• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3766 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۱ اسفند

اسپانسر و سامانه جواب نداد، پرسپوليس دست به دامن طرفداران شد

دست دلالان در جيب باشگاه

گروه ورزش

تيم فوتبال پرسپوليس برخلاف نتايج خوبي كه مي‌گيرد، اين روزها از نظر مسائل مالي شرايط خوبي ندارد. بدهي‌هايي كه از گذشته گريبان باشگاه را گرفته، هزينه‌هاي جاري و قراردادهاي ميلياردي اين فصل و همين طور موفق نبودن اسپانسر و سامانه هواداري كار را به جايي رسانده تا مديران باشگاه رسما شماره حسابي براي دريافت كمك‌هاي مردمي اعلام كنند. قطعا پروژه‌هاي درآمدي مديران باشگاه پرسپوليس اين روزها خوب عمل نكرده تا مديران آن باشگاه دست به دامن هواداران شوند.  تيم فوتبال پرسپوليس روز پنجشنبه در جريان هفته بيست و چهارم ليگ برتر فوتبال ايران به هفدهمين برد خود دست پيدا كرد تا با 56 امتياز بالاتر از تراكتورسازي و استقلال، رده نخست جدول را براي خود استحكام ببخشد.
بازي‌هاي خوب و زيباي شاگردان برانكو تا به امروز نتايج خوبي هم براي اين تيم به همراه داشته است به طوري كه حتي پرسپوليسي‌ها اميد دارند با كسب نتايج درخشان در آسيا، پس از سال‌ها بتوانند جام قهرماني را بالا سر ببرند. اما واقعيت اين است كه يك روي سكه براي سرخ‌پوشان خوش‌يمن بوده اما آن روي سكه شاهد وضعيت اسفناكي هستيم.
پرسپوليس برخلاف روزهاي خوبي كه در نتيجه‌گيري دارد وضعيت خوبي از نظر مسائل مالي در باشگاه به خود نمي‌بيند.
در ابتداي فصل مديران باشگاه پرسپوليس با شركتي براي سامانه هواداري قرارداد بستند كه بر پايه اين قرارداد، هواداران پرسپوليس بخشي از قبوض تلفن همراه خود را بابت كمك به باشگاه مي‌دادند. اين سامانه آنقدر تبليغ كرد كه خيلي‌ها تصور مي‌كردند هواداران پرسپوليس ديگر مجاب شده‌اند از تيم‌شان به طور كامل از نظر مالي حمايت كنند. تبليغات اين سامانه به جايي رفت كه حتي از نظر فضاي رسانه‌اي هم انحصاري براي خود ايجاد كرد تا بازيكنان و عوامل باشگاه فقط با اين سامانه مصاحبه كنند تا به نوعي بتوانند درآمدزايي براي باشگاه داشته باشند اما به نظر مي‌رسد اين پروژه با شكست مواجه شده و اين روزها درآمد چنداني براي باشگاه به همراه ندارد.
البته شايد بهتر باشد بگوييم مشكلات مالي باشگاه پرسپوليس فقط مربوط به اسپانسري اين باشگاه نمي‌شود و بخش اعظمي از اين مشكلات به خاطر پرداخت‌هاي كلان به برخي بازيكنان كه عمدتا براي تيم بازي نكرده‌اند، باشد. در ابتداي فصل پرسپوليس سه بازيكن خارجي به نام‌هاي آنتونيو گولچ، الكسي پليانسكي و پريميوف جذب كرد كه با انتقاد رسانه‌ها و پيشكسوتان اين باشگاه مواجه شد. بررسي سوابق اين بازيكنان نشان مي‌داد اين بازيكنان كيفيت لازم را ندارند اما مديران پرسپوليس بدون گرفتن حتي يك تست فني، با عقد قرارداد 300 هزار دلاري اين سه بازيكن را به خدمت گرفته‌اند. در همان مقطع مديران اين باشگاه در پاسخ به انتقاد رسانه‌ها اعلام مي‌كردند اين سه بازيكن به درخواست برانكو جذب شده‌اند اما به نظر مي‌رسد خارج از مسائل فني، افرادي در انتقال اين بازيكنان و عقد قراردادشان نقش داشته‌اند. حال سوال اساسي اينجاست با وجود مشكلات عظيم مالي باشگاه پرسپوليس چرا مديران اين باشگاه حاضر به عقد قرارداد با بازيكناني شده‌اند كه شايد جمعا 90 دقيقه هم براي پرسپوليس بازي نكرده‌اند. با وجود اينكه رهبر معظم انقلاب اسلامي بارها و بارها در سخنان خود به رعايت اقتصاد مقاومتي اشاره داشته‌اند چرا مديران باشگاه بي‌توجه به اين مساله پول بيت‌المال را در جيب دلالان و واسطه‌ها كه از انتقال اين بازيكنان سود برده‌اند، ريخته‌اند. سوال ديگري كه در اين باره در ذهن شكل مي‌گيرد اين است كه چرا وزارت ورزش كه رياست مجمع باشگاه پرسپوليس را بر عهده دارد، به اين موضوع ورود نمي‌كند؟
البته بررسي سوابق مالي باشگاه پرسپوليس نشان مي‌دهد حيف و ميل بيت‌المال در اين باشگاه فقط مربوط به جذب بازيكنان خارجي و بي‌كيفيت نمي‌شود. اينكه يك باشگاه بخواهد براي آماده‌سازي تيمش اردويي برگزار كند، امري بسيار طبيعي است اما اينكه در هر اردو افراد همراه بي‌شماري كه عمدتا غير مسوول هستند و همراه تيم به اين سفرها برده مي‌شوند جاي تامل دارد. به طور مثال چرا بايد در سفر پرسپوليس به اوكراين، معاون اقتصادي باشگاه و همين طور معاون حقوقي باشگاه حضور داشته باشند؟ البته در سفر آخر پرسپوليس به عمان و همين طور امارات هم بيش از 15 نفر كه هيچ كدام از آنها مسووليتي در تيم نداشتند، به عنوان همراه با تيم به عمان و امارات سفر كردند. شايد اگر كمي در هزينه‌ها صرفه‌جويي مي‌شد، امروز شاهد اين نبوديم كه باشگاه پرسپوليس براي تامين هزينه‌هايش اين‌گونه دست به دامن هواداران شود.
بحث درآمدزايي در باشگاه‌ها امري بسيار مهم محسوب مي‌شود. درست است كه در فوتبال ايران سازوكار مناسبي براي درآمدزايي باشگاه‌ها وجود ندارد اما به استثناي باشگاه پرسپوليس هيچ كدام از 16 تيم ليگ برتري براي كسب درآمد دست به دامن هواداران‌شان نمي‌شود. هنر يك مدير به اين است كه با جذب اسپانسر و انجام كارهاي اقتصادي پول به باشگاه بياورد و در ادامه با مديريت اين درآمد، باشگاه را اداره كند. اما به نظر مي‌رسد مديران باشگاه پرسپوليس نه تنها از درآمدزايي و انجام كارهاي اقتصادي عاجز شده‌اند بلكه در مديريت منابع و درآمدهاي حاصله كه از قبل هواداران به دست آمده هم ناتوان بوده‌اند. درست است كه پرونده مانوئل ژوزه مربوط به مديران سابق باشگاه بوده و چه‌بسا اگر همان زمان مديريت درستي در اين پرونده انجام مي‌شد الان باشگاه پرسپوليس محكوم به پرداخت حدود 7 ميليارد نمي‌شد اما اينكه بخواهيم اين 7 ميليارد تومان را از جيب هواداراني كه شايد درآمدشان در ماه به يك ميليون تومان هم نرسد ‌برداريم، شايد كار منصفانه‌اي نباشد. مهدي مهدوي كيا در واكنش به اين مساله به نكته زيبايي اشاره و عنوان كرد كه در باشگاه هامبورگ هم از هواداران كمك دريافت مي‌كنند اما در اين باشگاه اين كمك‌ها را به ساخت يك آكادمي بسيار مجهز براي تربيت كودكان و نوجوانان و ترغيب آنها به فوتبال اختصاص مي‌دهند و در اين باشگاه هيچ‌وقت پولي از هواداران براي پرداخت بدهي‌ها و همين طور برگزاري اردوها با همراهان زياد و پرداخت قرارداد بازيكنان بي‌كيفيت خارجي دريافت نشده است.
اينكه هواداران پرشور پرسپوليس همراه باشگاه‌شان باشند و در مواقع حساس به تيم‌شان كمك كنند، كار بسيار تحسين‌برانگيزي است اما صحبت ما با مديران باشگاه بر سر اين موضوع است كه چرا پول بيت‌المال را درست و بجا هزينه نمي‌كنند و براي اين هزينه‌هاي‌شان هم پاسخي ندارند.
مهدي مهدوي‌كيا به نكته بسيار زيبايي اشاره كرد و گفت كمك گرفتن از هواداران براي پرداخت بخشي از بدهي‌هاي باشگاه ايرادي ندارد اما بهتر است مبلغ دقيق جمع‌آوري شده توسط اين كمك‌ها اعلام و محل هزينه‌هايي كه از اين پول پرداخت مي‌شود را هم به طور شفاف بيان كنند تا هواداران باشگاه بدانند پول‌شان دقيقا در كجا هزينه شده است. البته انتظار مي‌رود حراست وزارت ورزش هم روي اين موضوع و همين‌طور قرارداد بازيكنان خارجي بي‌كيفيت پرسپوليس ورود كند و دست دلالاني كه در سال مقاومت اقتصادي به جيب باشگاه بردند تا دلارهاي بيت‌المال را به جيب بزنند، رو كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون