما اعلام كرد كه فقط وظيفه‌شان در حد تذكر دادن است و بيش از اين وظيفه‌اي نداشته و براي پلمب ساختمان‌هاي ناايمن، مراجع قضايي بايد حكم صادر كنند. محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري در اين مورد به «اعتماد» مي‌گويد: يكي از نقاط تاريك اين ماجرا اين است كه شهرداري مدعي است كه آتش‌نشاني به عنوان مرجعي كه بايد ايمني ساختمان‌ها را تاييد كند ضابط قضايي نيست، يعني نمي‌تواند راسا اقدام به پلمب يك بنا و ساختمان كند. اما از سوي ديگر مالكين اين ساختمان‌ها مدعي‌اند، زماني‌كه اين ابنيه ساخته مي‌شدند، هيچ قاعده و قانون الزام‌آوري نبوده كه آنها را مجبور به رعايت مسائل ايمني كند. اينها مسائلي است كه بايد بررسي شود و يك‌بار براي هميشه، براي آنها تصميم‌گيري شود يعني مسوولان كشوري يك‌بار براي هميشه براي بيش از يكهزار ساختمان مشابه وضعيت پلاسكو در تهران تصميم بگيرند كه بالاخره چه كسي بايد مسوول اجراي مسائل ايمني در آنها باشد؟
سالاري در بخش ديگري از سخنان خود مي‌گويد: البته مديريت شهري به دنبال آن است تا بحث ضابط شدن آتش‌نشاني را در قوانين آتي به تصويب برسانند و اين مشكل را تاحدودي رفع كنند. با تمام اين تفاصيل به شخصه براين باورم كه اگر وضعيت ايمني پلاسكو اينقدر وخيم بوده است، شهرداري بايد به هر شكل ممكن براي پلمب آن اقدام مي‌كرده است، كما‌اينكه گويا چند وقت قبل هم آن را پلمب مي‌كند ولي با فشارهاي وارده مجبور مي‌شود دوباره آن را فك پلمب كند.
اسماعيل دوستي عضو كميسيون عمران شوراي شهر نيز با تاكيد براينكه شهرداري نمي‌تواند بدون حكم قضايي اقدام به پلمب ساختمان‌هاي نا‌ايمن كند گفت: شهرداري تنها زماني مي‌تواند ساختماني را پلمب يا قلع و قمع كند كه مالكين آن برخلاف پروانه ساختماني‌شان تخلفي را انجام داده باشند و پرونده‌‌شان به كميسيون ماده 100 رفته باشد و حكم براي‌شان صادر شود. در غير اين‌صورت و در مواردي مانند نا‌ايمن بودن ساختمان‌ها، شهرداري بايد در مراجع قضايي شكايت كند تا آنها حكم صادركنند و بعدا شهرداري با حضور عوامل قضايي و انتظامي اقدام به پلمب اين ساختمان‌ها كند.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا شهرداري از مالكين ساختمان‌هاي بزرگ و بلندمرتبه ناايمن تهران به مراجع قضايي شكايت نمي‌كند تا با حكم قضايي آنها را پلمب كند؟ مي‌گويد: مساله فقط پلمب كردن يك ساختمان نيست. پلمب كردن ساختمان‌هايي كه در هر كدام چند صد مغازه‌دار فعاليت مي‌كنند تبعات اجتماعي و اقتصادي زيادي دارد. اگر بخواهند اين ساختمان‌ها را پلمب كنند بايد تمام كسب و كار آنها را به جاي ديگري منتقل كنند كه آن هم واقعا بودجه بسيار كلاني را مي‌خواهد كه هيچ سازماني به تنهايي از عهده آن برنمي‌ آيد.
با اين وجود علي صابري، عضو حقوقدان شورا معتقد است كه شهرداري مي‌تواند، ساختمان‌هاي ناايمن را پلمب كند: شهرداري به بهانه اينكه آتش‌نشاني ضابط قضايي نيست يا به بهانه اينكه نمي‌تواند راسا كسب و كار ومعيشت مردم را تعطيل كند، مدعي است كه براي پلمب ساختمان‌هاي ناايمن بايد از مراجع قضايي حكم بگيرد. ولي سوال اينجاست كه اگر هم اين ادعا درست باشد، چرا شورا هيچ تلاشي نمي‌كند تا قانوني را براي ضابط شدن آتش‌نشاني از طريق شوراي عالي استان‌ها به مجلس بفرستد؟
وي ادامه مي‌دهد: البته حتي در شرايط كنوني هم به شخصه معتقدم كه شهرداري با توجه به ماده 55 قانون شهرداري‌ها، مي‌تواند ساختمان‌هاي ناايمني كه براي جان مردم و شهروندان تهديد محسوب مي‌شوند را پلمب كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون