جذب سرمايه خارجي با ترازوي برگشتپذيري تحريم
سحرلاله
روز گذشته با حضور معاون اول رييسجمهور قراردادي ميان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) و وزارت كشور براي ساخت 2 هزار واگن قطار شهري امضا شد. قراردادي با اولويتهاي اقتصاد مقاومتي نظير دانش بنياني و عدالت محوري و ابهامي بزرگ در تامين منابع مالي. آنطور كه اعلام شد قرار است به زودي مناقصهاي باحضور سرمايهگذاران خارجي براي اجراي اين طرح با مفاد تعيين شده از
سوي ايران برگزار شود، اما سوال بزرگ اين است كه آيا دولت موفق به جلب نظر سرمايهگذاران خواهد شد؟
جذب سرمايههاي خارجي با درنظرگرفتن پيش شرطهايي از جمله جذب براساس الگوي مناسب، هدايت سرمايهها به بخشهاي داراي مزيت، جذب سرمايه كشورهاي دوست و انتقال فناوري ميتواند به تحقق اقتصاد مقاومتي كمك كند، اما آيا فاينانس 2 هزار واگن قطار شهري با اهدافي نظير ايجاد كارخانه و توليد در داخل و ساخت 55درصدي واگنها با امكانات بومي سازگار با شرايط سرمايهگذاران است؟
در حال حاضر ايران فقط در بخش نفت و گاز نيازمند 220 ميليارد دلار سرمايه است اما در يك سال اخير نتوانسته مشتريان واجد شرايط براي سرمايهگذاري پيدا كند. همين امر باعث شده تا شك و ترديدهاي بسياري درباره دستيابي به رشد 8 درصدي تعيين شده در سند چشمانداز و برنامههاي كلان كشور به وجود آيد. دولت روحاني توانسته درسال 1394 رقمي معادل هفت ميليارد دلار از محل سرمايههاي خارجي به صورت مستقيم جذب كند. بر اساس برنامهريزي قرار بود براي سال جاري ٥٠ ميليارد دلار از محل فاينانس تامين اعتبار شود، اما به گفته سخنگوي دولت از اول دي ماه سال گذشته
تا اول دي ماه امسال براي ۱۱۳ طرح بالغ بر ۱۱ ميليارد و ۸۰۲ ميليون دلار سرمايهگذاري انجام شده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت در جلسه ديروز از مذاكره با برخي بانكها و بيمههاي بينالمللي براي مشاركت در طرح ساخت واگنهاي قطار شهري خبر داد اين در حالي است كه پس از برجام هنوز اين موسسات مالي از ترس تحريمها با وسواس به معامله به ايران تن ميدهند به ويژه اينكه با روي كار آمدن دولت ترامپ در امريكا اين حساسيتها بيشتر شده است. با اين وجود دولت نميخواهد به هر قيمت پذيراي فاينانس باشد.