• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3753 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۴ اسفند

ايران صاحب ماهواره مخابراتي مي‌شود

گروه اقتصادي | «ظرف 10 سال آينده قرار است نخسين ماهواره مخابراتي ايران به فضا پرتاب ‌شود. » اين خبري است كه محمود واعظي، وزير ارتباطات آن را در شانزدهمين كنفرانس بين‌المللي انجمن هوافضاي ايران رسانه‌اي مي‌كند. او اين خبر را در حالي اعلام مي‌كند كه ايران در زمره 10 كشور دنيا است كه در حوزه هوافضا فعاليت مي‌كند. پيش از اين نيز ايران توانسته بود، چندين ماهواره سنجشي را طراحي و پرتاب كند. وزير ارتباطات ماهواره «دوستي» را آخرين دستاورد محققان كشور اعلام كرد. ماهواره‌اي كه به گفته او هم‌اكنون آماده پرتاب است. واعظي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر طراحي و ساخت ماهواره مخابراتي «ناهيد2» نيز در دستور كار قرار دارد، عنوان كرد كه اين نخستين سري طراحي و ساخت ماهواره‌هاي مخابراتي در كشور است و قرار است تا چهار سال آينده و حداكثر در پنج سال آينده ماهواره سنجشي بومي ايران پرتاب شود. به اين ترتيب ظرف 8 تا 10 سال آينده ماهواره بومي مخابراتي ايران طراحي و پرتاب مي‌شود. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاكيد بر اينكه بعد از پرتابگر «سفير» به دانش فني نوع پيشرفته آن با نام «سيمرغ» دست يافتيم، گفت: علاوه بر آن براي توسعه فعاليت‌هاي فضايي، حمايت از پايان‌نامه‌هاي دكتري و كارشناسي ارشد را در دستور كار داريم. چرا كه فناوري و علوم فضايي يك رويكرد راهبردي در كشور است و علاوه بر آن نگاه دولت به اين عرصه يك نگاه اقتدار ملي است؛ از اين رو فكر مي‌كنيم هدفگذاري نظام براي آينده بدون بخش هوافضا امكان‌پذير نيست.  او همچنين با بيان اينكه هر چه در اين عرصه بر توسعه فناوري‌هاي بومي تاكيد شود، به اقتدار ملي مي‌رسيم، مي‌گويد: توسعه پايدار از طريق هوافضا موثر است؛ چراكه اين فناوري يكي از فناوري‌هاي پيشرفته است كه هر چه اين بخش توسعه يابد، منجر به توسعه ساير بخش‌ها نيز مي‌شود. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاكيد بر اينكه كشورهاي مختلف در اين حوزه سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي كرده‌اند، افزود: در حال حاضر رقابت جدي در دنيا در حال شكل‌گيري است؛ چراكه فضا متعلق به همه كشورها و مردم است و سرمايه‌گذاري‌هايي كه در اين حوزه مي‌شود، موجب اقتدار كشورها خواهد شد.
حواس‌مان باشد عقب نمانيم!
اين عضو كابينه دولت يازدهم با بيان اينكه ايران نيز بايد در اين حوزه سرمايه‌گذاري كند تا از ساير كشورها عقب نماند، ادامه داد: از سوي ديگر نبايد براي رسيدن به اهداف خود در اين حوزه عجله كنيم. اين حوزه يك زمينه هزينه‌بر و زمان‌بر است و بايد از همه ظرفيت‌هاي كشور استفاده كنيم كه خوشبختانه در برنامه ششم توسعه سياست‌هاي كلي براي آن پيش‌بيني شده است. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه مقام معظم رهبري نيز در اين زمينه تاكيدات ويژه‌اي دارند، يادآور شد: اين تاكيدات نشان‌دهنده اين است كه نمي‌توانيم نسبت به اين سياست‌هاي كلان همانند گذشته عمل كنيم. در برنامه ششم توسعه بخش قابل توجهي به امر ماهواره و فضا اختصاص داده شده است؛ از اين رو اميدواريم اهدافي را كه در دولت و نظام و همچنين از سوي مقام معظم رهبري مطرح است، با همكاري دانشگاه‌ها و شركت‌هاي دانش‌بنيان محقق كنيم. وي با بيان اينكه در گذشته تلاش‌هاي زيادي براي انجام پروژه‌هاي فضايي انجام شده است، گفت: با اعمال تحريم‌ها عليه كشور محدوديت‌هاي بين‌المللي زيادي ايجاد شد؛ ولي در حال حاضر روابط بين‌المللي با كشورهاي همسايه و به ويژه كشورهاي آسيايي و اروپايي رو به گسترش است، البته با برداشته شدن محدوديت‌هاي بين‌المللي نبايد حساسيت‌ها نسبت به بومي‌سازي فناوري‌هاي داخلي كاهش يابد. البته نگاه ما اين نيست كه براي رفع مشكلات داخلي اقدام به خريد از كشورهاي خارجي كنيم؛ چرا كه اين راحت‌ترين راهكار براي رفع محدوديت‌هاي داخلي است و رويكرد ما اين است كه زماني به سمت خريد از خارج برويم كه ناچار باشيم.
نگاه ويژه به توسعه فناوري بومي
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاكيد بر اينكه در اين عرصه بايد نگاه ويژه ما بر توسعه فناوري‌هاي بومي متمركز شود، اظهار كرد: توسعه فناوري‌هاي بومي علاوه بر آنكه در داخل كشور توانايي ايجاد مي‌كند، مراكز تحقيقاتي نيز درگير اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي خواهند شد.  به گفته او، هيچ كشوري نمي‌تواند به همه علوم موردنياز خود دست يابد؛ از اين رو ما نيازمنديم كه از طريق برگزاري همايش‌هاي بين‌المللي، همكاري‌هاي مشتركي ميان مراكز علمي داخل كشور با ساير كشورها ايجاد كنيم. چراكه اين راهكار ما را در دستيابي به دانش فني ياري خواهد كرد.
وضع‌مان خوب است!
وزير ارتباطات در عين حال با تاكيد بر استفاده از ظرفيت‌هاي كشور براي جبران عقب‌ماندگي‌ها افزود: امروز بيشتر از هر زمان ديگري اين فرصت براي ما فراهم شده است تا بتوانيم براي توسعه فناوري‌هاي بومي در عرصه هوا فضا از توانمندي‌هاي داخلي بهره ببريم، البته اين اقدام از گذشته آغاز شده و دستاوردهاي خوبي هم در عرصه طراحي و هم در حوزه پرتاب داشته‌ايم.
اين مقام مسوول با تاكيد بر اينكه امروز در حوزه هوا  فضا وضعيت خوبي داريم، ادامه داد: دبيرخانه شوراي عالي فضايي با وجود آنكه در گذشته چالش‌هاي زيادي داشته است، امروز به جايگاه اصلي خود در سازمان فضايي بازگشته است و رييس سازمان فضايي دبيري اين دبيرخانه را برعهده دارد. اين در حالي است كه نقشه راه 10 ساله دوم حوزه فضايي در كارگروه راهبري دبيرخانه شوراي عالي فضايي نهايي شده است و با تشكيل جلسه شوراي عالي فضايي اين نقشه تصويب مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون