• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3167 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۸ بهمن

همايش بزرگ گروه وكلاي دادگستري ايران زمين

دوشنبه ششم بهمن، اكثريت قريب به اتفاق وكلاي خوشنام تهران زير يك سقف جمع بودند. گردهمايي بزرگ گروه وكلاي دادگستري ايران‌زمين به رياست علي حامد توسلي، عضو هيات مديره كانون وكلاي دادگستري مركز در دانشكده فني دانشگاه تهران با استقبال گسترده و بي‌نظير وكلاي پر مشغله تهران برگزار شد. حضور اكثريت اعضاي هيات مديره كانون وكلاي دادگستري مركز به همراه تعداد زيادي از اعضاي هيات مديره ادوار گوناگون و برجسته‌ترين اساتيد حقوق در اين گردهمايي جلب‌توجه مي‌كرد.
همايش راس ساعت 19 با تلاوت آياتي از كلام‌الله مجيد آغاز شد. سپس سخنران نخست همايش خانم سعيده موسوي، به نمايندگي از بانوان وكيل با اشاره به حضور گسترده زنان در تمامي عرصه‌ها در ايران به طور عام، به حضور پر رنگ زنان در عرصه حقوق و به طور خاص در حرفه وكالت اشاره كرد.
ايشان در ادامه افزود با وجود اينكه در چند سال اخيرتعداد زنان و مرداني كه موفق به اخذ پروانه وكالت مي‌شوند تقريبا برابر است، اما همچنان بخش اعظم مديريت كانون‌هاي وكلا در اختيار مردان است. به عبارتي اكثريت اعضاي هيات مديره‌هاي كانون‌هاي وكلا در ايران را مردان تشكيل مي‌دهند و از 23 كانون وكلاي موجود در كشور تنها رياست يك كانون وكلا بر عهده بانوان وكيل است. ايشان در ادامه بطور خاص به كانون وكلاي مركز اشاره كرده و بيان داشت از 18 كرسي هيات مديره كانون وكلاي مركز تنها يك كرسي آن به زنان اختصاص يافته است كه اين نكته تا حدي به كم‌كاري خود بانوان وكيل نيز مربوط مي‌شود. ايشان افزود متاسفانه در جامعه تفكر غلطي وجود دارد كه ميزان توانايي مردان وكيل را در حرفه وكالت بيش از زنان وكيل مي‌داند. اين سخنران ضمن رد اين ادعا اعلام داشت عامل سنجش توانايي وكلا ميزان اطلاعات و درجه علمي است نه جنسيت آنان. سخنران دوم همايش دكتر علي نجفي توانا، رياست كانون وكلاي دادگستري مركز بار ديگر بر حفظ استقلال نهاد وكالت در ايران تاكيد كرده و بيان داشت از 60 سال قبل تا به امروز همواره نهاد وكالت از دستگاه قضا مستقل بوده و اين روند بايد ادامه يابد. ايشان افزود در تمامي ممالك مترقي جهان نهاد وكالت مستقل از نهاد قضاوت است و اين موضوع از بديهيات يك سيستم قضايي منصفانه است. اين سخنران در ادامه افزود قطعا وكلا و كانون‌هاي وكلا از تمامي توان و ظرفيت‌هاي قانوني خود در راستاي حفظ استقلال خود استفاده خواهند كرد. سخنران سوم همايش علي حامد توسلي، عضو هيات مديره كانون وكلاي دادگستري مركز سخنان خود را با قدرداني از حضور باشكوه و كم‌نظير وكلاي دادگستري در اين همايش آغاز كرد و در ادامه به درگذشت پدر علم حقوق ايران، استاد دكتر امير ناصر كاتوزيان در سال جاري اشاره كرده و بيان داشت استاد فرزانه فردي شجاع، جسور، صادق، عدالت خواه و به دور از ماديات بوده و همواره ظلم ستيز و مدافع آزادي و حريت انسان‌ها بود. حامد توسلي در ادامه افزود: حفظ استقلال نهاد وكالت در ايران خط قرمز يكايك 40 هزار وكيل دادگستري فعال در سراسر ايران است و قطعا وكلاي ايران اعم از زن و مرد، پير و جوان با چنگ و دندان از اين استقلال جانانه دفاع خواهند كرد. حامد توسلي ادامه داد چگونه مي‌توان تصور كرد هم قضات و هم وكلا زير نظر يك نهاد واحد قرار گيرند! در يك دادرسي شفاف و منطقي، وكيل و قاضي به عنوان دو بال فرشته عدالت موظف به رعايت توازن قضايي به نفع مردم هستند و اين توازن برقرار نمي‌شود مگر با استقلال كامل وكلاي دادگستري از قوه قضاييه. رياست گروه وكلاي دادگستري ايران زمين افزود: رايزني با تمامي مسوولان محترم نظام درهر سه قوه براي حل اين معضل در جريان است و دوستان حاضر در سه قوه نيز با حسن نيت در راستاي رفع سوءتفاهمات در تلاشند. ايشان در پايان از از حضور بزرگاني چون دكتر قرباني نماينده محترم آستانه اشرفيه در مجلس شوراي اسلامي و جناب آقاي الياس حضرتي صاحب امتياز ومدير مسوول محترم روزنامه اعتماد در همايش، به طور خاص قدرداني كردند. تعداد قابل توجهي از قضات نيز در همايش دوشنبه شب حضور داشتند كه خود نشانه مثبتي از تعاملات مناسب دو نهاد وكالت و قضاوت است. همايش طبق برنامه قبلي و راس ساعت 21 به اتمام رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون