• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3753 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۴ اسفند

عددنوشت

كاهش واردات سيگار
رييس مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات كشور واردات ۱۱ ماهه سيگار در سال جاري را 8/3 ميليارد نخ اعلام كرد و گفت: اين ميزان در مقايسه با واردات مدت مشابه سال قبل 3/14 ميليارد نخ (۷۳ درصد) كاهش يافته است. علي اصغر رمزي، كاهش واردات سيگار را نتيجه برنامه‌ريزي‌ها و اقدامات سه سال اخير مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات كشور در راستاي اجرايي شدن تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه كشور عنوان كرد و گفت: اين تبصره، دولت را مكلف كرده در طول برنامه پنجم توسعه واردات سيگار را با همان برند اصلي به توليد داخل تبديل و توليد داخل، نياز كشور را تامين كند. وي اظهار كرد: در اجراي اين تكليف قانوني مقاومت‌هاي زيادي وجود داشت، زيرا واردات براي واردكنندگان سود بيشتري داشت و با توليد داخل شدن اين برندها، علاوه بر افزايش سرمايه‌گذاري‌ها، اشتغال، انتقال تكنولوژي، ارزش افزوده بيشتر و پر كردن ظرفيت خالي واحدهاي موجود منجر به كاهش قاچاق نيز شده است.


نرخ خريد تضميني محصولات كشاورزي
پس از۱۵۰ و چند روز تاخير بالاخره نرخ خريد تضميني محصولات كشاورزي و باغي براي سال زراعي ۱۳۹5-۱۳۹6 كه پيش از اين به تصويب رسيده بود، ابلاغ شد اما به نظر مي‌رسد كه مخالفت‌ها و اعتراض‌هاي حجتي نسبت به قيمت گندم جواب نداد و دولت همان ۱۳۰۰ تومان را براي خريد تضميني هر كيلوگرم از اين محصول استراتژيك، مصوب و ابلاغ كرده است. در نامه‌اي كه از سوي سازمان برنامه و بودجه كشور به امضاي محمدباقر نوبخت رييس اين سازمان و سخنگوي دولت منتشر شده، آمده است: «اعضاي شوراي اقتصاد، عضو هيات وزيران درخواست وزارت جهاد كشاورزي مورخ ۱۲ مردادماه سال جاري در خصوص پيشنهاد قيمت خريد تضميني محصولات زراعي براي سال ۱۳۹۶ و محصولات باغي براي سال ۱۳۹۵ را بررسي و به استناد «ماده ۳۶» قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات امور دولت (۲) به شرح زير تصويب كرد.»

سرانه آب تجديدپذير تهران
سرانه منابع آب تجديدپذير در تهران براي هر فرد به ۲۱۵ مترمكعب در سال رسيده كه با توجه به وسعت كم تهران و تمركز جمعيت زياد آن، اين منطقه رتبه‌هاي نخست فقر منابع آب تجديدپذير را در كشور به خود اختصاص داده است. هم‌اكنون در كشوري همچون سوئد با حجم بارندگي ۱۲۰۰ ميليمتر شاهد سرانه مصرف ۱۷۷ ليتر در شبانه‌روز براي هر نفر هستيم، ولي اين رقم در ايران به ۲۳۰ ليتر و در تهران نيز به بيش از ۳۰۰ ليتر در شبانه‌روز مي‌رسد. همچنين مي‌توان به اين مساله نيز اشاره كرد كه تا دهه چهل سرانه منابع آب تجديدپذير براي هر ايراني به ۷۰۰۰ مترمكعب نيز مي‌رسيد ولي اين رقم امروزه به ۱۷۰۰ مترمكعب در سال و در مناطقي از كشور همچون تهران به ۲۱۵ مترمكعب نيز رسيده است كه با نگاهي دقيق‌تر به اين مساله مي‌توان از آن به عنوان يك بحران جدي در كشور ياد كرد.

افزايش تجارت ايران و روسيه
به گفته وزير انرژي روسيه، گردش تجاري ميان روسيه و ايران بر مبناي سال به سال ۷۰ درصد در سال ۲۰۱۶ رشد كرد و به 2/2 ميليارد دلار رسيد. الكساندر نواك روز دوشنبه در ديدار با حميد چيت‌چيان، وزير نيرو گفت: گردش تجاري ميان دو كشور به ميزان حدود يك ميليارد دلار يا
۷۰ درصد در سال ۲۰۱۶ افزايش يافت و به 2/2 ميليارد دلار رسيد.
بر اساس گزارش خبرگزاري تاس، وي در ادامه افزود: با وجود ديناميك‌هاي مثبت، وضعيت كنوني روابط اقتصادي و تجاري دو‌جانبه به حد كافي گسترش نيافته است و دو طرف بايد تدابير لازم را براي گسترش بيشتر همكاري به‌كارگيرند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون