• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3764 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۸ اسفند

معاون گردشگري اعلام كرد

تعطيلات نوروز ۴ روز شود

ايسنا| معاون گردشگري كشور از انعطاف وزارت آموزش و پرورش نسبت به تعطيلات زمستاني خبر داد و تثبيت و يكسان‌سازي ۴ روز تعطيلي در نوروز مطابق تقويم رسمي كشور را پيشنهاد كرد.
مرتضي رحماني‌موحد تاكيد كرد: اين پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كه به دولت ارايه شده، به منزله كاهش تعطيلات نوروزي نيست، بلكه تاكيدي بر رعايت اصول و يكسان‌سازي تعطيلات نوروزي براي همه است. طبق تقويم، نوروز رسما و فقط چهار روز تعطيل است، لازم نيست ما آن را كم كنيم، فقط بايد آن را رعايت كنيم و همه تابع آن چند روز تعطيلي باشيم. چرا آن را اينطور بين بخش آموزشي و غيره تقسيم كرده‌ايم؟ براي اجراي اين قاعده بايد شجاع بود و درباره آن تصميم گرفت.
رحماني‌موحد همچنين درباره سرنوشت طرح تعطيلات زمستاني كه چندي پيش يكي از مقامات سازمان محيط‌زيست خبر تصويب آن را داده بود، گفت: در دولت قبل، طرح تعطيلات زمستاني به مجلس پيشنهاد شده بود. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در همان راستا پيشنهاد جامع‌تري را كه شامل ساماندهي تعطيلات مناسبتي، زمستاني و نوروز مي‌شد به دولت ارايه كرده بود. روي اين طرح‌ها بررسي‌ها و مذاكرات زيادي شده است. اكنون اين طرح در كميسيون اجتماعي دولت مصوب شده كه پس از آن به كميسيون امور اجتماعي الكترونيك دولت ارجاع شد و سپس به شوراي اجتماعي وزارت كشور رفت.
وي گفت: در گذشته نگاه سنتي و غيراصولي نسبت به تعطيلات، موجب تولد پديده‌هاي جديدي همچون اسكان در مدارس شد كه آسيب‌هاي زيادي را در پي داشت. اين اتفاق در نتيجه تعطيلي سه هفته مدارس رخ داد، درحالي كه با ساماندهي تعطيلات نوروز، زمستان و تابستان مي‌توان از فضاي مخربي كه بر مراكز آموزش و پرورش وارد شده، كاست و فضاي آموزشگاه‌ها را حفظ كرد، چالشي كه اكنون با آن مواجه شده‌ايم.
رحماني موحد اظهار كرد: نبايد تعطيلات متمركز بر تابستان شود. كشور ما طولاني‌ترين تعطيلي تابستاني را دارد، درحالي كه زمستان اصلا از اين نظامِ تاثيرگذار بهره‌مند نيست، زمستاني كه با آلودگي هواي دايمي روبه‌رو شده است.
وي درباره انعطاف وزارت آموزش و پرورش با تعطيلات زمستاني با توجه به مقاومت‌هايي كه پيش‌تر نشان مي‌داد، گفت: با شرايطي كه زمستان پيدا كرده، آموزش و پرورش نمي‌تواند انعطافي نشان ندهد.
او تاكيد كرد: بايد شهامت گرفتن اين تصميم را داشته باشيم، چون يكي از شاخص‌هايي كه به توسعه كسب و كار، برقراري امنيت، توزيع ثروت در كشور و استفاده بهينه از فصول و زمان‌هاي مختلف كمك مي‌كند، ساماندهي تعطيلات است. اين موضوع در دنيا بسيار مهم است، چون تاثير زيادي در اقتصاد و در اشتغال دارد.  به گفته او، تعداد روزهاي تعطيلات زمستاني معمولا يك هفته در نظر گرفته مي‌شود.
وي سپس به پيشنهاد ديگري كه در قالب سامان دهي تعطيلات ارايه شده، اشاره كرد و افزود: بايد به اقليم‌هاي متفاوت اجازه داد براي شروع و پايان تعطيلات تحصيلي‌شان متناسب با شرايط اقليمي تصميم بگيرند و برنامه‌ريزي كنند. راه‌حل اين كار فقط داشتن انعطاف است، مي‌توان سقفي را براي ساعت آموزشي تعيين كرد تا هر اقليم با توجه به آن و متناسب با شرايط خود، براي آموزش و تعطيلات تحصيلي برنامه‌ريزي داشته باشند.  معاون گردشگري درباره آخرين ديدگاه‌ها نسبت به تغييرات پايان هفته و پيشنهادي كه براي جمعه و شنبه ارايه شده، گفت: نظر و تاكيد ما بر اين است كه آخر هفته بايد دو روز تعطيل شود كه حالا مي‌تواند جمعه و شنبه باشد. بايد به دستگاه‌هايي كه امكان اجراي اين طرح را دارند اين اجازه داده شود.
او درباره واكنش دولت به تغيير و افزايش تعطيلات پايان هفته، بيان كرد: فكر مي‌كنم دولت موافق باشد. مشكلي نداريم، هرچند اين طرح هنوز به دولت ارايه نشده است. پيشنهاد نخست از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بوده، يك پيشنهاد هم در مجلس مطرح است كه يكديگر را پوشش مي‌دهد، اما فعلا تاكيد و تمركز بر تعطيلات زمستاني است. حرف ما اين است اگر مي‌خواهيم توسعه و رشد در كشور متوازن شود بايد تعطيلات ساماندهي شود، چرا كه اقتصاد، توسعه گردشگري، ساماندهي ترددها، سلامت و آرامش خانواده‌ها، حفط امنيت، اشتغال و رفع چالش‌هاي اجتماعي به جهت‌گيري تعطيلات ارتباط زيادي دارد. براي همين اين طرح خيلي مهم است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون