• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3750 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱ اسفند

ادامه از صفحه اول

حلقه گمشده ثبات و امنيت در خليج فارس

 ژئوپولتيكي و امنيت استراتژيك داراي منافعي بلندمدت در منطقه است. محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران مي‌گويد: «طرف‌هاي ايران در منطقه كه مشخصا از عربستان نام برده بايد اين موضوع را درك كنند.» اما راه كم‌هزينه آن براي دو طرف چيست؟ به باور من موضوع روابط ايران و اعراب تحت تاثير دو سر متناقض يك جريان كلان منطقه‌اي قرار دارد. اول؛ آيا امكان ايجاد روابطي پايدار و استراتژيك ميان ايران و اعراب منطقه بدون عربستان وجود دارد؟ قطعا پاسخ منفي است. دوم، اگر روابط با سعودي بهبود يابد (با در نظر گرفتن عكس اين معادله) مي‌توان به داشتن يك رابطه خوب ايران با ساير دولت‌هاي عرب اميدوار بود؟ پاسخ قطعا مثبت است. مشكل اين است جاي پاسخ مثبت و منفي جابه‌جا شده است.
 از موضع سعودي‌ها هم اين سوال مطرح است كه اگر واقعا به دنبال ثبات، امنيت و روابط خوب در منطقه هستند آيا بدون در نظر نگرفتن نقش ايران مي‌توانند به اهداف خود دست يابند؟ پاسخ منفي هوش و ذكاوت زيادي نمي‌خواهد. به گفته محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران «عربستان بايد از توهم كنار زدن و حذف نقش ايران در منطقه دست بردارد. تقسيم منطقه به نفع كسي نيست و امنيت و ثبات جهاني را تهديد خواهد كرد». اين سخن معنا داري است.
ما به درستي نمي‌دانيم حسن روحاني در سفر هفته گذشته خود به عمان و كويت دقيقا حل و فصل مسائل كشورش با عربستان را از چه مسيري دنبال كرده و آيا اساسا موضوع عربستان مطرح شده يانه؟ از اظهارات او و پاره‌اي مقامات عماني و كويتي چنين استنباطي وجود دارد. يوسف بن علوي، وزير امورخارجه عمان پيش از سفر رييس‌جمهور روحاني به بي‌بي سي عربي گفت: «لزوما اين‌گونه نيست كه ايران و عربستان هميشه با هم اختلاف داشته باشند، پيش‌تر نيز در مقاطعي اختلاف نظرهايي ميان دو كشور وجود داشت كه حل شده است.»
تلاش تهران براي ترميم روابط خود در منطقه قابل درك است. اما رابطه ارگانيك اعراب منطقه با رياض، مسيررسيدن به روابطي مستقل، استراتژيك و معنا‌دار با هريك ازآنها را با مشكل جدي روبه‌رو خواهد كرد. تهران به ديپلماسي واسطه‌اي كويتي‌ها و عماني‌ها تا اندازه‌اي نياز دارد و مي‌تواند مقطعي به آنها اميدوار باشد. اما صرفا مقطعي و تا اندازه‌اي! حلقه گمشده امنيت، ثبات و روابط رابايد جايي ميان رياض و تهران جست‌وجو كرد.

 

چرا روزنامه 2 تومان شد؟

اينك از خوانندگان فرهيخته روزنامه كه به عقيده ما صاحبان اصلي آن هستند تقاضا داريم در اين زمينه ما را ياري كنند. در صورتي كه خوانندگان ما افزايش قيمت را بپذيرند، ما نيز كوشش خواهيم كرد با خيالي آسوده‌تر از گذشته روزنامه را آنچنان كه در شأن نام «اعتماد» است و شما براي 15 سال با آن دمخور بوده‌ايد، منتشر كنيم. با اين حساب، از امروز هر شماره روزنامه 2 تومان عرضه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون