• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3766 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۱ اسفند

چهره‌ها- خبرها

تلاش كنگره امريكا براي وضع تحريم جديد عليه ايران

هر دو حزب دموكرات و جمهوريخواه كنگره امريكا به رونمايي از تحريم‌هاي جديد عليه ايران به خاطر آزمايش‌هاي مكرر موشكي نزديك شده‌اند. به گزارش ايسنا به نقل از المانيتو، سناتورهاي ارشد كنگره امريكا اعلام كرده‌اند هر دو حزب كنگره به رونمايي از تحريم‌هاي جديد عليه ايران به خاطر آزمايش‌هاي مكرر موشكي نزديك شده‌اند. باب كوركر، رييس كميته روابط خارجي سنا در روز ششم مارس گفت كه اين كميته پس از چند ماه مذاكره با دموكرات‌ها، از جمله بن كاردين از اعضاي ارشد اين كميته و سناتور باب منندز كه هر دو عليه توافق هسته‌اي ايران راي دادند، به توافقي در زمينه قانون جديد تحريم‌هاي ايران نزديك‌تر شده‌اند. با وجود اين، دموكرات‌ها به طور شفاف اعلام كردند كه در عوض حمايت‌شان از اين تحريم‌ها، بايد به توافق هسته‌اي باراك اوباما فرصت داد تا نتيجه دهد. سناتور كاردين به المانيتور گفت: اين كميته به هر نتيجه‌اي كه برسد آن نتيجه به اندازه‌اي اعتبار نخواهد داشت كه بخواهد توافق هسته‌اي ايران را نقض كند. وي افزود: ما مي‌خواهيم اطمينان يابيم كه اين كار، توافق هسته‌اي ايران را لغو نكند و ما در تلاشيم اقدامات جديد را به اقدامات غيرقانوني در حال حاضر ايران ارتباط دهيم. بنابراين، ما در حال كار كردن براي رسيدن به يك نتيجه هستيم ولي هنوز به آن نتيجه دست نيافته‌ايم. سناتور كوركر در بيانيه‌اي نوشت پس از آنكه ايران دو آزمايش موشكي ديگر در پايان هفته انجام داد ما به يك توافق رسيديم. اين نخستين اقدام كنگره عليه ايران از زمان تمديد قانون تحريم‌هاي ايران در ماه دسامبر است. كوركر نوشت: اين آزمايش‌هاي تحريك‌آميز تازه‌ترين نمونه از اقدامات خطرناك ايران هستند كه مستلزم پاسخي هماهنگ و چندجانبه از سوي امريكاست. دولت تلاش براي مقابله را به شيوه مناسب آغاز كرده است و من اميدوارم بتوانم با آنها كار كنم و يك قانون با حمايت دو حزب را آماده كنيم تا مانع رفتار تهديدآميز ايران در همه جبهه‌ها شويم.

عمليات آزادسازي موصل عملا پايان يافته است

نيروهاي عراقي در ادامه عمليات خود در غرب موصل توانستند مناطق ديگري از اين شهر را از دست داعش خارج كنند و اكنون تقريبا تنها كار باقي‌مانده تا پايان عمليات، پاكسازي بخش قديمي شهر است. سرلشگر نجم الجبوري، فرمانده عمليات استان نينوا گفت: نبرد بخش غربي شهر موصل عملا پايان‌يافته است و داعشي‌ها در حال حاضر در بدترين شرايط خود هستند. واكنش‌هاي داعش ناشي از بي‌برنامگي و دستپاچگي است، چراكه شرايط در ميدان نبرد بر آنها تنگ شده است. الجبوري گفت: بخش غرب موصل از سوي نيروهاي عراقي كاملا در محاصره است. وي همچنين خاطرنشان كرد كه محور شمالي بين تلعفر و الكسك با موصل بسته شده و نيروهاي عراقي كارگاه سيمان بادوش را احاطه كرده و تمامي اراضي كه در خارج از شهر قرار دارد، تحت كنترل دارند. از سوي ديگر، بخش اطلاعات نظامي عراق تاكيد كرد كه چندتن از برجسته‌ترين سركرده‌هاي داعش در حملات ائتلاف تحت امر امريكا در 17 جولاي در بخش غربي موصل كشته شده‌اند. طبق بيانيه دستگاه اطلاعات عراق، اين حمله امريكا به كشته شدن «ابوعائشه» از تاجيكستان انجاميد كه از برجسته‌ترين كارشناسان داعش در بمب‌گذاري خودرو و توسعه سلاح‌ داعش بود. حمل بمب با پهپاد از ابتكارات وي بود. در اين حمله همچنين زيراوف، ملقب به ابومحمد روسي كشته شده كه تابعيت روسي داشت و مهندس هواپيماها در داعش بود.


دو كشته پس از بركناري رسمي رييس‌جمهور كره جنوبي

در پي بركناري رييس‌جمهور كره جنوبي توسط دادگاه قانون اساسي اين كشور، طرفداران پارك گئون‌هاي دست به تظاهرات زدند كه در درگيري‌هاي پيش آمده دو تن كشته شدند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري يونهاپ، دو تن از تظاهركنندگان طرفدار پارك گئون‌هاي، رييس‌جمهور مخلوع كره جنوبي در پي درگيري‌هايي با پليس اين كشور كشته شدند. به گفته رسانه‌هاي كره جنوبي، يكي از اين كشته‌شدگان مردي 72 ساله بوده است كه به دليل وارد شدن ضربات كشنده به سر جان خود را از دست داده است اما از دليل فوت فرد دوم اطلاعي در دست نيست. به گزارش آژانس خبري كيودو، طرفداران پارك گئون‌هاي همچنين به خبرنگاراني كه در حال پوشش‌ دادن نشست دادگاه قانون اساسي بودند، حمله كردند و قصد داشتند تا دوربين‌هاي فيلمبرداري آنها را بشكنند. رسانه‌هاي محلي اعلام كردند كه افراد زيادي در درگيري‌ با پليس اين كشور زخمي شده‌اند ولي آمار رسمي هنوز در دسترس نيست. همزمان در نقاط ديگر پايتخت خبر بركناري پارك گئون‌هاي با استقبال روبه‌رو شد به طوري كه در نظرسنجي 70 درصد مردم كره جنوبي از اين بركناري خشنود بودند. پارك گئون‌هاي 65 ساله نخستين رييس‌جمهور منتخب به صورت دموكراتيك كره جنوبي بود كه از قدرت بركنار شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون