• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3742 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۱ بهمن

روزهاي بيم و اميد

  چهار‌شنبه هجدهم بهمن ۱۳۵۷ برابر هفتم فوريه ۱۹۷۹ ميلادي
شكاف بزرگ و تزلزل در ارتش
به نوشته روزنامه اطلاعات ۱۹ بهمن، راديو لندن گفت كه مذاكرات بين بازرگان و ارتش شروع شده است. بنا به گفته بي‌بي سي، عقيده بر آن است كه مذاكرات ميان جنبش جمهوري اسلامي امام خميني و ارتش از سر گرفته شده است. ظاهرا پس از يك وقفه كوتاه‌مدت ناشي از بازگشت پر شور امام خميني به كشور، اكنون به گفته منابع مطلع مذاكرات مستقيم ميان مهندس بازرگان و افسران ارشد از سر گرفته شده است.
ارتش و بازرگان
گفته مي‌شود كه هدف مهندس بازرگان در درجه نخست آن است كه با ارتش به تفاهم كامل برسد. در اين مذاكرات، آينده شاه كه از ديدگاه رسمي هنوز در كشور مغرب تعطيلات خود را مي‌گذراند، عامل اساسي است. ولي چنين استنباط مي‌شود كه هنوز در اين مورد نتيجه قطعي حاصل نشده است. همچنين افسران ارتش در بندرعباس با فرستادن تلگرامي به امام خميني وفاداري خود را به او اعلام داشتند و خبرنگاران اين را نشانه ايجاد شكاف در وفاداري ارتش مي‌دانند. بدين ترتيب افسران ارشد ارتش مجبورند با تمرد بيشتر و باز هم بيشتر نفرات پايين زير فرماندهي خود روبه‌رو باشند.
علاوه بر مطلب بالا، روزنامه اطلاعات در چند روز گذشته نوشته است كه بسياري از همافران در پايگاه‌هاي مختلف هوايي با ترتيب دادن تظاهرات، با انقلاب و رهبري آن خميني اعلام همبستگي كرده‌اند. تاكنون چندصد نفر از همافران به علت راه انداختن تظاهرات عليه حكومت در پايگاه‌هاي نظامي كشور دستگير شده‌اند. اعلام نخست‌وزيري بازرگان نيز شرايط را براي پيوستن فرماندهان ارتش به انقلاب فراهم‌تر
 كرده است.

  پنجشنبه نوزدهم بهمن ۱۳۵۷ برابر هشتم فوريه ۱۹۷۹ ميلادي
تظاهرات مردم در حمايت از نخست‌وزيري بازرگان
روزنامه اطلاعات نوشت: «مردم به بازرگان راي اعتماد دادند». اين روزنامه اعلام كرد: «امروز ميليون‌ها نفر در سراسر كشور، با راهپيمايي‌هاي گسترده و اجتماع، به دولت بازرگان راي موافق دادند.»با اعلام راهپيمايي و تظاهرات امروز، از نخستين ساعات بامداد در تهران و شهرستان‌ها طرفداران حضرت آيت‌الله العظمي امام خميني براي تاييد حكومت انقلابي و نخست‌وزيري مهندس مهدي بازرگان در راهپيمايي شركت جستند و با شعارهاي گوناگون، يك‌بار ديگر راه امام خميني را تاييد كردند. بزرگ‌ترين اجتماع و راهپيمايي امروز در تهران برگزار شد. در تظاهرات امروز تهران، عكس مهندس بازرگان در دست مردم بود. عكس مشترك بازرگان و آيت‌الله امام خميني نيز كه در مصاحبه مطبوعاتي امام برداشته شده بود در دست مردم قرار داشت.
مردم در تظاهرات امروز با دادن شعارهايي چون: «درود بر امام خميني، سلام بر بازرگان»، «درود بر بازرگان، چريك پير ايران»، «بازرگان، بازرگان، نخست‌وزير ايران»، «بازرگان، بازرگان، حامي دين و ايمان» از نخست‌وزيري وي حمايت كردند. اين روزنامه مي‌افزايد كه حدود هزار نفر از همافران نيروي هوايي ارتش نيز با لباس نظامي خود در تظاهرات امروز شركت كردند.
دعوت جامعه روحانيت مبارز تهران از مردم براي تظاهرات امروز
تظاهرات امروز مردم تهران در پشتيباني از تصميم امام خميني در انتخاب مهدي بازرگان به عنوان نخست‌وزير دولت موقت، به دعوت «جامعه روحانيت مبارز تهران» صورت گرفت. به نوشته روزنامه اطلاعات گروه‌هاي مختلف سياسي نيز حمايت خود را از اين دعوت اعلام كرده‌اند. جامعه روحانيت مبارز در بيانيه خود نوشته است: «قدوم قائد بزرگ حضرت آيت‌الله العظمي امام خميني مد ظله العالي به خاك وطن چنان‌كه انتظار مي‌رفت طليعه پيروزي‌هاي بزرگ ديگري براي جنبش اسلامي ملت بود. انتخاب جناب آقاي مهندس مهدي بازرگان براي رياست دولت موقت يكي از اين پيروزي‌هاست. »
امام خميني: موافقت با دولت بازرگان تكليف شرعي است
امام خميني امروز با دادن پيامي به ملت ايران، از حمايت آنها از دولت بازرگان كه آن را دولت امام‌زمان خواند تشكر كرده و بار ديگر حمايت از دولت بازرگان را تكليف شرعي و خدمت به دولت بختيار را كفر دانست.
در اين پيام آمده است: «تشكر مي‌كنم از اين اجتماع عظيم ملت ايران در اين روز كه براي پشتيباني از دولت جناب مهندس بازرگان كه دولت شرعي و دولت امام زمان سلام‌الله عليه است تشكر مي‌كنم. امروز هم با فريادها با شعارها پشتيباني خودشان را از دولت اسلامي اعلام كردند و اظهار تنفر از مخالفين كردند. خوب است كه اين مخالفين دست از اين خبط‌ها بردارند. دير نشده است. اينها برگردند به دامن ملت. باز هم توبه آنها قبول است. اينقدر با اين ملت لجاجت نكنند. اينقدر اين ملت را اذيت نكنند.»
در ادامه اين پيام آمده است: « ارتش بايد برگردد به دامن ملت. همان‌طور كه عده كثيري، گروه‌هاي كثيري برگشته‌اند و ما با آغوش باز آنها را پذيرفته‌ايم. شما هم برگرديد و همه اركان بايد برگردند. من اعلام مي‌كنم كه موافقت كردن با اين دولتي كه ما فراهم كرده‌ايم، تكليف شرعي همه است و مخالفت بر همه محرم است. ما اعلام مي‌كنيم كه خدمت كردن به اين دولت طاغوتي خدمت به طاغوت است، خدمت به كفر و شرك است. نبايد خدمت كنيد. خدمت به اجانب است.»
 جمعه، بيست   بهمن ۱۳۵۷ برابر نهم فوريه ۱۹۷۹ ميلادي
درگيري همافران با گارد در پادگان دوشان‌تپه
در ساعت هشت و نيم امشب بار ديگر فيلم بازگشت امام خميني به كشور از تلويزيون پخش شد. هنرجويان نيروي هوايي پادگان دوشان‌تپه نيز به تماشاي اين فيلم در خوابگاه خود پرداختند. آنها با ديدن تصوير آيت‌الله امام خميني هر بار صلوات فرستاده و ابراز احساسات مي‌كردند. عده‌اي از افراد گارد جاويدان، مامور در نيروي هوايي از صلوات‌هاي بلند هنرجويان عصبي شده و  آنها اعتراض كردند. اين اعتراض، موجب درگيري  آنها
با هنرجويان شد. با آغاز درگيري، همافران نيز به حمايت از هنرجويان برخاستند. فريادهاي ‌الله‌اكبر هنرجويان كه از مردم درخواست كمك مي‌كردند در بيرون پادگان دوشان‌تپه شنيده مي‌شود. در پي اين فريادها بسياري از مردم از ساعت ده و نيم شب در پيرامون پادگان تجمع كردند. عده زيادي از هنرجويان و همافران نيز از پادگان فرار كرده و به خانه و ستاد امام خميني در مدرسه رفاه پناهنده شدند. در اين بين صداي تيراندازي نيز در بيرون پايگاه شنيده شد. در سطح شهر شايع شد كه صدها تن از همافران توسط نيروهاي گارد در پادگان دوشان‌تپه اعدام شده‌اند. هر آن بر تعداد جمعيت پيرامون پادگان افزوده مي‌شد. در اين هنگام كليه خيابان‌ها‌ي اطراف پادگان توسط ماموران فرمانداري نظامي و گارد محاصره شد. پيامدهاي اين ماجرا به اعلام بي‌طرفي ارتش و سقوط رژيم منجر شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون