• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3738 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۷ بهمن

جذب سرمايه خارجي با ترازوي برگشت‌پذيري تحريم

چندي پيش دكترجهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور در همايش «امين‌الضرب» خطاب به تجار و صاحبان صنايع كشور گفت: هنوز با وجود سپري شدن يك سال از برجام نتوانسته‌ايم استفاده مطلوبي از فاينانس داشته باشيم. البته او با بيان اينكه منتقدان نبايد از كلامش سوءاستفاده كنند، گفت: البته اين به معناي عدم موفقيت برجام نيست بلكه خودمان در اين زمينه سخت‌گيري داشته‌ايم و دولت حساسيت زيادي درباره نوع قراردادهاي فاينانس دارد و در اين زمينه در حال رايزني است و معتقد هستيم كه اگر اين كار 6 ماه با تاخير اما مطمئن انجام شود بهتر است تا اينكه بخش خصوصي و فعالان اقتصادي دچار آسيب شوند.
فرماندهي ستاد اقتصاد مقاومتي مي‌داند كه جذب سرمايه‌گذاري خارجي براي اشتغالزايي و خروج از ركود به عنوان دو آسيب پيش روي دولت مهم است اما مهم‌تر از آن حفظ اقتصاد كشور در برابر تكانه‌هاي خارجي است. دولت در قرارداد خريد 10 فروند كشتي از شركت «هيوندايي» نيز به نحوي از فاينانس شركت كره‌اي استفاده كرد كه اين قرارداد تحت تاثير برگشت‌پذيري تحريم‌ها واقع نشود.
مذاكره طرف‌هاي خارجي با «ايدرو» براي ساخت 2 هزار واگن قطار شهري با وجود تلاش جريان ضد ايراني در كاخ سفيد و لابي برخي كشورهاي منطقه براي ايران‌هراسي و فراري دادن سرمايه نشان مي‌دهد كه ايران يكي از كانون‌هاي جذاب براي سرمايه‌گذاران است. همچنين موضوع جذب سرمايه خارجي در داخل كشور نيز منتقدان فراواني دارد كه يا دولت را به عدم موفقيت در جذب فاينانس متهم مي‌كنند يا هر قراردادي را به وطن فروشي و واگذاري شغل و دلار به خارجي‌ها ارزيابي مي‌كنند. با اين وجود دولت يازدهم درحوزه حمل و نقل چند قرارداد مهم در هواپيماسازي، خودروسازي، آزادراه تهران- شمال و... انعقاد كرده كه نشان از موفقيت دارد. قراردادهايي كه برخلاف دولت گذشته براي نظام، دولت و بانك مركزي بار مالي اضافه درست نكرده و تعهدات آن همانند زمين سوخته دولت‌هاي بعد را در باتلاق فرو نمي‌كند، ‌قراردادهايي كه در چارچوب‌هاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي تكميل شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون