• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3731 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۹ بهمن

قانون مشاغل سخت و زيان‌آور براي آتش‌نشانان اصلاح شود

يكي از فرماندهان آتش‌نشاني در حادثه پلاسكو از دولت و مجلس درخواست كرد كه امكان ورود تجهيزات آتش‌نشاني به كشور تسهيل و چگونگي بهره‌مندي نيروهاي آتش‌نشاني از قانون مشاغل سخت و زيان‌آور اصلاح شود. فرمانده امير مهدياني كه در جريان آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو مجروح شد و تعدادي از نيروهاي خود را از دست داد، در پيش‌خطبه‌هاي نماز جمعه ديروز تهران گفت: بعد از اعلام حريق، نخستين گروه از نيروها دو دقيقه بعد به محل حادثه رسيدند. عمليات اطفا از طبقه‌اي كه دچار حريق شده بود، آغاز شد، ولي جاي تاسف دارد كه تعدادي از شهروندان در طبقات حضور داشتند و خارج نمي‌شدند. در اتفاقات ديگر نيز همه مردم در صحنه مي‌مانند. من زماني كه از طبقات بالا مي‌رفتم چندصد نفر از مردم را مي‌ديدم. اگر از جان‌گذشتگي نيروهاي ما نبود و ساختمان را خنك و آتش را اطفا نمي‌كردند، ساختمان دو ساعت زودتر فرو مي‌ريخت و صدها نفر زير آوار مي‌ماندند اما آنها جان خود را دادند كه مردم به موقع از صحنه فرار كنند. زماني كه بالا بوديم، بعد از اطفاي آتش صدايي آمد و يكي از طبقات بالا فرو ريخت. همه زير آوار بودند، اما از نيروهايي كه سالم مانده بودند، هيچ كدام به سمت محل فرار نرفتند و تلاش كردند همكاران‌شان را از زير آوار خارج كنند. 8 تا 10 دقيقه اين كار زمان برد و آوار دوم فرو ريخت.»
مهدياني ادامه داد: همه راه‌ها مسدود شده بود و نيروها گير افتاده بودند. نردبام‌هاي بالابر آمدند كه افراد را خارج كنند، من به همراه شهيد اميني مانديم تا عزيزان‌مان را هدايت كنيم. شهيد اميني و من از دو پنجره نيروها را به سمت بيرون مي‌فرستاديم. من به سمت يكي از پنجره‌ها كه رسيدم، ساختمان داشت فرو مي‌ريخت. نفهميدم چطور توانستم سبد بالابر را از پنجره بگيرم. از اين موضوع خوشحال نيستم اما قسمت الهي بود. شهيد اميني نتوانست خارج شود و آن قسمت از ساختمان فرو ريخت.
وي  افزود: اين ساختمان 1500 ميليارد تومان خسارت ديده است. مي‌شد تنها يك درصد آن را براي ايمني هزينه كرد. ما در اين حادثه از جواني كه يك سال از خدمتش مي‌گذشت تا مرداني كه 29 سال خدمت كرده بودند را از دست داديم. آنها هم خانواده و آرزو دارند. اگر درصد ايمني در ساختمان‌ها بالا برود، اين فجايع نيز از بين مي‌رود.
مهدياني ضمن اشاره به ورود شغل آتش‌نشاني به گروه مشاغل سخت و زيان‌آور ادامه داد: ما براي تصويب اين موضوع از مسوولان تشكر مي‌كنيم. من به عنوان يك مدير، نيروي جوان و در سن 20 تا 21 سال را استخدام مي‌كنم اما قانون مشاغل سخت و زيان‌آور مي‌گويد زمان استفاده از اين قانون حداقل 50 سالگي است؛ اين يعني نيرو 30 سال كار كرده است، پس هيچ مزايايي براي ما ندارد. اين خواسته نيروهاي من است. مجلس و هر ارگاني كه مي‌تواند كمك كند تا اين مورد حل شود، چراكه نيروها وقتي به سن من برسند، فرسوده مي‌شوند. اين فرمانده آتش‌نشاني همچنين از مسوولان خواهش كرد كه ورود وسايل و امكانات آتش‌نشاني به كشور به سهولت انجام شود.

 

تهران تنها ۱۰ درصد در برابر زلزله آمادگي دارد

محمد اسماعيل نجار با اشاره به اينكه در طول سال ۱۷۵ زلزله بيش از چهار ريشتر در كشور به وقوع مي‌پيوندد، گفت: وقتي پايتخت كشور تنها ۱۰درصد آمادگي مقابله با زمين لرزه را دارد نبايد انتظار معجزه داشت. آمادگي ما در برابر حوادث به خصوص در تهران بسيار كم است. نجار با بيان اينكه تهران، بم نيست كه بتوان مردمش را با بيل و كلنگ از زير آوار در آورد، گفت: امروز آسمان خراش‌هاي تهران با ارتفاعاتي عظيم كوه‌هايي از فلز، سيمان و مصالح ساختماني هستند كه ده‌ها انسان با هم نمي‌توانند يك قطعه كوچك از آن را جابه‌جا كنند و اين امر نيازمند دستگاه‌هاي مجهز روز دنيا است اما آيا ما اين امكانات را داريم كه دست به ساختن چنين برج‌هايي زده‌ايم؟ او گفت: مهم‌ترين تهديد كنوني كشور زلزله است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون