• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3726 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ بهمن

رييس‌جمهور دستور رسيدگي فوري داد

نسخه دولت براي احياي پلاسكو

پرداخت وام ۱۰۰ ميليون توماني به واحدهاي توليدي پلاسكو

گروه اقتصادي

پلاسكو حالا نامي است كه شنيدنش بار غم بزرگي را با خود دارد. درد فروريختن زندگي‌هايي آن هم در كسري از دقيقه، آنقدر جانكاه است كه براي كاستن حجم آن مسوولان بازديد مي‌روند و برنامه‌ريزي مي‌كنند تا بلكه بخشي از خسارت‌ها جبران شود. رييس‌جمهور ديروز صبح ساختمان فروريخته را ديد و ضمن همدردي با حادثه‌ديدگان از اقدام فوري تامين اجتماعي براي كارگران بيكار شده خبر داد. او اين حادثه را درس و هشداري براي مسوولان دانست و از تاسفش براي از دست رفتن جان هموطنان گفت.

تقريبا تمام مسوولاني كه به نوعي با اين اتفاق ارتباطي داشتند در اظهاراتي، برنامه‌هاي خود براي كاستن حجم خسارت‌ها را عنوان كردند. معاون سازمان برنامه و بودجه از پرداخت خسارت‌ها از رديف حوادث غيرمترقبه گفت، علي ربيعي، وزير كار وعده وام 100 ميليون توماني به كسبه ساختمان پلاسكو را داد و بنياد مستضعفان برنامه‌هايش براي بازسازي را بيان كرد. همه اينها اگر درد از دست دادن هموطنان را كم نكند اما شايد كمكي به زندگي خانواده آنها و زيان‌ديدگان مالي اين حادثه باشد.

سر تعظيم براي فداكاري آتش‌نشانان و امدادگران

حسن روحاني با ابراز تاسف بسيار زياد براي عزيزاني كه زير آوار ماندند تاكيد كرد: همه نگراني ما براي آنها است و اميدواريم اميدي باشد و برخي از آنها به سلامت خارج شوند آنهايي كه جان عزيز خود را از دست داده‌اند در دل مردم هميشه جاودانه مي‌مانند چون اينها براي نجات مردم رفته‌اند و خودشان در ميان آتش و دود و آهن و مشكلات زيادي گرفتار شده‌اند. خداوند به آنها در دنيا و آخرت ارج دهد همچنين به خانواده عظيم‌شان خداوند صبر دهد و همه ما نسبت به اين فداكاري و حماسه‌اي كه آتش نشانان و امدادگران به وجود آوردند بايد سر تعظيم فرود بياوريم. او با بيان اينكه اقدامات زيادي باقي مانده كه بايد انجام شود، گفت: اولا آواربرداري‌ها بايد ادامه پيدا كند تا همه افرادي كه زير آوار هستند خارج شوند همچنين بايد شرايط اين خيابان را كه يك خيابان حساس تجاري آن هم در شب عيد است سريع‌تر به حالت عادي برگردانيم؛ كارگرهايي كه در اين شب عيد بيكار شدند بخش تامين اجتماعي بايد به فوريت در اين زمينه اقدام كند. كسبه‌اي كه اموال خودشان را از دست داده‌اند آنهايي كه بيمه هستند از طريق بيمه اقدام شود و آنهايي كه بيمه نيستند كمك‌هايي كه بايد در اين زمينه انجام شود صورت بگيرد، دولت، شهرداري و شوراي شهر و همه مقامات مسوول دست به دست هم خواهيم داد براي اينكه اين خسارت‌ها و آثار مخرب كه اين حادثه به وجود آورده، حداقل كمتر و از آلام آن كاسته شود.

لزوم برنامه جامع‌تر براي بافت‌هاي فرسوده

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه با توجه به وجود ساختمان‌هايي با بافت فرسوده در كشور و به خصوص تهران، دولت چه راهكارهايي براي جلوگيري از تكرار اينگونه حوادث دارد؟ گفت: يكي از مسائلي كه از آغاز دولت يازدهم در جلسات اقتصادي دنبال كرديم موضوع بافت‌هاي فرسوده بود، اين بافت‌هاي فرسوده در تهران، مشهد، اصفهان، شيراز و در شهرهاي بزرگ وجود دارد. متاسفانه بافت فرسوده زياد داريم و روي اين موضوع بافت فرسوده هم دارد كار مي‌شود. در همين تهران محل‌هايي احيا شده و در شهرستان‌ها هم همين طور، بنياد مسكن انقلاب اسلامي و وزارت مسكن و شهرسازي در اين زمينه تلاش مي‌كنند اما در عين حال يك برنامه جامع‌تر را براي بافت‌هاي فرسوده نياز داريم.

حالا (ديروز) سه روز است پلاسكو وجود ندارد. در اين سه روز بازار نيمه تعطيل شد. شاخص‌هاي بورس ريزش كرد و بازار ارز و سكه تابلوهاي‌شان را خاموش كردند؛ اتفاقي كه البته در گفت‌وگو با فعالان بازار موقتي عنوان شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون