• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3750 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱ اسفند

گفت‌وگوي «اعتماد» با غلامرضا شريعتي؛ استاندار خوزستان

جهت‌گيري‌هاي سياسي به خوزستان ظلم كرد

اعتماد

اهواز، ريزگردها و مشكلات آب آشاميدني و هزاران مساله ديگر سال‌هاست در خوزستان تبديل به يك پديده روزمره شده است. جنگ ايران و عراق تمام شده است اما مردم خوزستان هنوز با تبعات آن درگيرند. هفته گذشته خبر ثابتي كه هر روز از اهواز منتشر مي‌شد، تجمع مردم در مقابل استانداري بود. در روزهايي كه مردم به شرايط زندگي‌شان معترض بودند و مطالبه‌گري را تمرين مي‌كردند، برخي هم در پي بهره‌برداري‌هاي سياسي از اين وضعيت بودند. اما واقعيت اين است كه خوزستان سال‌هاست حال و روز خوشي ندارد. مردم با مشكلات و مسائل متعددي در اين استان روبه‌رو هستند. روز گذشته استاندار خوزستان به سوالات «اعتماد» در خصوص شرايط خوزستان و اقداماتي كه براي رفع بحران اين استان انجام شده است، پاسخ داد، از برنامه‌هاي عمراني و تلاش براي رفع اين مشكلات گفت، اما بايد نتيجه اين حرف‌ها را در دراز مدت از زبان مردم اين استان شنيد.

 

وضعيت آب و برق در استان چطور است؟

در اين چند روز خوشبختانه قطعي آب و برق در خوزستان نداشتيم. جمعه عصر سازمان هواشناسي استان به ما اعلام كرد كه يك توده‌اي از ريزگردها از سمت بغداد به سمت خوزستان مي‌آيد و پيش بيني هواشناسي اين بود كه روز شنبه ساعت 10 صبح به اهواز برسد. ما پس از اين گزارش ستاد بحران تشكيل داديم و بررسي‌هاي لازم را انجام داديم و به اين نتيجه رسيديم كه اين حجم از گرد و غبار ديد را به كمتر از هزار متر كاهش مي‌دهد، تصميم گرفتيم مدارس را در شهرهايي كه اين توده ريزگرد مي‌رسيد، تعطيل اعلام كنيم. بعضي از شهرها در نوبت ظهر و بعضي هم در نوبت عصر و شهرهايي كه شرايط بحراني‌تري داشتند در نوبت صبح و عصر تعطيل اعلام شدند.

اما روز گذشته اخباري مبني بر قطعي 8 ساعته برق در اهواز منتشر شد؟

اين قطعي‌هاي برق برنامه‌ريزي شده بود، ناخواسته و ناگهاني نبود، مثل اتفاقي كه هفته پيش افتاد و زندگي را در شهر مختل كرد. تيم‌هاي عملياتي ما در حال شست‌وشوي مقره‌هاي برق در اهواز هستند و مناطقي كه اين مقره‌ها در آنها شست‌وشو مي‌شوند فقط قطعي برق دارند و ما از قبل اين موضوع را اعلام مي‌كنيم. امروز مناطقي كه فردا قطعي برق خواهند داشت، اعلام شدند و تا زماني كه شست‌وشوي مقره‌ها ادامه داشته باشد به صورت منطقه‌اي قطعي برق خواهيم داشت و اين برنامه از قبل اعلام خواهد شد. اما قطعي آب و اينترنت در روزهاي اخير نداشتيم. تلاش‌مان اين است كه ظرف دو هفته تمام مقره‌ها را شست‌وشو دهيم و ديگر قطعي برق برنامه‌ريزي شده هم در اهواز نداشته باشيم.

چند روز است كه وضعيت در اهواز به حالت طبيعي برگشته؟

از صبح چهارشنبه تا به امروز وضعيت آب و برق در اهواز به حالت عادي برگشته است. از ساعت 4 عصر روز شنبه هم ريزگردها كمتر شده و شرايط از حالت بحراني بيرون آمده.

اخباري كه در خصوص وضعيت بحراني منتشر مي‌شود بيشتر مربوط به مركز استان است، اما شهرهاي ديگر مثل آبادان هم شرايط مطلوبي ندارند، براي پيشگيري از بروز شرايط مشابه اهواز در شهرهاي ديگر اقداماتي انجام شده است؟

به دليل شرجي بودن هوا در آبادان و خرمشهر و ماهشهر ما همواره مقره‌ها را شست‌وشو داده و تعويض مي‌كنيم. اما به دليل اينكه اهواز مشكل رطوبت و شرجي بودن شديد هوا را نداشت، ما اين شرايط را پيش‌بيني نكرده بوديم. اتفاقي كه هفته گذشته در اهواز افتاد، اتفاق نادري بود، گرد و غبار و بارندگي و رطوبت هوا همزمان شدند و همين موضوع باعث ايجاد بحران در اهواز شد.

در چند روز گذشته مردم اهواز مقابل استانداري تجمع داشتند و به شرايط موجود معترض بودند، پاسخ شما به مردم معترض به اين شرايط چيست؟

در اين مدت جهت‌گيري‌هاي سياسي خيلي به خوزستان ظلم كرد. بسياري از كساني كه با دولت مشكل داشتند، سعي در بهره‌برداري از اين شرايط بحراني به نفع خود داشتند و چندان به مسائل و مشكلات مردم نپرداختند، فقط در حال تخريب دولت بودند. من جمعه شب از طريق شبكه استاني با مردم صحبت و اعلام كردم كه در عين حالي كه از حلم و بردباري مردم تشكر مي‌كنم، اين نكته را يادآوري مي‌كنم كه من و خانواده من هم در اين گرد و غبار و شرايط بحراني هفته گذشته در اهواز بوديم و شرايط را از نزديك تجربه كرديم. بسياري از مردم با توضيحاتي كه از طريق تلويزيون ارايه كردم نظرشان نسبت به اين شرايط تغيير كرد و متوجه دلايل اين شرايط بحراني شدند. در پاسخ به مردم هم مي‌گويم تمام تلاش‌مان اين است كه شرايط نامطلوب استان را به حداقل برسانيم، تا به امروز هم تلاش‌هاي زيادي از سوي دولت انجام شده است. هم براي پايدار كردن سيستم برق اقداماتي انجام داده‌ايم و هم براي حل ريشه‌اي مشكل ريزگردها اقدامات جدي شده و در بيابان‌هايي كه منشا اين ريزگردها هستند بوته‌كاري و نهالكاري در برنامه دولت و استانداري است. در برنامه يك ساله ما بوته‌كاري و نهالكاري در 35 هزار هكتار از مناطق بحراني بيابان‌هاي استان آغاز شده و در سال‌هاي آتي هم اين برنامه براي بيابان‌زدايي در استان ادامه خواهد داشت. در اين مدت وزير جهاد كشاورزي سه بار به استان سفر داشتند و از نزديك شرايط را بررسي كردند، امشب هم ما مجددا ميزبان وزير خواهيم بود. كار براي مقابله اساسي با ريزگردهايي كه منشا داخلي دارند به‌طور جدي شروع شده است و براي ريزگردهايي كه منشا خارجي دارند هم رايزني‌هايي توسط دكتر جهانگيري و خانم ابتكار صورت گرفته و قرار است با جديت بيشتري هم دنبال شود.

مردم اين شرايط و سختي زندگي در خوزستان را مشكل امروز و ديروز نمي‌دانند، مي‌گويند بعد از جنگ مسوولان فراموش‌شان كرده‌اند و از امكانات ساده زندگي شهري هم محرومند، يكي از مهم‌ترين اين مشكلات مساله آب آشاميدني در خوزستان است، براي رفع اين مشكل چه اقدامي انجام شده است؟

در اين هفت ماهي كه در مسووليت استانداري خوزستان خدمت مي‌كنم، هم بحث ريزگردها را دنبال كرده‌ام و در حال حاضر دولت هم برنامه عملياتي جدي براي اين مساله را آغاز كرده است و در حال انجام آن است. مشكل آب و فاضلاب را هم به‌طور جدي دنبال كرده‌ايم و با آقاي رييس‌جمهور، آقاي جهانگيري و وزرا مفصل صحبت كردم و اين صحبت‌ها منجر به اين شد كه امسال به دستور رياست‌جمهوري رديف جديدي در بودجه تعريف شد به نام «كمك به طرح‌هاي آب و فاضلاب استان خوزستان» و پيش‌بيني شده است كه 200 ميليارد تومان بودجه براي اين موضوع در بودجه 96 تعريف شده است. اين رديف بودجه مستقل از رديف‌هاي بودجه‌اي پيشين براي آب و فاضلاب استان است. رديف‌هاي پيشين بودجه كه در سال‌هاي گذشته براي آب و فاضلاب استان در نظر گرفته مي‌شد هم در بودجه سال آينده 80 درصد افزايش پيدا كرده است. اين نشان‌دهنده توجه ويژه دولت به مشكلات خوزستان است. علاوه بر اين قرار است از صندوق توسعه يا از طرح‌هاي فاينانس موضوع آب و فاضلاب استان دنبال شود تا بتوانيم مشكلات اساسي و پايه‌اي استان را تا جايي كه امكان دارد، كم كنيم.

اين ميزان بودجه تا چه ميزان مي‌تواند مشكل آب و فاضلاب استان را مرتفع كند؟

برآورد سازمان برنامه و بودجه اين است كه 7 هزار ميليارد تومان براي اصلاح مساله آب و فاضلاب استان براي افق 1414 نياز است. در حال حاضر بودجه‌اي كه در سال آينده اختصاص داده خواهد شد با احتساب رديف بودجه جديدي كه در نظر گرفته شده است، 500 ميليارد تومان است. اما همين رقم هم قابل ملاحظه است و رشد قابل توجهي نسبت به سال گذشته داشته. در عين حال وزارت نيرو هم به دنبال اين است كه از طريق طرح‌هاي فاينانس هم اقدام كنند كه ظرف سه سال اين اتفاق بيفتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون