• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3753 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۴ اسفند

كشف رمان والت ويتمن پس از 165 سال

بهار سرلك

سيزدهم مارس 1852 خوانندگان روزنامه نيويورك تايمز در صفحه سوم با تبليغ كوتاه انتشار داستاني سريالي مواجه شدند كه فرداي همان روز در روزنامه رقيب چاپ مي‌شد. تبليغ با عنوان «افشايي بزرگ» شروع مي‌شد و در ادامه نوشته بود اين داستان درباره «آداب و رفتار در مسافرخانه‌ها» است و شامل صحنه‌هايي از تاريخ كليسا، ماموريت‌هايي در وال‌استريت و طرح‌هايي از زنان و مردان مي‌شود.
اين داستان كه هرگز معرفي و مرور نشد و هيچ‌وقت به چاپ مجدد نرسيد، مثل يك سنگ زير آب ناپديد شد.
اما حالا افشاي بزرگ ديگري در راه است؛ داستان منتشرشده نويسنده‌اي گمنام كم از يك رمان تمام‌عيار نوشته والت ويتمن ندارد.
داستان 36 هزار كلمه‌اي «زندگي و ماجراهاي جك انگل» را تابستان سال گذشته زاخاري تورپين، دانشجوي دانشگاه هيوستون در آرشيو روزنامه «ويكتورين نيويورك ساندي» كشف كرد. گرچه اين داستان بي‌نام و نشان است اما با خلاصه پرجزيياتي كه ويتمن در دفتر يادداشتش نوشته است، مطابقت مي‌كند.
روز دوشنبه مجله ادبي «The Walt Whitman Quarterly Review»  اين داستان را در اينترنت و انتشارات دانشگاه آيووا آن را در قالب كتاب منتشر كرده است. با اعلام خبر كشف اين داستان كه در كتابخانه كنگره از آن نگهداري مي‌شد، اد فولسوم، دبير اين وبسايت مي‌گويد اين كشف هر آنچه درباره حرفه اين نويسنده گفته مي‌شد را تغيير خواهد داد: «حالا مي‌بينيم كه ادبيات و شعر به شكلي در هم مي‌آميزند كه هرگز پيش از اين مثالش را نديده بوديم.»  او در ادامه مي‌گويد: «مثل اين است كه كارگاه نويسنده‌اي بزرگ را مشاهد كنيم. ما روند كشف ويتمن توسط خودش را كشف‌ كرده‌ايم.»
والت ويتمن شاعر مدرن و روزنامه‌نگار امريكايي را يكي از پديدآورندگان شعر آزاد امريكا مي‌شناسند. او آرزو داشت تغيير حرفه‌اش از نويسندگي به شاعري مبهم بماند. كمتر درباره اتفاقات اوايل دهه 1850 حرف مي‌زد.  در آن زمان به نجاري روي آورده بود و اثري چاپ نمي‌كرد و در عوض روي نسخه اول اشعار «برگ‌هاي علف» كه در سال 1855 چاپ شد، كار مي‌كرد. بعدها منكر نوشتن رمان موفق «فرانكلين ايوانز» (1842) ‌شد و علاقه‌اي به احياي داستان‌هاي كوتاهش نداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون