• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3165 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن

تيم‌ملي به «ضعف فدراسيون» باخت، نه AFC و ويليامز

يك نكته مهم

 

    علي رفسنجاني/  راي نهايي كميته انضباطي كنفدراسيون فوتبال آسيا مبني بر «عدم حقانيت» ايران در پرونده دوپينگ علا عبدالزهراء عراقي، صبح يكشنبه از سوي رسانه‌هاي خارجي و داخلي منعكس و براساس آن جامعه فوتبال دو كشور از شرايط استرس و نگراني خارج شد؛ هرچند در يك سو غم و در يك سو شادي فزوني يافت.
پيش از اعلام شكايت ايران در قبال پرونده دوپينگ بازيكن عراقي نيز مساله قضاوت ضعيف بنجامين ويليامز، داور استراليايي چه در ديدار مقابل بحرين و چه در بازي يك‌چهارم نهايي مقابل عراق از سوي مسوولان فدراسيون فوتبال مطرح شده بود و آنها ضمن اعتراض شديد، موضوع را به كنفدراسيون فوتبال آسيا منتقل كردند؛ اما پيامد اين اعتراضات شديد چه بود؟ ويليامز از سوي AFC به عنوان قاضي ديدار تيم‌هاي فولاد و الهلال در جام باشگاه‌هاي آسيا معرفي شد!
در اين شرايط شايد برخي از كارشناسان وطني، اين وضع را به عربي‌بودن كنفدراسيون فوتبال آسيا و حتي اشخاص حقوقي عربي‌تبار حاضر در فيفا ربط دهند؛ بله، اين امر به‌طور قطع به يقين ممكن است؛ هميشه و در همه بخش‌ها اعم از ورزشي، سياسي، اقتصادي و... شاهد بوده‌ايم كه مقوله «لابي» مي‌تواند نقش بسيار مهم و حايز اهميتي را ايفا كند، با اين همه اما آيا فدراسيون فوتبال يا حتي از آن بالاتر؛ متوليان ورزش و اصلا دولت ايران تا اكنون در اين حيطه كاري كرده‌اند، كما اينكه همه اهالي فوتبال مي‌دانند كه نقش لابي در فوتبال آسيا و جهان، تعيين‌كننده است و ايران نيز بارها از اين مساله ضربه خورده و آسيب ديده است.
با توجه به سوابق و تجربيات موجود، چگونه است كه مسوولان فوتبال ايران تنها در زمان وقوع يك حادثه به فكر راه علاج مي‌افتند؛ اينكه چرا مسوولان محترم در اين شرايط درصدد انجام اقدامات اوليه و فراهم‌آوردن بسترهاي لازم جهت «لابي‌دار»شدن ايران در آسيا و حتي جهان نيستند، براي اصحاب رسانه و مخاطبان جاي سوال دارد. متاسفانه تمامي ادعاي آقايان در فدراسيون به جايگاه‌هاي پوشالي در رنكينگ فيفا يا انتصاب آنها به عناوين بي‌ارزش خلاصه شده است.
هر اتفاق ناراحت‌كننده‌اي براي ملت و مسوولان ما، مي‌تواند تجربه و فرصت مفيدي باشد تا بتوانيم نكات كمتر ديده‌شده و مغفول‌مانده در قبال آن قضيه را بيش از پيش مورد توجه قرار دهيم.‌اي كاش از همين امروز و همين لحظه مسوولان ورزش و فوتبال ايران اختلافات «شخصي و سليقه‌اي» را كنار بگذارند و با همدلي و اتحاد، به تحقق راهكارهاي لازم در زمينه ارتقاي جايگاه فوتبال ايران در تمامي سطوح بپردازند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون