• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3759 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۱ اسفند

افزايش آمار آوارگان و تلفات غيرانساني در موصل

مسير آزادي از وحشت مي‌گذرد

گروه جهان| تلاش‌ها براي تصاحب غرب موصل از چنگال داعش از هفته گذشته آغاز شده اما خبر دورخيز براي برقراري صلح به جاي آنكه آرامش را براي ساكنان اين منطقه به ارمغان آورد مولود تعقيب و گريزهاي بيشتر شده است. حدود 8 هزار نفر از اين بخش شهر و روستاهاي پيراموني آن گريخته‌اند. پيش از آنكه تلاش‌ها براي آزادسازي موصل آغاز شود بسياري از گمانه زني‌ها حاكي از اين بود كه بحران آوارگان به دردناك‌ترين بعد اين بحران بدل خواهد شد. نهادهاي حقوق بشري هشدار داده‌اند كه كمپ‌هاي مخصوص آوارگان در اطراف موصل را توسعه خواهند داد تا بتوانند از عهده رقم بالاي آوارگان برآيند و اين در حالي است كه تصاوير منتشر شده از مردمي كه از بحران فرار مي‌كنند در رسانه‌هاي بين‌المللي از بازتاب‌هاي بسياري برخوردار شده است. از روز 19 فوريه، نيروهاي عراقي به كمك نيروهاي ائتلاف به رهبري امريكا عملياتي را در غرب موصل آغاز كردند و در اين مدت توفيق‌هاي بسياري از جمله تصاحب فرودگاه بين‌المللي موصل و بازپس‌گيري پايگاه نظامي كنار اين فرودگاه را به كارنامه كاري خود اضافه كرده‌اند. از سوي ديگر برخي از مناطق حومه جنوب نيز آزاد شده‌اند. عراق پيش از اين در ماه ژانويه اعلام كرده بود كه موصل كاملا آزاد شده است و اين در حالي بود كه در آن زمان سه ماه از جنگي بي‌امان در اين منطقه گذشته بود. واشنگتن‌پست در اين خصوص مي‌نويسد: مردمي كه از غرب موصل فرار مي‌كنند خسته و به ستوه آمده هستند. برخي از منابع مي‌گويند كه حدود 250 هزار نفر از اين منطقه در چند روز گذشته گريخته‌اند و به نظر مي‌رسد كه اين رقم در چند روز آينده بيشتر هم شود. طولاني شدن نبرد در موصل بر حجم تلفات انساني افزوده است و برخي از آمار حكايت از اين دارد كه در يك هفته گذشته 75 شهروند غيرنظامي جان خود را از دست داده‌اند و نهادهاي حقوق بشري هشدار مي‌دهند كه حدود 750 هزار نفر همچنان در اين منطقه گرفتار شده‌اند. خطوط تامين مايحتاج اوليه انساني به غرب موصل قطع شده است و وضعيت مردمي كه در اين منطقه گرفتار شده‌اند اسفبار گزارش مي‌شود. مردم در غرب موصل از كمبود آب، گاز و غذا رنج مي‌برند و سيستم‌هاي گرمايشي هم كاملا قطع شده است. قيمت خوراكي‌هايي نظير شكر و گوجه‌فرنگي نيز سير صعودي خود را طي كرده است. عكس‌هايي كه آسوشيتدپرس منتشر كرده است صدها هزار نفر از مردم موصل را نشان مي‌دهد كه در نقطه‌هاي مرزي تجمع كرده‌اند و تنها تعداد اندكي از مايحتاج‌هاي خود را در اختيار دارند. نيروهاي امنيتي براي شناسايي اعضاي داعش كه گفته مي‌شود در ميان مردم پنهان شده‌اند زنان را از مردان جدا مي‌كنند و اقدام به بازرسي تك تك آنها مي‌كنند. بسياري از شهروندان غيرنظامي با ماشين‌هاي ارتش جابه‌جا مي‌شوند. نيروهاي ويژه عراقي در ميان تنش‌هاي بسيار جدي ميان شبه نظاميان داعش و پليس فدرال وارد مناطق غربي موصل شدند و جدال‌هاي تن به تن ادامه دارد. موصل از سال 2011 در چنگال داعش است و گفته مي‌شود كه عملياتي كه در حال حاضر در اين منطقه در جريان است، بزرگ‌ترين عمليات نظامي از سال 2003 ميلادي در عراق است.

در طول تازه‌ترين عمليات 12 روستا در طول چهار روز آزاد شده و 207 تروريست كشته و 36 خودروي انتحاري منهدم شده است. همچنين سه پهپاد تروريست‌هاي داعش نيز ساقط شده است و 1200 شهروند غير نظامي توانسته‌اند از بند تروريست‌ها رهايي يابند.

آزادسازي يك به يك بخش‌هاي متفاوت موصل، پرده از جنايت‌هاي داعش برمي‌دارد. روز گذشته، يك منبع امنيتي عراقي به خبرگزاري فرانسه گفته است كه نيروهاي عراقي يك گور جمعي بسيار بزرگ را در عمق صحراي جنوبي شهر موصل در منطقه‌‌اي به نام «الخفسه» كشف كرده‌اند كه احتمال مي‌رود بزرگ‌ترين گور جمعي داعش در آنجا واقع شده باشد. چندين تن از اهالي موصل در اين باره مي‌گويند كه داعش پس از تسلط بر موصل در ژوئن 2014 منطقه «الخفسه» را به «پايگاه مرگ» تبديل كرده بود و اعدام‌هاي خود را در اين مكان انجام مي‌داد. «محمد ياسين» از اهالي منطقه «حمام العليل» در اين باره مي‌گويد كه تروريست‌ها، افراد نظامي و غير نظامي را به «الخفسه» مي‌بردند و دست و چشم‌هاي‌شان را بسته و به سرشان شليك مي‌كردند و سپس آنها را به داخل كانال پرتاب مي‌كردند.

*ارتش عراق در آستانه بازپس‌گيري نهادهاي دولتي غرب موصل

همزمان ارتش عراق در آستانه بازپس‌گيري نهادهاي دولتي غرب موصل يك مسوول نظامي عراق اعلام كرد نيروهاي ارتش اين كشور در ادامه پيشروي‌هاي خود در غرب موصل، در آستانه رسيدن به منطقه محل استقرار نهادهاي دولتي هستند. به گزارش خبرگزاري آنا از رويترز، يك مسوول خبر رساني عمليات نظامي ارتش عراق روز سه‌شنبه گفت كه نيروهاي امنيتي، خود را به نزديكي منطقه دولتي مهم غرب موصل رسانده‌اند و در حال تلاش براي حمله به عناصر داعش با هدف خارج كردن آنها از اين منطقه مهم هستند. اين مسوول عراقي كه در حال همكاري با يگان‌هاي ويژه وزارت كشور عراق است، تصريح كرد در حال حاضر شوراي شهر و چند ساختمان دولتي در تيررس نيروهاي واكنش سريع قرار دارند.

طبق اعلام وب سايت شبكه سومريه‌نيوز، نيروهاي عراقي پس از پاكسازي كامل ساحل چپ موصل از تسلط داعش، پيشروي خود را در ساحل راست دنبال مي‌كنند و در حال حاضر برخي نهادهاي دولتي عراق در تيررس اين نيروها قرار گرفته است. آنها در ادامه اين عمليات توانستند بر منطقه جوسق و پل چهارم از كناره ساحل راست موصل مسلط شوند. شاكر جودت، رييس پليس فدرال عراق در اين باره گفت: «نيروهاي ويژه و دسته پنجم پليس فدرال خود را به خط تماس با داعش در محله دواسه در مركز موصل رسانده‌اند.» از سوي ديگر عبدالكريم سبعاوي، از فرماندهان عمليات مشترك ارتش عراق گفت نيروهاي مهندسي ارتش اين كشور اقدام به احداث نخستين پل شناور ميان ساحل دست راست و چپ موصل كرده‌اند. با اين اقدام روند عبور نيروهاي نظامي براي مشاركت در عمليات موصل در بخش جنوبي شهر تسهيل مي‌شود. اين اقدام به‌دنبال تخريب پل چهار موصل و غير قابل استفاده بودن آن براي تردد نيروها و خودروهاي نظامي انجام شده است.

*فرار دو دختر ايزدي از دست داعش

يك منبع آگاه به وب‌سايت شبكه سومريه‌نيوز گفت: دو دختر ايزدي توانستند از تسلط داعش فرار كنند و خود را از محله مامون در دست چپ، به دست راست موصل برسانند. اين دو دختر در حال حاضر در اختيار نيروهاي پيشمرگه در منطقه نوران واقع در شمال‌شرقي موصل قرار دارند. يكي از اين دو دختر 25 ساله و ديگري شش سال سن دارد و از اهالي سنجار هستند. آنها به‌زودي تحويل خانواده‌هاي‌شان مي‌شوند.

طبق اطلاعات ارايه شده از سوي يكي از دختران، تروريست‌ها به‌دليل شكست‌هاي‌شان در مقابل نيروهاي عراقي از غيرنظاميان به عنوان سپر انساني استفاده مي‌كنند. وي تاكيد كرد اوضاع انساني در مناطق تحت كنترل داعش فاجعه‌بار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون