• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3738 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۷ بهمن

اعلام آمادگي ايران براي تحويل گاز به امارات

قرارداد كرسنت زنده مي‌شود

عرفانه تاجيكي

« به شركت الهلال امارات (كرسنت) درخواست رسمي داديم كه آماده تحويل گاز به آنها هستيم. » اين را علي كاردر، مديرعامل شركت ملي نفت ايران در نشست خبري ديروز با خبرنگاران اعلام مي‌كند. پرونده‌اي كه حاشيه‌هاي بسياري داشته و نام خيلي از افراد سياسي از 15 سال گذشته در آن مطرح شده است. قراردادي كه سال‌هاست لغو شده و شكايت اين شركت اماراتي از ايران هم بابت اين لغو قرارداد هنوز مطرح است. اما ديروز علي كاردر رسما اعلام مي‌كند كه شركت ملي نفت ايران طي نامه‌اي به شركت الهلال امارات (كرسنت) براي صادرات گاز اعلام آمادگي كرده است. خبري كه خيلي از منتقدان به اين قرارداد را شوكه مي‌كند.
 علي كاردر، مديرعامل شركت ملي نفت ايران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي در خصوص قرارداد كرسنت مي‌گويد: دو هفته پيش به شركت الهلال امارات (كرسنت) درخواست رسمي داديم كه آماده تحويل گاز به آنها هستيم و آنها در حال بررسي اين مساله هستند. طرف اماراتي پاسخ داده كه در حال بررسي شرايط فني اين موضوع است. قرارداد صادرات گاز به شركت اماراتي طبق راي دادگاه زنده و جاري است. ايران محدوديتي براي صادرات گاز به امارات ندارد و به هر خريدار جديدي كه متقاضي باشد، گاز مي‌فروشد.
منتظر اجرايي شدن قراردادهاي جديد هستيم
كاردر همچنين در پاسخ به پرسش «اعتماد» مبني بر اينكه چه اقدامات عملياتي براي افزايش ضريب بازيافت ميادين نفتي و گازي انجام داده‌ايد، مي‌گويد: ما همچنان از روش‌هاي قديمي مثل تزريق گاز استفاده مي‌كنيم، اما اولويت ما در عقد تفاهمنامه‌هاي جديدي كه با شركت‌هاي خارجي منعقد مي‌كنيم، انتقال تكنولوژيكي لازم براي ازدياد برداشت و افزايش ضريب بازيافت ميادين است. اين مقام مسوول همچنين در پاسخ به پرسش ديگر «اعتماد» در اين باره كه با توجه به موضع‌گيري‌هاي جديد دولت امريكا نسبت به جمهوري اسلامي ايران شاهد افزايش نرخ نفت بوديم، چه قيمتي را مناسب مي‌دانيد، پيش‌بيني كرد قيمت نفت در سال جديد ميلادي بين 50 تا 60 دلار در رفت و آمد باشد. به اين معنا كه در صورت افزايش قيمت نفت و توجيه پذير بودن توليد نفت شني (شيل اويل‌ها) باز هم قيمت نفت كمتر از 50 دلار و بيشتر از 60 دلار نمي‌شود.
مديرعامل شركت ملي نفت ايران در بخش ديگري از گفته‌هاي خود با اشاره به افزايش توليد 250 ميليون متر مكعب گاز از پارس جنوبي گفت: اين ميزان گاز از فازهاي 15، 16، 17 و 18، 12، ‌19، 20 و 21 توليد مي‌شود كه در مجموع مي‌توان گفت از پارس‌جنوبي 480 ميليون مترمكعب گاز شيرين در شبكه خطوط انتقال تزريق مي‌شود. به اين ترتيب اگر چه واردات گاز از تركمنستان قطع شده است اما با بهره‌برداري از فازهاي جديد پارس جنوبي از سال آينده ديگر مشكل كمبود گاز در كشور وجود نخواهد داشت.
توليد روزانه 3 ميليون و 900 هزار بشكه نفت
كاردر با اشاره به توليد 3 ميليون و 900 هزار بشكه نفت در روزادامه داد: ما ظرفيت توليد 4 ميليون بشكه نفت را داريم كه اگر اين ميزان را توليد كنيم قطعا كيفيت نفت ما كاهش پيدا مي‌كند. بر اين اساس صبر كرده‌ايم تا اول تاسيسات نمك‌زدايي به‌ مدار بيايد و بعد توليد نفت خود را افزايش دهيم. گفتني است صادرات روزانه نفت خام در حال حاضر 2 ميليون و 325 هزار بشكه است؛ حال آنكه درحال حاضر روزانه 650 هزار بشكه ميعانات گازي نيز صادر مي‌كنيم كه حجم صادرات ما در نفت خام در ماه ژانويه كمي كاهش پيدا كرده است. وي ادامه داد: براساس برنامه قرار بود روزانه 40 هزار بشكه نيز از آزادگان جنوبي توليد كنيم كه اين برنامه يك ماه به تاخير افتاد. همچنين قرار بود روزانه 10 تا 15 هزار بشكه نفت از ميدان مشترك آذر نيز به توليد برسد كه توليد از اين ميدان نيز به اسفندماه موكول شد. كاردر با اشاره به توليد نفت از ميادين غرب كارون مانند آزادگان، ياران و يادآوران گفت: به ترتيب وارد مناقصه اين ميادين خواهيم شد اما نكته‌اي كه الان حايز اهميت است اين كه توليد نفت ما در غرب كارون جلوتر از عراق است. اما در خليج فارس به دليل وسعت كار نتوانستيم هنوز به نسبت ديگر همسايه‌هاي خود توليد كنيم.
با قطر هيچ توافقي نكرديم
مديرعامل شركت ملي نفت با ا شاره به صحبت‌هاي حميدرضا عراقي، مديرعامل شركت ملي گاز ايران كه دو روز قبل از توافق با قطر خبر داده بود گفت: ما هيچ توافقي با قطري‌ها در توليد گاز از ميدان مشترك پارس جنوبي نكرديم زيرا هم‌اكنون شرايط توليد از پارس جنوبي مناسب است و هنوز به افت فشار نرسيده است. كاردر با اشاره به فروش ميعانات گازي گفت: تاكنون 50 ميليون بشكه ميعانات گازي به مقاصد مختلف صادر كرده‌ايم كه از اين ميزان 5/2 ميليارد درآمد عايد ايران شده است. به گفته اين مقام مسوول به‌طور ميانگين روزانه 600 هزار بشكه نفت خام نيز به اروپا صادر مي‌شود كه در يك دوره صادرات ما به 900 هزار بشكه نيز رسيده است اما الان در حال مذاكرات با كشورهاي اروپاي شرقي هستيم تا بتوانيم صادرات خود را افزايش دهيم.
 ورود هيات‌هاي جديد اروپايي به ايران پس از رياست‌جمهوري ترامپ
مديرعامل شركت ملي نفت با اشاره به اينكه ما انتظار داريم تا پايان سال از قبال قراردادهاي جديد فقط 10 تا 15 ميليون دلار سرمايه وارد ايران شود، گفت: مذاكرات خود را براي توسعه فاز 11 ميدان پارس جنوبي با توتال فرانسه آغاز كرديم كه به زودي نيز عمليات اجراي آن آغاز مي‌شود. وي با اشاره به ورود هيات‌هاي جديد به ايران پس از رياست‌جمهوري ترامپ گفت: اگرچه ترامپ دستورهاي منع سفر به ايران را صادر كرده است و به دنبال تحريم‌هاي جديد عليه ايران است اما ما به اتحاديه اروپا اعلام كرديم كه بايد تصميم واحد بگيرند و اعلام كنند كه آيا قوانين امريكا فرامرزي است يا خير، و ما از اين بابت نگراني نداريم.
بدهي 2 ميليارد يورويي هند به ايران
كاردر در ادامه درباره بدهي هندي‌ها به ايران اضافه كرد: بيشترين نگراني ما موضوع نقل و انتقالات در حوزه بانكي است. به‌طوري كه پس از برجام اگر‌چه توانستيم بخش قابل توجهي از مطالبات خود را به كشور بازگردانيم اما هم‌اكنون 2 ميليارد يورو بدهي از هند داريم كه بانك مركزي بايد براي بازگرداندن آن تعجيل كند و مجموع پول‌هاي خرد ما از كشورهاي ديگر نيز 5/2ميليارد دلار است كه بخشي از آن مربوط به يونان، مراكش و ايتاليا است.
تخفيف، بي‌تخفيف
مديرعامل شركت ملي نفت با اشاره به فروش نفت گفت: شرايط فروش نفت ايران بسيار عالي است و ما هيچگونه تخفيفي نه به كشورهاي اروپايي و نه به كشورهاي آسيايي نمي‌دهيم. به نظر مي‌رسد قيمت نفت در سال 2017 نيز بين 50 و حداكثر 60 دلار خواهد بود زيرا مي‌دانيم كه شيل‌ اويل‌ها به زودي به بازار نمي‌آيند و افزايش 5/1ميليون بشكه‌اي تقاضا نيز
در سال 2017 وجود دارد.
او با اشاره به توليد 3 ميليون و 900 هزار بشكه‌اي نفت در شرايط فعلي گفت: براساس توافقي كه با اوپك كرديم ميانگين توليد نفت ايران نيز بايد كاهش پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون