• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3166 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۷ بهمن

پاسخ‌صريح دولت به دلواپسان پياده‌روي

مجيد انصاري، معاون پارلماني روحاني:

 تمام مشكل كشور حل شده الا قدم زدن ظريف و كري؟
  قدم زدن‌هاي قبلي مشكلي نداشت!؟ 
  عده‌اي در داخل از احتمال توافق سراسيمه مي‌شوند  
  تخريب‌ها عليه ظريف نيت دلسوزانه ندارند 
فرياد وااسلاماي حاميان دولت قبل بلند شده است  
  تخريب تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي تسويه حساب سياسي است
  چرا بايد هر روز براي مردم يك جنگ اعصاب راه بيندازيم

گروه سياسي| طاقت دولت طاق شده است، اين را مي‌شود از اظهارات ديشب مجيد انصاري فهميد؛ اظهاراتي كه شايد يكي از كم نظيرترين واكنش‌هاي دولت در برابر حمله به وزير خارجه و مذاكرات هسته‌اي باشد. تا قبل از اين فقط رييس‌جمهوري بود كه اينگونه بي‌پروا با منتقدان سياست خارجي‌اش سخن گفته بود. حالا اما معاون پارلماني دولت خيلي صريح مي‌گويد: «در تخريب تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي تسويه حساب سياسي دخيل است». حرفي كه تا حالا فقط توسط تحليلگران و ناظران سياسي مطرح مي‌شد. مخالفان مذاكرات هسته‌اي از هفته پيش قدم زدن ظريف و كري و سفر وزير خارجه به فرانسه را بهانه‌اي جديد كرده‌اند براي حمله به دولت و مذاكرات. از مجلس هم خبر مي‌رسد كه منتقدان هميشگي مذاكرات بار ديگر به رهبري جواد كريمي قدوسي «طرح سوال مفصلي» را ترتيب داده‌اند تا موج فشارهاي‌شان خيلي هم نخوابد. از اين طيف‌هاي سياسي در مجلس تقريبا كسي نمانده كه حمله يا انتقادي به قدم زدن ظريف و كري و سفر وزير خارجه به فرانسه نداشته باشد؛ دو اتفاقي كه از نظر جريانات مخالف دولت «فروختن عزت جمهوري اسلامي» است. تا آنجا كه حميد رسايي در واكنش به آن در صحن علني گفت «والا اگر بميريم جا دارد.» ديگران هم، چون جواد كريمي قدوسي گفتند اين قدم‌زدن‌ها «نافي منافع ملي» است. بارها نمايندگان در نطق‌هاي ميان دستور خود اين «دو قدم» را به رخ دولت و وزارت امور خارجه كشيدند و از فدا شدن منافع ملي گفتند. حالا اما كسي براي پاسخگويي آنها به ميدان آمده كه اصولا بايد «لولاي» روابط دولت و مجلس باشد. مجيد انصاري تا پيش از اين از انتقاداتي چنين بي‌پرده و صريح نسبت به رقباي سياسي دولت پرهيز مي‌كرد. حالا اما به ميدان آمدن او با اين پاسخ‌هاي بي‌پرده شايد حكايت از شروع دوره‌اي جديد در موضع‌گيري دولتي‌ها نسبت به منتقدان داشته باشد. دوره‌اي كه به نظر مي‌رسد با طاق‌شدن طاقت دولت آغاز شده است.  حجت‌الاسلام والمسلمين «مجيد انصاري» شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با ايرنا درباره انگيزه برخي افراد و گروه‌ها از تخريب دولت و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي گفت: در خصوص انگيزه اين حملات و تبليغات تند عليه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و دكتر ظريف چيزي نمي‌دانم اما مطمئنا برخي از اين فشارها و انتقادات تخريبي نمي‌تواند با نيت سازنده و دلسوزانه باشد. وي ادامه داد: در شرايطي كه سرداران توانمند و فداكار عرصه ديپلماسي كشور در خط مقدم دفاع از حقوق مردم با قدرت‌هاي جهاني درگير هستند و مذاكرات سخت و نفس‌گير در حال انجام است كدام عقل سليم اجازه مي‌دهد كه آنها را تحت فشار روحي و رواني قرار دهيم و با برخوردها و فشارهاي رسانه‌اي و تبليغاتي آنها را تضعيف كنيم. معاون امورمجلس رييس‌جمهوري گفت: كساني كه به دنبال منافع ملي هستند و اتحاد، استقلال كشور، رفاه مردم و رفع مشكلات معيشتي آنان را خواهانند بايد خوشحال باشند از اينكه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ظرف يك سال گذشته با پايداري، مقاومت و تلاش نفس‌گير و سخت و با فداكاري هرچه تمام‌تر در چارچوب خط مشي كلي نظام، رهبري معظم انقلاب و پيگيري رييس‌جمهوري گام‌هاي خوبي را برداشته است. انصاري افزود: تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان ضمن ايستادگي بر مواضع بحق جمهوري اسلامي ايران توانستند اعتماد‌سازي كنند و منطق حقوقي هسته‌اي كشور را در جهان تبيين كنند.

وي تاكيد كرد: امروز كسي در مورد اصل غني‌سازي و استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي توسط ايران ترديد ندارد. معاون امورمجلس رييس‌جمهوري گفت: خوشبخانه مذاكرات تا به امروز دستاوردهاي بسيار خوبي براي كشور داشته و برخي تحريم‌ها را هرچند محدود برداشته و گشايش‌هايي در مراودات خارجي به وجود آمده است. انصاري با بيان اينكه به نظر مي‌رسد كشورهاي 1+5 به طرف‌هاي مذاكره‌كننده ايران براي حل مساله هسته‌اي علاقه نشان داده‌اند، اظهارداشت: به هر حال اين مذاكرات براي مردم ما مذاكرات برد - برد است و اگر به توافق نهايي برسد كه تحريم‌هاي ظالمانه از سر مردم برداشته مي‌شود و گشايشي در عرصه‌هاي مختلف ايجاد خواهد شد. وي ادامه داد: اگر هم به نتيجه نرسد باز اتمام حجتي است كه جمهوري اسلامي ايران در عرصه جهاني و در افكار عمومي انجام داده و جهانيان خواهند فهميد كه طرف‌هاي غربي زياده خواهي مي‌كنند و حرف غيرحقوقي مي‌زنند و در آن صورت جمهوري اسلامي ايران براي ادامه سياست‌هاي هسته‌اي با حجت بيشتري مي‌تواند پيش برود. معاون امورمجلس رييس‌جمهوري گفت: آنچه مسلم است جمهوري اسلامي ايران دنبال سلاح هسته‌اي نبوده و نخواهد بود و اين بر مبناي موازين شرعي و فتواي مقام معظم رهبري به عنوان عالي‌ترين مقام رسمي و سياسي كشور است.

در تخريب تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي، تسويه حساب سياسي دخيل است

انصاري اظهارداشت: انتظار مي‌رود جريانات سياسي منافع عمومي كشور را به خاطر اهداف كوچك سياسي قرباني نكنند و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي به خصوص دكتر ظريف كه از بهترين سياستمداران و ديپلمات‌هاي كشور محسوب مي‌شود و مورد اعتماد مردم و مورد تاييد رهبري است را تضعيف نكنند. وي با بيان اينكه فكر مي‌كنم در تخريب تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي بيشتر اغراض سياسي و تسويه‌حساب‌هاي سياسي دخيل است تا اهداف ديگر، تصريح كرد: اين فضاسازي و تخريب‌هاي مكرر تبليغاتي از سوي كساني يا جريانات يا رسانه‌هايي دنبال مي‌شود كه در گذشته در برابر وضعيت دولت گذشته و منافع مردم مهر سكوت بر لب داشتند و امروز كه پيشرفت‌هايي حاصل شده آنها فرياد وااسلام‌هاي‌شان بلند شده است. وي ادامه داد: گويي كه همه مسائل مردم و كشور حل شده و تنها مشكل كشور اين است كه جناب آقاي ظريف دو قدم با وزيرخارجه امريكا برداشته است؛ در گذشته همين كار توسط ديگران صورت گرفت و از ديد آقايان كاملا موجه بود و توجيه مي‌كردند. معاون امورمجلس رييس‌جمهوري گفت: به هر صورت اين را من نوعي بهانه‌جويي و جرزني سياسي مي‌بينم و مي‌دانم كه منافع ملي را تحت تاثيرخودش قرار داده و موجب تضعيف تيم هسته‌اي خواهد بود. انصاري اظهارداشت: البته فشارهاي تبليغاتي فقط عليه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي نيست و ما مي‌بينيم كه در برخي از رسانه‌ها و تريبون‌ها با لحن بي‌ادبانه شخص رييس‌جمهوري را خطاب قرار مي‌دهند و بعضا با دروغ و تهمت مسائلي را مطرح مي‌كنند.

دو تابعيتي بودن، تهمتي آشكار به دولت است

وي ادامه داد: روز گذشته چند نفر از نمايندگان در مجلس تذكري را مطرح كردند كه برخلاف آيين‌نامه داخلي مجلس بود؛ براساس آيين‌نامه داخلي مجلس، تذكرات بايد به صورت كتبي به هيات رييسه تقديم شود و هيات رييسه نيز به‌طور رسمي آنها را به معاونت امور مجلس رياست‌جمهوري مي‌فرستاد كه اين تذكرات را به دستگاه‌هاي ذيربط ارسال كند و نتيجه آن به نمايندگان داده شود. معاون امورمجلس رييس‌جمهوري گفت: روز گذشته يك تذكر بي‌پايه مبني بر اينكه افراد دو تابعيتي در دفتر رييس‌جمهوري در سطح بالا قرار دارند داده شد كه در اين تذكر به رييس‌جمهوري گفته شد كه از وجود آنها استفاده نشود. انصاري خاطرنشان كرد: همچنين بلافاصله پس از قرائت اين تذكر در مجلس، متن آن در اختيار رسانه‌ها قرار داده شد و امروز نيز يكي از روزنامه‌هايي كه منتسب به يكي از همين نمايندگان است در صفحه اول به چاپ عكس دوتن از مديران ارشد دولت تدبير و اميد تحت عنوان «تذكر مجلس به دولت براي عدم استفاده از افراد دو تابعيتي» اقدام كرد كه اين دروغ و تهمت آشكار به دولت و رييس‌جمهوري است. معاون امورمجلس رييس‌جمهوري گفت: اين تذكر اولا تذكر مجلس نبوده بلكه تذكر چند نفر از نمايندگان مجلس بود كه همواره پايه ثابت طرح سوالات تند عليه آقاي ظريف و تذكرات ديگر هستند؛ تذكر چند نفر نبايد به پاي كل مجلس گذاشته شود. انصاري افزود: اصل تذكر نيز مبتني بر اطلاعات نادرست و يك تهمت آشكار است چرا كه هيچ فردي در دفتر رييس‌جمهوري و در نهاد رياست‌جمهوري داراي تابعيت مضاعف نيست. وي ادامه داد: از طرفي نيز اين افراد به موازين حقوقي كشور توجه نداشتند يا مطلع نبودند، چرا كه اساسا در نظام حقوقي كشور فرد با دوتابعيت نداريم چون قانون جمهوري اسلامي ايران فقط يك تابعيت را به رسميت مي‌شناسد؛ هر فرد يا ايراني است يا غيرايراني و ما فرد ايراني داراي تابعيت ديگري نداريم. معاون امورمجلس رييس‌جمهوري با بيان اينكه اين تذكر يك تهمت آشكار به مديران نظام بوده و فشاري بر نهاد رياست‌جمهوري و شخص رييس‌جمهوري است، گفت: توصيه من اين است كه در آستانه دهه مباركه فجر و سالروز پيروزي انقلاب اسلامي كه بايد ايران يكپارچه به استقبال راهپيمايي 22 بهمن برود و سرتاسر ايران نماد يكپارچگي و همدلي همه مردم ايران در برابر بدخواهان باشد عده‌اي در داخل سعي نكنند فضاي همبستگي را مخدوش كنند. انصاري اظهارداشت: همچنين بايد از تعامل بسيار سازنده و مطلوبي كه دولت تدبير و اميد با تاكيد رييس‌جمهوري با مجلس شوراي اسلامي داشته و بركات خوبي نصيب كشور كرده مراقبت شود.

چرا بايد هر روز براي مردم يك جنگ اعصاب راه بيندازيم

وي با اشاره به تعامل بسيار ارزشمند بين دولت و مجلس براي تصويب لايحه بودجه تصريح كرد: همچنين همدلي و همراهي اكثريت قاطع مجلس در قانون رفع موانع توليد كه به قانون خروج از ركود معروف شده در دو هفته گذشته بسيار چشمگير بود كه من به سهم خودم و به عنوان معاون امور مجلس رييس‌جمهوري از مجلس و كميسيون ويژه تشكر مي‌كنم. معاون امورمجلس رييس‌جمهوري همچنين از كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي كه به‌طور دو شيفت يا سه شيفت مشغول بررسي لايحه بودجه هستند تشكر كرد و گفت: تا به حال سعي دولت بر تعامل حداكثري با مجلس شوراي اسلامي بوده است. انصاري افزود: ممكن است برخي اظهارنظرها و اقدامات اين تعامل را مخدوش كند كه اميدواريم از اين اظهارنظرها و اقدامات خودداري شود و همه سعي كنند فضاي آرام و پرنشاط كشور را همچنان پرنشاط نگه بدارند. وي ادامه داد: چرا بايد هر روز براي مردم يك جنگ اعصاب راه بيندازيم و فضاي رسانه‌اي و افكار عمومي را مغشوش كنيم؟ گويي كه بعضي‌ها آرامش خاطر را براي مردم نمي‌پسندند حتي به‌صورت كاذب هم كه شده بايد يك جنجال آفريني را داشته باشند.

فشار را از تيم مذاكره‌كننده‌برداريم

معاون امور مجلس رييس‌جمهوري ضمن سپاسگزاري از همراهي اكثريت مجلس با دولت از همگان خواست كه بر رعايت فضاي همدلي و تفاهم تكيه كنند و فشار را از روي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي بردارند و بگذارند در فضايي آرام و در چارچوب منافع نظام بتوانند مذاكرات را به پيش ببرند. انصاري تاكيد كرد: دولت بدون توجه به حاشيه‌سازي‌هايي كه عده‌اي درست مي‌كنند و سعي دارند دولت را از فعاليت‌هاي اصلي وارد حاشيه كنند، وارد نخواهد شد و دولت با قدرت و با انسجام كامل براي رفع مشكلات اقتصادي و معيشتي كشور حل مسائل سياسي كشور روابط بين‌الملل با تمام وجود با همه امكانات در ميدان است و تلاش مي‌كند. وي ادامه داد: انتظار اين است كه همراهي‌ها بيشتر شود و فضاي فعلي جامعه را تخريب نكنند وگرنه دولت كار خودش را انجام مي‌دهد و مورد رضايت خداوند و مردم هم خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون