• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3167 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۸ بهمن

از دسترس خارج شدن فيسبوك و اينستاگرام توسط هكرها براي نيم ساعت

«مارمولك‌ها» فيسبوك را هك كردند

  سهيل سراييان/  فيسبوك و اينستاگرام براي حدود نيم ساعت از دسترس كاربران به صورت كامل خارج شد، اين اتفاق براي بار دومي است كه براي اين دو شبكه اجتماعي رخ مي‌دهد. گاهي اوقات كاربران ايراني فكر مي‌كنند مشكل از اينترنت ايران است اما اين‌بار تمام دو ميليارد كاربر فيسبوك و 300 ميليون كاربر اينستاگرام اين مشكل را داشتند. اما به راحتي نمي‌توان متوجه شد كه چگونه ديتا‌سنتر‌هاي اين شبكه‌هاي عظيم اجتماعي مي‌تواند از كار بيفتد، سرورهايي كه ممكن است به اندازه يك شهر باشند. پس از گذشت يك ساعت گروهي به نام «lizard squad» كه هكر هستند در توييتر خود نوشتند كه مسووليت اين كار را به عهده مي‌گيرند. براساس گزارش سايت‌هاي مختلف سرويس فيسبوك و اينستاگرام در دو نسخه موبايل و كامپيوتر از كار افتادند اما اين مشكل به واتس‌آپ كه ديگر شركت تحت پشتيباني  است نرسيد. كاربران در ساير شبكه‌هاي اجتماعي مثل توييتر و گوگل پلاس هشتگ‌هايي مثل « RIPfacebook  وfacebookdown» را زير پست‌هاي‌شان مي‌گذاشتند و نكته جالب در واكنش كاربران شبكه‌هاي اجتماعي اين بود كه آنها مي‌خواستند كه ديگر فيسبوك برنگردد. اين در حالي است كه كاربران شبكه اجتماعي اينستاگرام از اين اتفاق كاملا ناراحت بودند و سعي مي‌كردند با پست‌هاي مختلف و هشتگ‌گذاري‌ها به مسوولان اين شبكه اجتماعي برسانند كه اگر حاضر باشند فيسبوك از دسترس خارج شود اما اينستاگرام را بايد به آنها برگردانند. واكنش كاربران ايراني كمي ديرتر از كاربران در كشورهاي ديگر بود و اما آنها هم با هشتگ‌گذاري‌هاي مرتبط نشان دادند كه توافق نظر زيادي با مردم نقاط ديگر دارند. گروه تمساح در سپتامبر در سال گذشته توانسته بود فيسبوك را براي مدت 15 دقيقه از دسترس خارج كند و به‌طور كلي اين هكرها به‌شدت در شبكه‌هاي اجتماعي مشهور هستند و حتي حساب كاربري در توييتر دارند. از ديگر كارهايي كه اين گروه انجام داده است، هك كردن سايت هواپيماي مالزي و شركت سوني بوده است. مساله‌اي كه براي كاربران اهميت زيادي داشت، قدرت زياد اين هكرها و ميزان نفوذ آنها به سيستم‌هاي اين شبكه اجتماعي عظيم بود، در كمتر از چند ساعت سه هشتگ مربوط به اين مساله مهم‌ترين هشتگ‌هاي توييتر شدند و كاربران درباره نقاط ضعف فيسبوك و اين مشكل با هم صحبت مي‌كردند. اختلاف‌نظر همواره ميان كاربران توييتر و  وجود داشته و به نظر مي‌رسد كه اين كار ضربه ديگري به فيسبوك زده است. كاربران همچنان معتقدند كه برخورد نكردن با هكرهايي كه اين اندازه قدرت دارند در كشوري مثل امريكا باعث شده تا آنها بتوانند شبكه‌هاي اجتماعي را هك و به راحتي به اطلاعات ميليارد‌ها انسان دسترسي پيدا كنند.

كامنت‌هاي منتخب

 استفان وارني | من از فيس‌بوك و اينستاگرام خسته شدم از دوستاني كه اصلا دوست ندارم با آنها در ارتباط باشم اميدوارم كه فيس‌بوك ديگر برنگردد اما اين بيشتر شبيه يك روياست كه از دستش راحت شويم.
 مرتضي| اين دو شبكه اجتماعي تبديل به جايي براي عكس‌هاي سلفي شده‌اند و ماهيت شبكه‌هاي اجتماعي را ازبين برده‌اند، به راحتي هم هك شده‌اند، اين يعني فيس‌بوك نمي‌تواند از اطلاعات ما مراقبت كند.
 اسد| كم شدن محبوبيت فيس‌بوك باعث اين همه استقبال و ساختن هشتگ‌هاي مختلف براي نابود شدن آن شده است، زاكربرگ نتوانسته محبوبيت اين شبكه اجتماعي را ثابت نگه دارد و به همين خاطر مجبور به خريد واتس‌آپ و اينستاگرام شده است.
 رضا| دخالت در اطلاعات مردم و سوءاستفاده و پژوهش از طريق اطلاعات مردم باعث شده تا مردم به فيس‌بوك اطمينان نداشته باشند . اين هك شدن و نظرات مردم مي‌تواند پژوهش خوبي براي فيس‌بوك باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون