• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3764 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۸ اسفند

ادامه روند فعلي جواب نمي‌دهد

علي‌محمد نمازي معاون دبيركل مجمع نمايندگان ادوار مجلس

پس از يك سال بار ديگر ملت در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي شهر و روستا قرار گرفته است. اما فضاي كشور با شرايط مشابه در سال‌هاي گذشته تفاوت‌هاي عمده‌اي را نشان مي‌دهد شامل:
۱-استقبال از فعاليت‌هاي انتخاباتي و شركت در پاي صندوق‌هاي راي از ناحيه مردم و هر دو جناح اصلي كشور كم‌رونق و فضاي انتخاباتي سرد است
۲-مشكلات به ويژه بيكاري و تنگناهاي معيشتي بسيار مشهود و تحمل آن بر دوش مردم علي‌الخصوص اقشار آسيب‌پذير بسيار سنگين است و بدتر از آن اكثريت راي‌دهندگان انتظار تحول جدي از نتيجه انتخابات را ندارند. بالاتر از آن تجربه نشان داده به غير از دوره رياست‌جمهوري آقاي محمدعلي رجايي كه با انفجار دفتر نخست‌وزيري منجر به شهادت ايشان شد و دوره خود مقام رهبري كه منتهي به انتخاب معظم‌له به مقام رهبري شده، احترام هيچ يك از روساي جمهور كشور هم در زمان مسووليت و به ويژه پس از پايان دوره رياست‌جمهوري رعايت نشده است. در اين راستا سوال مهمي كه اذهان دلسوزان نظام را به خود مشغول داشته، اين است كه براي برون‌رفت كشور از اوضاع نابسامان فعلي چه بايد كرد و به چه كسي بايد راي داد؟ بايد توجه كرد كه اكثريت قاطع مردم وفادار به نظام و خواهان ايراني آباد و توسعه‌يافته با ملتي مرفه و متدين هستند.
اما آنچه مردم را به اين وضعيت گرفتار كرده ۱- عدم اجراي قانون اساسي مخصوصا اصول مربوط به حقوق شهروندي ۲- عدم رعايت اولويت‌ها در پرداختن به برنامه‌ها و تامين نيازهاي مردم ۳- وسواس در انتخاب افراد وفادار به جاي دقت در انتخاب شايسته‌سالاري توسط مسوولان اجرايي و نظارتي انتخابات ۴- برخورد نكردن با چاپلوسي و تملق، استقبال يكطرفه از تشويق و حمايت و محدود كردن ابزارهاي نظارتي و مجاري طرح انتقادات است. اگر اقدامات عاجل صورت نگيرد قراين و علايم نشان مي‌دهد كه ما شاهد كم رونق‌ترين انتخابات بعد از پيروزي انقلاب اسلامي خواهيم بود.
سوالي جدي كه دلسوزان نظام را به خود مشغول كرده اين است كه راه برون‌رفت كشور از شرايط فعلي كدام است؟ به نظر نگارنده، راهكار در حال حاضر تضمين رقابت حداكثري در انتخابات پيش رو از طريق تشويق احزاب و جناح‌هاي فعال در عرصه سياسي كشور براي معرفي كانديداهاي اصلي خود است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون