• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3165 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن

امروز در تاريخ

روز شمار انقلاب: در ششم بهمن‌ماه دنباله‌ اعتراض‌هاي مردمي به نظام سلطنتي، انقلابيون در خيابان‌هاي سنگربندي كردند و توده‌ها هم راهپيمايي‌هاي اعتراضي‌شان را ادامه مي‌دهند. مردم شهر‌هاي مختلف به تهران مي‌آيند. كاركنان سفارت ايران در اتاوا پايتخت كانادا به جمع انقلابيون مي‌پيوندند و حمايت‌شان را از حركت انقلابي مردم ايران اعلام مي‌كنند. نيرو‌هاي ژاندارمري پهلوي در شهر‌هاي تبريز، اصفهان، سنندج و مشهد به سمت مردم معترض انقلابي تير‌اندازي مي‌كنند كه منجر به كشته شدن ده‌ها معترض مي‌شود.
 
رويداد انقلاب سفيد، در ششم بهمن‌ماه ماموران رژيم پهلوي مدعي شدند، طي همه‌پرسي عموم مردم با اصول انقلاب سفيد شاه موافق هستند. اعلام اصول هفت‌گانه شاه، با انتقاد شديد امام خميني (ره) روبه‌رو شد و آن را نامشروع توصيف كرد. اين انتقاد‌ها با حمايت مردم همراه شد و تظاهراتي در شهر‌هاي قم و مشهد نسبت به انقلاب سفيد شكل گرفت.
 
نوري بيلگه جيلان، بيست و ششم ژانويه برابر با ششم بهمن‌ماه به دنيا آمد. اين سينماگر مطرح ترك آثار متعددي را كارگرداني كرده است. از آن جمله مي‌توان به فيلم‌هاي «سه ميمون»، «روزي روزگاري در آناتولي»، «خواب زمستاني» اشاره كرد. وي در رقابت‌هاي مختلف جهاني در عرصه سينما تحسين شده است و به عنوان برگزيده جايزه بهترين كارگردان جشنواره فيلم كن ۲۰۰۸، جايزه گرندپري جشنواره فيلم كن ۲۰۱۱ و جايزه بهترين فيلم جشنواره فيلم كن ۲۰۱۴ معرفي شده است. فيلم «روزي روزگاري در آناتولي» به عنوان نماينده سينماي تركيه در جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان ۲۰۱۱ معرفي شده است.
 
پل نيومن سال 1925 به دنيا آمد. وي بيست و ششم سپتامبر 2008 از دنيا رفت و به عنوان بازيگر برگزيده جايزه اسكار شد. همچنين آثاري را در سينماي امريكا كارگرداني كرد. وي جايزه اسكار بهترين بازيگر نقش اول مرد را براي ايفاي نقش در فيلم «رنگ پول» به دست آورد. وي در فيلم معروف «بيلياردباز» در نقش «ادي فيلسون» بازي مي‌كند. در اين فيلم بيلياردباز جوان و كاركشته به نيويورك مي‌رود تا با سلطان بيليارد مبارزه كند، بازي ۳۶ ساعت طول مي‌كشد و ادي كه ابتدا برنده است در آخر به خاطر غرور و خامي بازي را مي‌بازد...

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون