• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3753 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۴ اسفند

دو عضو اصلاح‌طلب شورا در جلسه حزب جوانان ايران اسلامي:

تهران تبديل به سياه‌چاله شده است

ايلنا| محمد حقاني، عضو شوراي شهر در نشست «آينده تهران در آيينه پلاسكو، ناگفته‌ها از پلاسكو» كه به همت حزب جوانان ايران اسلامي برگزار شد با بيان اينكه آنچه مي‌گويم نظرات شخصي من است و نگاه سياسي و جناحي نيست،گفت:  شهر، معنايي دارد و بايد شاخص‌ها و معيارهايي وجود داشته باشد كه به يك نقطه عنوان شهر اطلاق شود مانند آن‌كه جمعيت شهر بيش از روستا است و كارهاي تجاري، صنعتي و به ويژه خدماتي در آن بيشتر صورت مي‌گيرد.
وي با اشاره به اينكه براساس آمار مركز آمار ايران ظرفيت زيست محيطي تهران در سال 76 و به تعبير ديگر در سال 82 تمام شد، ادامه داد: آباداني در جايي ايجاد مي‌شود كه آب باشد اما اكنون در تهران نه هواي پاك و نه زمين پاك و نه باغ و باغچه داريم و تهران ظرفيت‌هاي خود را از دست داده و چنانكه مركز آمار ايران اعلام كرده تهران تبديل به سياه‌چاله شده و در آينده اين سياه چاله تهران را خواهد گرفت. حقاني با بيان اينكه آنچه در پلاسكو رخ داد تنها نوك كوه يخ بود كه از آب بيرون آمد، اظهار كرد: در حال حاضر بيش از 2 هزار نقطه همچون پلاسكو وجود دارد و دو ميليون علمك گاز كه حادثه‌اي رخ دهد هريك از آنها آثار نامطلوب به جاي خواهد گذاشت. رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه با فاجعه پلاسكو متوجه شديم كه شهر ما زير ساخت ايمني ندارد به بازديد خود از بازار تهران اشاره كرد و گفت: يك حادثه در بازار فاجعه‌بارتر از پلاسكو خواهد بود، همچنين ساختمان‌هاي بلندمرتبه ما در كوچه‌هايي با ارزش 6 يا 8 متر هريك نقطه بحران است و مديريت بحران در تهران با ساخت سوله بحران حل نمي‌شود چنانكه با وقوع زلزله در اين شهر در بزرگراه‌هاي تهران پياده هم نمي‌توان راه رفت چه برسد به اينكه ماشين‌هاي امداد حركت كند. حقاني با تاكيد بر اينكه پلاسكو در آتش بي‌خردي سوخت، عنوان كرد: چه كسي پاسخگوي شهرونداني است كه از دست رفته اند؟ چه كسي جواب از دست رفتن 16 نفر از بهترين نيروهاي آتش‌نشاني ما را خواهد داد؟ آيا كسي آنقدر احساس مسووليت كرده كه عذرخواهي كند؟ دستگاه قضايي حتما قضاوت خواهد كرد كه مقصر چه كسي است.
عضو شوراي شهر با يادآوري اينكه در صحن شورا پذيرفتم كه مقصر اين حادثه شوراي شهر است، تصريح كرد: دليل من آن است كه معمولا دستگاه اجرايي از نظارت مي‌گريزد اما دستگاه نظارت نبايد وظيفه قانوني خود را فراموش كند. حالا ما چه جوابي براي خانواده آتش‌نشانان داريم؟!
حقاني با اشاره به حوادث قبل از آتش سوزي در پلاسكو گفت: براساس سخنان صاحب نخستين مغازه‌اي كه آتش گرفت، ساعت 8 صبح يك جرقه از كنتور اين مغازه بر اجناس آن مي‌افتد و آتش آغاز مي‌شود؛ اين در حالي است كه كپسول‌هاي آتش‌نشاني كار نمي‌كنند و شير آتش‌نشاني نيز كه 54 سال پيش تعبيه شده و بايد توسط آتش‌نشاني كنترل و به‌روزرساني مي‌شده آب نداشته است.
حقاني با اشاره به اينكه اين ساختمان لوله‌كشي گاز نداشته و براي گرما از كپسول گاز استفاده مي‌كردند، بيان كرد: اگر پيش از اين حادثه بنياد مستضعفان به عنوان مالك ساختمان را لوله‌كشي كرده زمان حادثه شير اصلي گاز را مي‌بستند و بسياري از حوادث رخ نمي‌داد. آيا وظيفه بنياد تنها گرفتن كرايه از مستاجران بود؟ آيا روابط موجر و مستاجر كه مقرر مي‌كند انجام هزينه‌هاي اساسي برعهده مالك است، رعايت نشده بود؟
عضو كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر تهران در ادامه با بيان اينكه در ماده 55 قانون شهرداري مقرر شده كه اتخاذ تدابير موثر و اقدامات لازم براي حفظ شهر از خطر سيل و حريق بر عهده شهرداري است و در كمتر قانوني به شهرداري اجازه داده شده كه راسا و بدون اجازه از محاكم قضايي اقدام كند، گفت: اين سوال پرسيده شده كه آيا ما بايد پلاسكو را تعطيل مي‌كرديم؛ پاسخ آن است كه خير؛ شهرداري بايد براساس قانون به آنها اخطار مي‌داده و مهلتي را براي ايمن‌سازي مشخص مي‌كرده و بعد وارد عمل مي‌شده است. قانون دست شهرداري را در اين موارد بسيار باز گذاشته است.
حقاني تصريح كرد: مردم از شعار دادن خسته شده‌اند و مي‌خواهند عمل به شعارها را رويت كنند اما به نظر مي‌رسد مسوولان جاي خود را با مردم عوض كردند و به جاي آنكه مسوولان در خدمت مردم باشند، مردم در خدمت مسوولان هستند. البته اين مساله شامل همه مسوولان و همه مردم نمي‌شود.
عضو شوراي شهر گفت: وقتي مي‌گوييم چرا چهار ميليارد تومان براي دوربين مي‌دهيد و آن را براي مترو هزينه نمي‌كنيد تا آلودگي هوا كاهش يابد راي نمي‌آورد، لذا تا مردم را قابل مديريت ندانيم تا وقتي مردم احساس مسووليت نكرده و به صحنه نيايند اين قضايا وجود خواهد داشت و كاربستي نخواهيم داشت. ما در شوراي چهارم تنها توانستيم حس مطالعه‌گري را در برخي ايجاد كنيم.
سرخو: دائم ما را به سياسي كاري
محكوم مي‌كنند
در ادامه اين جلسه محسن سرخو، ديگر عضو شوراي شهر با بيان اينكه ما هرگز فضاي شوراي شهر را سياسي نكرديم و به صورت تخصصي عمل كرديم، گفت: هر بار كه به شهردار انتقاد كرديم، گفتند سياسي است و همه بايد سكوت كنند تا بگويند موضوع سياسي نيست. ما هر كميته و گروهي كه تشكيل داديم و پيشنهاد‌‌دهنده بوديم؛ افرادي از جناح ديگر را هم پيشنهاد داديم اما جناح مقابل اعضاي همه كميسيون‌ها را از ميان خود انتخاب كردند به جز تعدادي از كميسيون‌ها كه به دليل تخصص‌هاي‌مان به اجبار در آنها تحميل شديم.
عضو شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سوال كه علت رفتن شهردار تهران به قم در آستانه انتخابات و ديدار با مراجع اين شهر در روز حادثه پلاسكو چه بود، اظهار كرد: براساس قانون، شهردار در صورت خروج از شهر بايد مراتب را به شوراي شهر اعلام و جانشين خود را معرفي كند، اين درحالي است كه روز حادثه ما از اين موضوع بي‌خبر بوديم و جانشيني نيز به ما معرفي نشده بود.
سرخو درباره انتصاب مديرعامل آتش‌نشاني نيز گفت: انتصابات شهرداري به شورا اطلاع داده نمي‌شود و هيچ قانوني نيز در اين باره وجود ندارد. چند بار هم اين موضوع ضابطه‌مند كردن انتصابات شهرداري در شورا مطرح شد كه اكثريت اعضا به آن راي ندادند.
رييس كميته حمل ونقل شوراي شهر خاطرنشان كرد حتي كارنامه افرادي كه در پست‌هايي مانند شهرداري مناطق يا معاونت‌ها منتصب مي‌شوند در اختيار اعضاي شوراي شهر قرار نمي‌گيرد.
وي درباره تخصيص 170 ميليوني يك عضو شوراي شهر از شهرداري براي خريد ملك گفت: ما تمام تلاش خود را براي اطلاع‌رساني انجام داده‌ايم اما كار ما نظارت است و هيچ رسانه‌اي در اختيار اعضاي شورا قرار ندارد، اين درحالي است كه ارگان شهرداري روزنامه همشهري را در اختيار دارد كه گاهي اخبار شورا را چنان منعكس مي‌كند كه گويي برخي از ما در جلسه حضور نداشته‌ايم؛ حال آنكه حضوري فعال داشته‌ايم.
عضو شوراي شهر با اشاره به جلسه‌اي كه براي ارايه توضيحات توسط شهردار درباره فاجعه پلاسكو برگزار شد، گفت: مطالبي كه ما مطرح كرديم در هيچ يك از رسانه‌هاي رسمي كشور منتشر نشد و اين موضوع كه ما اعلام كرديم ساختمان داراي اسكلت فولادي كه دچار حريق مي‌شود تنها 60 دقيقه مقاومت دارد و پس از آن بايد تخليه شود، اعلام نشد.
وي ادامه داد: ما در رسانه‌ها ديديم هر روز يكي از مسوولان شهرداري به صحنه آمده و براي عمليات امداد و نجات اظهارنظر مي‌كرد كه من در يكي از جلسات از شهردار تهران پرسيدم طبق آموزشي كه درباره آتش‌نشاني ديده‌ايد، حق نداريد در اين حوزه تخصصي نظر بدهيد.
سرخو افزود: ما پس از حريق در پلاسكو پرسيديم كه تجهيزاتي كه ما مصوب كرده‌ايم كجاست و چرا تكاليف خود را در اين باره انجام نداده‌ايد؟ آن وقت معاون عملياتي آتش‌نشاني به ما مي‌گويند سيستم مخابراتي ما آنالوگ است و به همين علت نمي‌توانيم به هر آتش‌نشان بي‌سيم بدهيم. حال سوال اين است كه چرا سيستم‌ها را ديجيتال نكرده‌اند؟
سرخو خاطرنشان كرد: اينكه عضويت در شورا شغل محسوب نمي‌شود به مفهوم بي‌تفاوتي نيست و يك عضو شوراي شهر لازم است حتي روزهاي تعطيل خود را صرف اين كار كند.
در پايان، حقاني در پاسخ به اين سوال كه مي‌گويند 300 نفر در پلاسكو شب كار بودند، گفت: من چنين چيزي نشنيده‌ام.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون