• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3748 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ بهمن

رييس پليس راهور:

3200 نقطه حادثه‌خيز برون‌شهري در كشور داريم

رييس پليس راهور ناجا از پيشنهاد اجباري شدن استفاده از صندلي كودك در خودروها خبر داد و در عين حال توضيحاتي درباره چگونگي گرفتن گواهينامه از سوي مشمولين غايب يا فراري سربازي ارايه داد.
سردار تقي مهري در حاشيه ششمين گردهمايي بين‌المللي ايمني راه‌ها و سومين گردهمايي بين‌المللي نروتروما با حضور در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه ما در ۹ ماهه اول امسال شاهد كاهش ۳۵۰ مورد فوتي تصادفات نسبت به سال گذشته بوده‌ايم. اين در حالي است كه يك ميليون گواهينامه جديد صادر شده و يك و نيم ميليون خودرو نيز وارد چرخه حمل و نقل شده است.
وي با ذكر اينكه در سطح جاده‌هاي برون شهري ۳۲۰۰ نقطه حادثه‌خيز داريم و ۲۰۰۰ نقطه حادثه‌خيز درون شهري نيز در كشور وجود دارد در پاسخ به سوالي درباره استانداردهاي خودروها در كشور گفت: در اين زمينه از سال ۹۰ به بعد جهت‌گيري ما در كشور بهتر شد؛ به طوري كه بر اساس قوانين پليس، ديگر خودروهاي بدون «ترمز ضد قفل» و «كيسه ايمني هوا» را شماره نمي‌كند. البته هنوز هم تمام خودروهاي موجود در سطح كشور اين شرايط را پيدا نكرده‌اند، اما اميدواريم اين اتفاق در سال‌هاي آينده رخ دهد.
مهري با اشاره به اهميت نقش رسانه‌ها و به ويژه رسانه ملي گفت: بر اين اساس ما با هماهنگي سازمان صدا و سيما و همچنين آموزش و پرورش اقدامات خوبي را در حوزه‌هاي آموزشي انجام داده‌ايم و البته مردم هم اقدامات موثري را در اين زمينه داشته‌اند.
وي درباره ميزان نزديكي قوانين ترافيكي جمهوري اسلامي ايران با سازمان بهداشت جهاني گفت: ما در تمام قوانين WHO پيشرو هستيم؛ به طوري كه در حال حاضر ممنوعيت استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي، لزوم بستن كمربند ايمني، ممنوعيت استفاده از الكل در حين رانندگي در بين قوانين ما وجود دارد و شديدترين جريمه و برخورد قانوني را با اين تخلفات به ويژه با مصرف الكل انجام مي‌دهيم. همچنين مصرف مواد روانگردان نيز جزو تخلفات حادثه‌ساز محسوب مي‌شود.  وي افزود: در عين حال بحث اجباري شدن استفاده از صندلي كودك را هم پيشنهاد داده‌ايم تا بتوانيم آن را جزو كدهاي تخلفاتي محسوب كنيم. بايد توجه كرد كه در ۹ ماهه اول امسال تعداد جان باختگان از نظر گروه سني به اين شرح است كه تا سن ۱۰ سالگي ۸ درصد، بين ۱۱ تا ۲۰ سالگي 6/11 درصد، بين ۶۱ تا ۷۰ سالگي 8/8 درصد و ۷۱ سال به بالا 2/9 درصد جان‌شان را در تصادفات رانندگي از دست داده‌اند.
مهري همچنين استفاده از كلاه ايمني را يكي از قوانين كشور براي موتورسواران دانست و گفت: در اين زمينه ۶۰ درصد تمركز پليس روي موتورسواران بوده تا از كلاه ايمني استفاده كنند و حتي در برخي استان‌ها كلاه‌هاي ايمني را به صورت رايگان تهيه كردند و به موتورسواران داده‌اند.  وي همچنين از پيشنهاد پليس براي تعبيه اجباري وسيله اطفاي حريق در خودروهاي شخصي خبر داد و گفت: در عين حال يكي از ضعف‌هاي ما در كشور نداشتن سيستم اطفاي حريق در جاده‌هاست كه متولي اين كار مشخص نيست و ما واحد آتش نشاني مستقل براي اطفاي حريق در جاده‌ها نداريم.  مهري در پاسخ به سوالي درباره مصوبه مجلس مبني بر امكان صدور گواهينامه براي مشمولين غايب يا فراري سربازي گفت: مجلس در سال ۹۵ يك ماده قانوني را تصويب كرد كه بر اساس آن كساني كه سربازي نرفته‌اند و مشمول سربازي هستند، مي‌توانند گواهينامه دريافت كنند. اين در حالي است كه يكي از وظايف پليس شناسايي و دستگيري مشمولين غايب و فراري سربازي است. حال از آنجايي كه اين دو وظيفه با هم تناقض دارند، قرار است مجددا اين موضوع در مجلس مورد بحث قرار گيرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون