• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3758 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۰ اسفند

شهرداري اعلام كرد

دستفروشي در 48 معبر اصلي پايتخت ممنوع شد

حميدرضا خالدي|  روزهاي پاياني سال، زمان حضور فعال دستفروش‌ها در خيابان‌ها و ميادين اصلي تهران است به طوري كه در دو هفته آخر سال عملا، تردد در اين شاهراه‌ها نيمه‌متوقف و بسيار سنگين مي‌شود. قرار بود از سال گذشته طرح ساماندهي دستفروش‌ها در اسفندماه از سوي شهرداري و نيروي انتظامي اجرايي شود ولي به دليل فشار افكار عمومي و رسانه‌ها و همچنين درگيري‌هاي پيش آمده، عملا متوقف شد. با اين حال ديروز مديرعامل شركت شهربان و حريم‌بان شهرداري تهران دوباره از ممنوعيت دستفروشي در ميادين و شاهراه‌هاي اصلي شهر و تعيين 48 محور دستفروشي ممنوع در شهر تهران در نيمه دوم اسفندماه، خبر داد. ابوالقاسم چيذري، با ذكر اينكه، اين براي نخستين‌بار است كه ساماندهي دستفروشان به صورت يكپارچه اجرايي مي‌شود، گفت: «پس از كار كارشناسي و شناسايي به اين جمع‌بندي رسيديم كه در شهر تهران 48 نقطه ترافيكي وجود دارد كه لكه‌هاي قرمز سدمعبر محسوب مي‌شوند، چرا كه هم موجب ايجاد ترافيك مي‌شوند و هم سدمعبر و در زمان بروز حادثه نيز در اين ترافيك‌هاي روزهاي پاياني سال در اين محورها تاثيرات منفي بسياري را به دنبال خواهد داشت. به همين دليل با هماهنگي به عمل آمده با استانداري و پس از جلسات متعدد كارشناسي 50 نقطه را به عنوان جايگزين براي 48 نقطه ممنوع شده شناسايي كرديم كه غالبا در نزديكي همان ميادين و محورهاي اصلي شهر و محل‌هاي تجمع دستفروش‌ها در پيش از اين هستند.
وي با ذكر اينكه اين روزبازارها از 10 اسفندماه سال جاري كار خود را آغاز خواهند كرد گفت: در ادامه اين مسير پس از پايان سال جاري نيز براي سال 1396 مجوز 25 روزبازار صادر شده، از اين پس دستفروش‌ها فقط در اين نقاط مي‌توانند كار كنند.
چيذري با بيان اينكه برخي از اين دستفرش‌ها كاملا به صورت باندي و سازماندهي شده كار مي‌كنند گفت: سرشاخه‌ها به تفكيك محورهايي كه سد معبر وانتي يا شبه متكدي هستند شناسايي شده، ليست اين افراد آماده و حتما تحويل پليس امنيت خواهد شد. دادستاني هم حكم مناسبي در اين حوزه داده است و توسط نيروي انتظامي با آنها برخورد خواهد شد يا از آنها تعهد گرفته مي‌شود كه تنها در فضاهاي ساماندهي براي دستفروشي حضور پيدا كنند كه در صورت تخطي، وسايل آنها ضبط خواهد شد.
مديرعامل شركت شهربان و حريم‌بان شهرداري تهران ادامه داد: در اين طرح شهرداري به عنوان قوه اجرايي و نيروي انتظامي به عنوان قوه قهريه تعيين شده است؛ البته موفقيت اين طرح به همكاري و تعامل مجموعه‌هايي همچون استانداري، فرمانداري و حوزه فرهنگي شهرداري تهران نيازمند است.
وي با اشاره به بررسي 11 كشور دنيا و نحوه برخورد آنها با موضوع دستفروشي تصريح كرد: در 11 كشور موفق در امر ساماندهي دستفروشان، برخورد با متخلفين برعهده پليس بوده است و مامورين شهرداري‌ها هدايت را برعهده داشته‌اند. درحقيقت محوريت موضوع ساماندهي در تمام اين 11 كشور دولت‌ها بودند.
مديرعامل شركت شهربان و حريم‌بان شهرداري تهران در عين حال با تاكيد بر اينكه فردي كه دستفروشي مي‌كند، نيازمند است و اكثر افرادي كه از آنها خريد مي‌كنند نيز از قشر كم‌بضاعت جامعه هستند، گفت: ساماندهي دستفروشي كه معيشت مردم است از دايره شهرداري تهران به تنهايي خارج است و نيازمند همكاري ساير دستگاه‌هاي ذيربط است. در حقيقت خود دستفروشي مي‌تواند يك چرخه حمايتي ايجاد كند به شرطي كه دستگاه‌هاي ذيربط در اين موضوع همانند بهزيستي، كميته امداد، صداوسيما، نيروي انتظامي و... وارد كار شوند. اين مطالبه شهرداري است كه اين دستگاه‌ها با نگاه شهرداري تهران كه مبتني بر حفظ كرامت افراد است جمع شوند و با هم‌افزايي اين ساماندهي را انجام دهند.
وي افزود: امروز در نتيجه آموزش‌هاي ارايه شده به نيروهاي شركت شهربان درگيري‌هاي نيروها با دستفروشان به شكل قابل ملاحظه‌اي كاهش يافته است، به طوري كه در 10 ماهه نخست سال 1395 از ميان 290 هزار مورد عمليات سدمعبر انجام شده توسط نيروهاي شهربان با وجود تمام حساسيت‌هاي موجود در جامعه تنها 5 مورد رفتار خارج از شوونات اخلاقي گزارش شده، ديده شده است. چيذري درباره نيروهاي به كار گرفته شده در شركت شهربان و حريم‌بان شهرداري تهران نيز گفت: در حوزه معبربان با هيچ يك از پيمانكاران قبلي كار نكرديم و نظام و ساختار گذشته به كلي متحول شده است. شايد در ميان 2 هزار نفر نيروي فعلي شركت تنها يك درصد از نيروهاي قبلي وجود داشته باشد كه نبايد در شهربان حضور داشته باشند و تلاش خواهيم كرد اين افراد را شناسايي كنيم و با آنها خداحافظي كنيم.
مديرعامل شركت شهربان و حريم‌بان شهرداري تهران خطاب به شهروندان تهراني تقاضا كرد: شهروندان نگاه صرفا احساسي به دستفروشان نداشته باشند در شرايط فعلي كه فضاي مناسب براي آنها ايجاد شده شركت شهربان را در هدايت دستفروشان به فضاهاي ساماندهي ياري كنيد و تنها از دستفروشان در اين فضاها خريد كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون