• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3753 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۴ اسفند

خبر كوتاه

روسيه، بزرگ‌ترين توليدكننده نفت جهان شد
روسيه باز هم با پشت سر گذاشتن عربستان در توليد نفت، جايگاه بزرگ‌ترين توليدكننده نفت جهان را از آن خود كرد. روسيه و عربستان بزرگ‌ترين توليدكنندگان نفت در جهان محسوب مي‌شوند و آمارهاي موجود از توليد نفت اين دو كشور نشان مي‌دهد كه روسيه توانسته است با توليد 49/10ميليون بشكه در روز در ماه دسامبر از عربستان پيشي گرفته و به بزرگ‌ترين توليدكننده نفت جهان بدل مي‌شود. بنا به آمارهاي موسسه داده‌هاي سازمان‌هاي مشترك در رياض، توليد نفت روسيه در ماه دسامبر با 29 هزار بشكه كاهش در روز نسبت به ماه نوامبر به 49/10 ميليون بشكه در روز رسيد. از سوي ديگر، توليد نفت عربستان نيز از 72/10 ميليون بشكه در روز در ماه نوامبر به 46/10ميليون بشكه در روز در ماه دسامبر كاهش يافت. اين نخستين‌بار از ماه مارس سال 2016 است كه توليد نفت روسيه از عربستان فراتر مي‌رود. در ماه دسامبر نيز صادرات نفت عربستان از 26/8 ميليون بشكه روزانه در ماه نوامبر به 8 ميليون بشكه روزانه رسيد كه بيشترين كاهش ماهانه صادرات نفت عربستان از ماه مه ‌سال 2003 محسوب مي‌شود.


كشاورزي توجيه دارد
محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رييس‌جمهور با اشاره به نقش بهره‌وري در كشاورزي كشور گفت: كساني كه مي‌گويند كشاورزي توجيه ندارد موضوعات انحرافي مطرح مي‌كنند. كانون بهره‌وري كشاورزي و منابع طبيعي كشور با داشتن 35 ماده و تبصره‌هاي آن تمام شوون بخش كشاورزي و منابع طبيعي كشور را ديده و برخي از اختيارات را از دولت به بخش خصوصي واگذار كرده است. وي با بيان اينكه بهره‌وري نقش مهمي در كشاورزي كشور دارد، گفت: كشور ما وضعيتي خشك و نيمه‌خشك دارد و استفاده از روان‌آب‌ها جاي خود را به استفاده از ذخاير زيرزميني خود داده و روند 70 درصد استفاده از روان‌آبها در حال تبديل به سفره‌هاي زيرزميني است به‌طوري‌كه 310 دشت كشور ذخاير آنها به‌شدت كاهش يافته و در برخي مناطق تا 300 متر پايين رفته است. معاون اجرايي رييس‌جمهور ادامه داد: كساني كه مي‌گويند كشاورزي توجيه ندارد موضوعي انحرافي را مطرح مي‌كنند در صورتي كه صرفه‌جويي‌ها در بخش كشاورزي انجام شود به اندازه مصرف شغل و صنعت مي‌توانيم صرفه‌جويي ايجاد كنيم كه اين امر با افزايش بهره‌وري قابل دسترسي است. وي گفت: امنيت غذايي و آثار مثبت، صدور محصولات كشاورزي و سهم بالاي كشاورزي در اشتغال كشور كه يك چهارم اشتغال كشور را تشكيل مي‌دهد از مزاياي مهم كشاورزي است .


تباني براي گراني آهن
رييس اتحاديه فروشندگان آهن با اعلام اينكه قيمت آهن با تصميم دسته‌جمعي كارخانه‌ها ۵۰ تا۶۰ تومان افزايش پيدا كرده است، گفت: در اين شرايط خريداران براي برگشت قيمت‌ها دست از خريد كشيده‌اند. محمد آزاد، با اشاره به افزايش قيمت انواع آهن طي دو روز گذشته اظهار داشت: كارخانجات به بهانه افزايش قيمت مواد اوليه با توافق جمعي تصميم گرفته‌اند قيمت آهن را 50 تا 60 تومان افزايش دهند. وي با بيان اينكه خريداران با مشاهده اين افزايش قيمت دست از خريد كشيده‌اند، افزود: اگر خريداران اين اقدام خود را ادامه دهند به‌طور حتم كارخانجات مجبورند طي دو روز آينده قيمت‌ها را كاهش دهند. در حال حاضر هر كيلو ميلگرد 1510 تومان و تيرآهن 1750 تومان به فروش مي‌رسد؛ درحالي كه قيمت قبلي ميلگرد 1450 تومان و تير آهن 1710 تومان بود. آزاد با بيان اينكه افزايش قيمت، آن هم در شرايط ركود منافعي را عايد توليد‌كنندگان نخواهد كرد، گفت: امروز تقاضا به اندازه كافي در بازار آهن كم است و كارخانجات با افزايش قيمت به هيچ عنوان نمي‌توانند جبران هزينه‌هاي مواد اوليه را داشته باشند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون