• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3167 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۸ بهمن

يمن در دو راهي توافق يا تجزيه


جمال بن عمر، فرستاده دبيركل سازمان ملل و مشاور ويژه او در امور يمن مي‌گويد يمن در لبه پرتگاه قرار دارد و هر لحظه احتمال از سرگيري درگيري‌هاي شديد مي‌رود. وي اين سخنان را به شكل كنفرانس ويديويي براي اعضاي شوراي امنيت در جلسه غيرعلني كه براي بررسي تحولات يمن داشتند، گفت. جمال بن عمر گزارش داد كه پرچم جمهوري يمن جنوبي بر تمامي نهادها در عدن برافراشته شده و برخي مناطق عملا جدايي خود را اعلام كرده‌اند، هرچند كه اين مساله به صورت رسمي صورت نگرفته است. با اين حال فرستاده دبيركل سازمان ملل و مشاور ويژه او در امور يمن تاكيد دارد از طريق برگزاري نشست‌هاي روزانه با طرف‌هايي كه سند صلح و شراكت را امضا كرده‌اند، به اين نتيجه رسيده است كه امكان رسيدن به توافق ميان همه گروه‌ها وجود دارد. پيش‌تر فرستاده سازمان ملل با رهبران جنبش انصارالله در چارچوب تماس‌هاي خود با گروه‌هاي سياسي ديدار كرده بود.
در حالي كه از جنوب يمن خبر مي‌رسد جدايي‌طلبان خود را براي برگزاري همه‌پرسي آماده مي‌كنند، به گزارش استفان دوجاريك، سخنگوي سازمان ملل، جمال بن عمر روزانه نشست‌هايي را با 16 حزب سياسي برگزار مي‌كند تا توافقي جهت پيشبرد گفت‌وگوها حاصل شود. وي همچنين تماس‌هايي را با كشورهاي عرب حوزه خليج فارس برقرار كرده است. از سوي ديگر سفيران 10كشور ناظر بر طرح شوراي همكاري خليج فارس در يمن نسبت به خشونت‌ها در اين كشور اظهار نگراني كرده‌اند و در بيانيه‌اي مشترك اعلام كردند مردم يمن با چالش‌هاي انساني و امنيتي و همچنين تهديد القاعده در شبه جزيره عرب مواجه هستند. آنها خواهان ادامه روند سياسي مسالمت‌آميز و قانوني براساس جدول زماني مشخص و بر مبناي نتايج گفت‌وگوي ملي و توافق صلح و شراكت شدند.  در حالي كه سازمان ملل امكان رسيدن به يك توافق بر اساس مذاكرات پيشين در يمن را بعيد ندانسته، نمايندگان گروه‌هاي سياسي اين كشور براي تشكيل شوراي رياست‌جمهوري متشكل از نمايندگان تمام احزاب يمني آماده مي‌شوند تا اداره كشور را به اين شورا واگذار كنند. در همين خصوص يكي از مسوولان جنبش انصارالله يمن اعلام كرده كه اين جنبش درصدد تشكيل شوراي رياست‌جمهوري و نه دولت نجات ملي است. علي عماد، مدير دفتر سياسي جنبش انصارالله يمن شايعه‌ها مبني بر تشكيل دولت نجات ملي را تكذيب و تصريح كرد: آنچه در حال حاضر در حال انجام است، تشكيل شوراي رياست‌جمهوري به رهبري حوثي‌هاست.
از سوي ديگر امريكا اعلام كرد به دليل تنش‌ها در يمن سفارتخانه خود را در صنعا تا زماني نامشخص بسته است. سفارتخانه امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين تصميم براي حفظ جان كارمندان سفارتخانه و همچنين مراجعه‌كنندگان  اتخاذ  شده است. پيش‌تر امريكا تعداد كارمندان سفارتخانه خود را كاهش داده و علت اين اقدام را شرايط امنيتي  يمن اعلام كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون