تكليف اصلاحطلبان
روشن است
علي صوفي عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاحطلبان
استراتژي اجماع غالب نيروهاي اصلاحطلب و ارايه ليست واحد از زمان انتخابات 92 تا امروز از سوي اصلاحطلبان پيگيري شده است. اين استراتژي در دو دوره انتخاباتي پيشين نتايج مثبت و قابل توجهي را براي اين جريان سياسي به بار آورده و همين امر بوده كه سبب شد تا اصلاحطلبان از دوران مهجوريت از قدرت فاصله بگيرند. در سال 92 اصلاحطلبان توانستند با ائتلاف با نيروهاي معتدل به پيروزي برسند. پس از آن با هدف تشكليابي سازماني مساله انسجامبخشي اصلاحطلبان با نام شوراي عالي سياستگذاري طرحريزي شده و به اجرا درآمد كه در سطح ملي نماد و نمود پيدا كرده است. در سطح استانها شوراي اصلاحطلبان استانها به يكديگر الحاق شده و درون شوراي عالي سياستگذاري تشكل يافتند. در اين دوره از انتخابات نيز سازوكار شوراي عالي اصلاحطلبان را با همان قوت و قدرت ادامه خواهيم داد. اختلافات كمي هم كه در قالب مخالفيني از چند حزب براي تشكيل مجدد شوراي عالي سياستگذاري وجود داشت، امروز تا حد خوبي فروكش كرده است. در حال حاضر اين سازوكار غالب اصلاحطلبان را در كنار هم انسجام و اتحاد بخشيده است. اين سازوكار قرار است كه با رفع برخي از اشكالات و ايراداتي كه در جريان انتخابات مجلس دهم بروز كرده بود، اصلاح و تقويت شود. تكليف انتخابات رياستجمهوري با اعلام كانديداتوري آقاي روحاني و تشكيل اتاق فكرش تا حد زيادي روشن است. نحوه و چگونگي ورود اصلاحطلبان به انتخابات رياستجمهوري در حال بررسي است. شوراي عالي سياستگذاري در اين مورد هنوز ورود نكرده است. ليكن در محافل و بين رهبران اصلاحطلب در اين مورد بحث و بررسي شده است. تشكيل ستاد در انتخابات رياستجمهوري برعهده خود كانديداها است. ممكن است كانديداها درخواست كمك كنند؛ در اين صورت شوراي عالي سياستگذاري نيز ضوابطي را در اين راستا تعيين خواهد كرد و از طريق شوراهاي استاني به ياري نامزد رياستجمهورياش خواهد رفت. كار و محور اصلي فعاليت انتخاباتي اصلاحطلبان در سال 96، بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا متمركز است. در اين انتخابات اصلاحطلبان براي اينكه بتوانند به يك ليست واحد برسند، مشكلات فراواني را پيش رو خواهند داشت. به اين دليل كه سيستم نظارتي انتخابات شوراها با انتخابات مجلس متفاوت است و بنابراين رويهاي كه در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در پيش گرفته شد، نميتواند در سال 96 جواب بدهد. نظارت انتخابات شوراها بر عهده پارلمان است. از اين رو در انتخابات شوراها با ردصلاحيت گسترده نيروهاي اصلاحطلب مواجه نخواهيم بود. بنابراين چهرههاي شاخص به ويژه در كلانشهرها براي كانديداتوري انتخابات شوراي شهر زياد خواهند بود و انتخاب تعدادي معدود از بين اين افراد كاري مشكل خواهد بود. در انتخابات شوراها رقابت داخل اردوگاه اصلاحات زياد خواهد بود. ليكن نهايتا همه از ليست ارايه شده از سوي شوراي عالي سياستگذاري كه مورد تاييد آقاي خاتمي نيز خواهد بود، تمكين خواهند كرد. همانطور كه اصلاحطلبان براي اجماع و وحدت در اردوگاه خود ميكوشند، اصولگرايان نيز سازوكار جديدي را براي رسيدن به وحدت امتحان ميكنند. اصولگرايان در دو انتخابات پيشين نتوانستند وحدت نتيجه بخشي را در اردوگاه خود سامان دهند. اين جريان سياسي هنوز نتوانسته فردي را به عنوان رقيب آقاي روحاني در انتخابات رياستجمهوري دوازدهم مطرح كند. تنها برخي احزاب و گروههاي اين جريان سياسي از افرادي براي رقابت با آقاي روحاني نام بردهاند. از سويي مدتي است كه آقاي قاليباف تحركاتي انتخاباتي از خود بروز داده است. حتي در جريان حادثه پلاسكو نيز اين امر اگر چه عيان نبود اما قابل تشخيص بود. روزي هم كه فاجعه پلاسكو اتفاق افتاد آقاي قاليباف در قم با مراجع ديداري داشتند. به نظر ميآيد كه او، خود را كانديداي اصلي جريان راست ميداند. همچنين طيف همراه او براي جلب حمايت طيفها و گروههاي مختلف اصولگرا از آقاي قاليباف تلاش ميكنند. ليكن اينكه انسجامي در بين اصولگرايان بر سر كانديداتوري فردي واحد ايجاد شده باشد، همچنان قابل مشاهده نيست. ضمنا به نظر نميرسد كه طيفهاي بعضا واگراي اصولگرا بر سر كانديداتوري يك نفر بتوانند به اجماع برسند چرا كه همچنان از نظر گفتمان و روش تفاوتها و اختلاف نظرهايي وجود دارد كه تنها يك وحدت شكلي و ظاهري نميتواند آنها را حل كند. هيچ بعيد نيست كه اين جريان با كانديداهاي متعددي به ميدان رقابت با آقاي روحاني بيايد. از اين منظر اصلاحطلبان نسبت به اصولگرايان وضعيت روشنتري دارند. با اعلام كانديداتوري آقاي روحاني و با ملاقاتي كه با مقام معظم رهبري صورت گرفته است و آقاي نجفي رييس اتاق فكر دولت اين مساله را مطرح كرد، تكليف اصلاحطلبان و اعتدالگرايان روشن شده است. در سال 96 آقاي روحاني به عنوان كانديداي اصلي اصلاحطلبان وارد ميدان رقابت انتخابات رياستجمهوري دوازدهم خواهد شد.