• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3758 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۰ اسفند

مروري بر اقدامات بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه در سالي كه گذشت

تحولات بنيادين در ايران‌خودرو؛ از طراحي و توليد تا خدمات پس از فروش

گروه صنعتي ايران‌خودرو به عنوان سازماني پيشرو در ارزش آفريني صنعت كشور، سهم بزرگي در منافع اقتصادي، توليد، اشتغال زايي و ديگر شاخص‌هاي اقتصادي دارد. اين گروه صنعتي در سال‌هاي اخير گام‌هاي بزرگي براي تحقق اهداف ترسيم شده در سند چشم‌انداز صنعت خودروي كشور برداشته است.  گروه صنعتي ايران‌خودرو با تلاش و پشتكار در مسير تعالي، بر يادگيري، خلاقيت و كار تيمي ارج نهاده و با تمركز به خواسته‌هاي مشتريان، احترام به انسان‌ها و حفظ منافع ذينفعان خود را در رعايت موضوعات زيست محيطي، ‌ايمني و اجتماعي مسوول مي‌داند.  با توجه به تغيير شرايط و فضاي كسب و كار در سال 95 و موفقيت‌هاي گروه صنعتي ايران‌خودرو در عرصه داخلي و بين‌المللي به ارايه بخشي از دستاوردهاي اين شركت در سال اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل مي‌پردازيم. گروه صنعتي ايران‌خودرو علاوه بر مشاركت با خودروسازان معتبر جهاني براي توليد محصول مشترك، به دنبال تقويت برند ملي در سبد محصولات توليدي است. راهبرد بلندمدت ايران‌خودرو اختصاص بيش از 50 درصد از سبد محصولات به برند ملي است. طراحي و توسعه محصولات بخشي از رويكردهاي ايران‌خودرو در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي به شمار مي‌رود. ايران‌خودرو در ماه‌هاي پاياني سال اقتصاد مقاومتي، توانست هم سو با سياست‌هاي تعيين شده در سند چشم‌انداز صنعت خودرو دومحصول جديد را با بهره‌گيري از توانمندي مهندسان ايراني طراحي و آماده تجاري‌سازي كند. اين شركت موفق شد نخستين دستاوردهاي پسابرجام در صنعت خودروسازي را به نام خود ثبت كند. ايران‌خودرو در سال جاري در عرصه مشاركت‌هاي بين‌المللي دستارودهاي قابل توجهي داشت، به گونه‌اي كه در فضاي كسب و كار ايجاد شده پس از برجام، علاوه بر توسعه و ارتقاي محصولات خود، قرارداد خود با شركت پژو را به مرحله اجرا برساند.
طراحي و توليد محصول
محصول 207i صندوقدار و دناي فيس‌ليفت يا همان دناپلاس، دو محصول جديد ايران‌خودرو است كه در دي ماه سال 95 رونمايي شد. در آبان ماه امسال نخستين بدنه محصول پژو 2008 رنگ شده و خطوط توليد درحال تجهيز هستند. طبق برنامه زمانبندي نخستين محصول مشترك ايكاپ با داخلي‌سازي 40 درصدي در پايان سال اول توليد، اسفندماه به توليد مي‌رسد. مطابق با مفاد اين قرارداد توليد محصول مشترك ايران‌خودرو و پژو در سال چهارم فعاليت به 70 درصد توليد داخلي خواهد رسيد. مشاركت قطعه‌سازان ايراني و اروپايي خود عامل بسيار مهمي در فناوري و به روز رساني توليدات قطعه‌سازان و افزايش كيفيت قطعات توليدي خواهد بود. بر همين اساس به موازات اجراي قرارداد پژو مذاكرات قطعه‌سازان دو شركت براي ايجاد جوينت ونچر در حوزه قطعه‌سازي با رويكرد انتقال دانش و فناوري توليد قطعه درحال انجام است كه بخشي از آن به سرانجام رسيده است. در برنامه ايران‌خودرو صادرات محصولات ايكاپ به بازارهاي هدف پژو تدارك ديده شده است. از ديگر سو هر محصولي كه توسط پژو طراحي و توليد شود و براي ايكاپ توجيه اقتصادي داشته باشد در شركت ايكاپ توليد خواهد شد. درحال حاضرگروه صنعتي ايران‌خودرو با توليد روزانه بيش از دوهزار و 500 دستگاه انواع خودرو سواري، وانت و تجاري بالاترين سهم را در بازار خودرو از آن خود كرده است.
خدمات پس از فروش و فعاليت‌هاي امدادي به مشتريان
براساس اعلام نتايج ارزيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، ايساكو توانسته با كسب بالاترين امتياز در صدر جدول ارزيابي سال 94 در ميان شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات خودرويي داخلي قرار گيرد. ايساكو در حالي در بين 39 شركت ارايه‌دهنده خدمات پس از فروش خودرويي توانسته بيشترين امتياز را كسب كند كه در هفت دوره متوالي اين ارزيابي‌ها كه توسط سازمان بازرسي كيفيت و استاندارد انجام شده و به تاييد وزارت صنعت، معدن و تجارت رسيده، همواره در جايگاه نخست قرار داشته است.
همچنين ميانگين زمان انتظار براي دريافت خدمات امدادي به كمتر از 30 دقيقه رسيده كه در استانداردهاي جهاني عدد قابل قبولي به شمار مي‌آيد.
حفظ سهم بازار
افزايش قابل توجه ميزان فروش محصولات در سال جاري حكايت از افزايش رونق محصولات ايران‌خودرو در بازار و اقبال مشتريان از آن است. تا پايان بهمن ماه سال 95 شاهد افزايش 34 درصدي فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ايم. در سال 95 روش‌هاي منعطف و متنوعي براي فروش محصولات فعلي ايران‌خودرو درنظر گرفته شد. تامين نياز و سليقه گروه‌هاي درآمدي مختلف مبناي تصميم‌گيري‌هاي ايران‌خودرو در زمينه فروش محصولات است. گروه صنعتي ايران‌خودرو در اقدامي مسوولانه و براي حفظ منافع مشتريان، محصولات خود را از دي ماه امسال با مدل 96 عرضه كرده است. اين شركت با اجراي الزامات پليس در كليه محصولات توانست مجوز صدور اسناد خودروهاي تحويلي با مدل 96 به مشتريان را از ابتداي دي ماه آغاز كند. اين اقدام تاكنون بي‌سابقه بوده و ايران‌خودرو براي نخستين بار موفق به انجام آن شده است.
گام‌هاي ايران‌خودرو
در بازارهاي صادراتي
توليد بدون سرمايه‌گذاري از راهبردهاي اصلي ايران‌خودرو در كشورهاي صادراتي هدف است. ايران‌خودرو طبق تفاهمنامه‌اي كه در با كشور آذربايجان به امضا رسانده بود عمليات ساخت خط توليد براي مونتاژ محصولات خود در اين كشور را آغاز كرد. ايران‌خودرو هيچ گونه سرمايه‌گذاري در آذربايجان انجام نداده و مشاركت به صورت ارايه خدمات فني و مهندسي براي راه‌اندازي خط مونتاژ است. اين پروژه با سرمايه‌گذاري 14 ميليون دلاري طرف آذربايجاني و با ظرفيت توليد سالانه 10 هزار دستگاه خودرو، نيمه نخست سال 96به بهره‌برداري خواهد رسيد. از ديگر اقدامات ايران‌خودرو در بازارهاي بين‌المللي، آغاز صادرات خودروهاي پليس به تركمنستان است. يكي از برنامه‌هاي ايران‌خودرو افزايش سهم در بازار كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز از طريق اتحاديه گمرك اين كشورها است و بر همين اساس صادرات به كشورهاي تركمنستان، بلاروس را در دستور كار قرار داده است. احياي سايت توليد در كشور سوريه نيز از ديگر فعاليت‌هاي ايران‌خودرو در سال جاري بوده است. از ديگر سو، به تازگي تفاهمنامه‌اي براي ايجاد خط توليد محصولات ايران‌خودرو در كشور عمان با سرمايه‌گذاري طرف عماني و ارايه خدمات فني از سوي ايران‌خودرو نيز به امضا رسيده است. الجزاير به عنوان دومين بازار قاره آفريقا همواره مورد توجه خودروسازان برتر جهاني بوده است. پس از صادرات دنا به بازار الجزاير و استقبال مردم، بنابر درخواست بخش خصوصي، احداث سايت مونتاژ در اين كشور برنامه‌ريزي شده است. برهمين اساس شركت جوينت ونچري با سرمايه‌گذاري 80 درصدي طرف الجزايري به نام «آيام كو» ايجاد شده و همزمان با صادرات بيش از 300 دستگاه دنا، تجهيزات خطوط توليد كه سهم ايران‌خودرو در اين مشاركت است ارسال شده است. همچنين ايران‌خودرو موفق شد در آّبان ماه امسال، صادرات سمند و رانا به صورت رسمي به شبكه تاكسيراني كشور ساحل عاج را آغاز كند.
نتايج ارزيابي كيفيت
در آخرين نتايج ارزشيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران بيشتر محصولات ايران‌خودرو سه ستاره كيفي را كسب كرده‌اند. در گزارش ارزشيابي روند افزايش كيفيت محصولات ايران خودرو در سال جاري ممتد بوده كه اين امر را مي‌توان در گزارش‌هاي ارزشيابي خودروهاي ساخت داخل شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران مشاهده كرد. همچنين در آخرين ارزيابي صورت گرفته از سوي شركت رنو، محصولات رنو توليدي در شركت ايران‌خودرو (تندر) در مرز طلايي كيفيت شركت رنو قرار گرفته و عنوان كيفيت برتر محصولات تندر درخاورميانه، آفريقا و هند را كسب كردند.
پيشرفت‌ها در حوزه قواي محركه
صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهاي سه سيلندر توروبو شارژ با قدرت بيشتر همزمان با مصرف سوخت و ميزان آلايندگي كمتر حركت كرده است. با اين رويكرد گروه صنعتي ايران‌خودرو و شركت ماهله آلمان قرارداد طراحي و توليد خانواده‌اي از موتورهاي سه سيلندر را امضا كردند. كاهش زمان توسعه محصول از 46 ماه به 33 ماه از جمله ويژگي اين قرارداد همكاري است كه 57 ميليون يورو از رقم كل پروژه، توسط مهندسان و كارشناسان ايران‌خودرو انجام خواهد شد. از ديگر اقدامات ايران‌خودرو در سال جاري در حوزه قواي محركه راه‌اندازي پيشرفته‌ترين خط توليد گيربكس در شركت چرخشگر است. اين خط توليد كه با سرمايه‌گذاري سه ميليون يورويي به بهره‌برداري رسيده، گيربكس پيشرفته جي. اچ. كيو (JHQ) را با ظرفيت سالانه 300 هزار دستگاه توليد خواهد كرد كه امكان صادرات آن نيز وجود دارد.
اجراي طرح كليد به كليد
گروه صنعتي ايران‌خودرو همزمان با هفته دولت طرحي را اجرا كرد كه براساس آن رانندگان تاكسي توانستند در روز اسقاط تاكسي فرسوده خود، ‌تاكسي نو را دريافت كنند. در اوايل بهمن ماه بيش از 40 هزار دستگاه تاكسي فرسوده از ناوگان حمل و نقل كشور خارج و با محصولات نو ايران‌خودرو جايگزين شده است. گروه صنعتي ايران‌خودرو با عزمي راسخ براي تحقق اهداف خود، يقين دارد كه با بهره‌گيري از دانش، تجربه و تخصص در آميخته با تلاش و كوشش كاركنان مجموعه مي‌تواند با برنامه‌هاي تعيين شده، در مسير سياست‌هاي دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت گام بردارد تا از اين رهگذر يادگار ارزشمندي را در حفظ و توسعه صنعت پيشرو كشور براي آيندگان بر جاي بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون