• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3167 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۸ بهمن

خبر كوتاه

مجرم به اتهام افشاي طرح خرابكاري در برنامه اتمي ايران

دادگاهي ايالتي در امريكا، مامور پيشين سازمان سيا را به دليل افشاي طرح خرابكاري اين سازمان در برنامه هسته‌اي ايران گناهكار اعلام كرد. «جفري استرلينگ» مامور سابق سازمان اطلاعات مركزي امريكا (CIA) به دليل افشاي اطلاعات سري درباره طرح محرمانه خرابكاري اين سازمان در برنامه هسته‌اي ايران به خبرنگار نيويورك تايمز، توسط دادگاه ايالت ويرجينيا گناهكار شناخته شد. به گزارش روزنامه امريكايي واشنگتن‌پست دادگاه، جفري استرلينگ را در 9 اتهام مجرم شناخت كه يكي از آنها، افشاي بدون مجوز اطلاعات مربوط به دفاع ملي است. دادستاني امريكا همچنين جفري استرلينگ را متهم كرده كه جان برخي از مردم را در معرض خطر قرار داره و تلاش‌هاي ايالات متحده براي جلوگيري از طرح‌هاي هسته‌اي ايران را در معرض شكست قرار داده است. جفري استرلينگ 47 ساله در سال 2010 هم متهم شده بود اطلاعات محرمانه‌اي را در اختيار «جيمز ريزن» خبرنگار اين روزنامه امريكايي قرار داده است. گفته مي‌شود در آن برنامه محرمانه، سيا يك كار‌شناس هسته‌اي روسيه ملقب به «مرلين» را استخدام كرده بود تا نقشه‌هاي ناقص يا غلط را در اختيار ايران بگذارد و برنامه هسته‌اي اين كشور دچار مشكل شود.  

اسراييل در موضوع هسته‌اي ايران شكست خورده است

 معاون دبيركل حزب‌الله لبنان تاكيد كرد: اسراييل در تحقق همه توطئه‌هايش از جمله ممانعت از گسترش نقش و قدرت مقاومت، طرح ويران كردن سوريه، فلسطين، طرح تكفيري‌هاي ابزار دست آن و جلوگيري از احتمال توافق هسته‌اي بين ايران و گروه 1+5 شكست خورده و نااميد شده است. شيخ نعيم قاسم كه در جمع كاركنان و مسوولان شبكه المنار و راديو النورسخن مي‌گفت، افزود: شكست‌ها و نااميدي‌ها اسراييل را احاطه كرده است و به همين دليل به كاروان حزب‌الله در منطقه القنيطره سوريه حمله كرد تا شايد با ترسيم معادل‌هاي جديد از اين تنگنا كه به ديگران براي تحقق آنها تكيه كرده بود، خارج شود. اسراييل براي خروج از تنگنا و براي جلوگيري از گسترش قدرت، جايگاه و نقش مقاومت دست به حمله به كاروان حزب‌الله زد اما بعد از اين حمله و برداشتن گامي بدون محاسبه صحيح، تعادل و توازن داخلي خود را از دست داده است. معاون دبيركل حزب‌الله تاكيد كرد: بهترين دليل بر احمقانه بودن اقدام نظامي اسراييل اين است كه اين اقدام آنها بر اساس معيارهايي كه مقاومت وضع كرده است، نمي‌توانست موفقيت‌آميز باشد. معتقدم اسراييلي‌ها به اين نتيجه دست يافته‌اند كه حمله القنيطره به يك شكست و باري سنگين بر دوش آنها تبديل شده و نه‌تنها گامي به جلو برنداشته كه گامي هم به عقب رفته‌اند. وي اظهار داشت: امريكا بين ارزيابي اشتباه خود از داعش و نقش آن و سوريه و مقاومت و ضرورت تعامل با آن متحير مانده و امور كار به جايي رسيده است كه به نظر مي‌رسد ما در مرحله‌اي قرار داريم كه چندين ماه و شايد چندين سال طول بكشد. معاون دبيركل حزب‌الله با بيان اينكه« طرح خاورميانه جديد درمقابل دفاع و ايستادگي مقاومت شكست خورده است» تاكيد كرد: بازيگران بين‌المللي و در راس آنها امريكا در پرونده سوريه به ويژه در به كارگيري ابزاري مانند آنچه ارتش آزاد و جيش الاسلام و داعش خوانده مي‌شوند، مرتكب اشتباه شدند.

سفر معاون وزير خارجه به دوبلين

مجيد تخت‌روانچي در ديدار با پت برين، رييس كميته سياست خارجي پارلمان ايرلند كه در جريان سفر رسمي‌اش به اين كشور صورت گرفت، با اشاره به مذاكرات جاري هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران با گروه 1+5، بر اراده تهران براي دسترسي به توافق جامع هسته‌اي تاكيد كرد. در اين ملاقات، همچنين اهتمام دو كشور بر ارتقاي روابط مورد تاكيد قرار گرفت و معاون وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اولويت‌هاي سياست خارجي تهران در رابطه با كشورهايي مانند ايرلند را مورد تاكيد قرار داد. اين دو مقام ايرلندي و ايراني با اشاره به ظرفيت‌هاي تجاري و اقتصادي دو كشور، بر ضرورت گسترش مبادلات تجاري در حوزه‌هاي صنايع دارويي و پزشكي، صنايع غذايي، كشاورزي، پتروشيمي و فناوري اطلاعات تاكيد كردند. در اين ديدار تخت‌روانچي و پت برين ظرفيت‌هاي فرهنگي و گردشگري ميان دو كشور و زمينه‌هاي گسترش آن را مورد بررسي و گفت‌وگو قرار دادند. دو طرف همچنين تحولات منطقه‌اي به ويژه عراق و سوريه و خطر رو به گسترش تروريسم را مورد بحث و تبادل نظر قرار دارند و بر لزوم مشورت و رايزني در خصوص موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي تاكيد شد.  

پافشاري بر تحريم فرصت توافق را از ميان مي‌برد

«پيتر جنكينز» ديپلمات سابق انگليسي نوشت، پافشاري امريكا و اتحاديه اروپا بر تداوم تحريم‌هاي اعمال شده بر ايران، فرصت دستيابي به توافق هسته‌اي را از بين مي‌برد. جنكينز طي يادداشتي در پايگاه خبري «لوبلاگ» نوشت: جنجال درباره تلاش‌هاي كنگره امريكا براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران، اين سوال را مستتر دارد كه آيا امريكا و اتحاديه اروپا اين مساله را فهميده‌اند كه مذاكرات هسته‌اي با ايران به تدابير منع اشاعه هسته‌اي منتهي نخواهد شد كه امريكا و اتحاديه اروپا در صورت امتناع از لغو تحريم‌هايي كه ايران به آن نياز دارد، به آن نياز خواهند داشت؟اظهارات اخير رييس‌جمهوري امريكا و وزراي امور خارجه انگليس، فرانسه و آلمان باعث شك و ترديد در اين قضيه مي‌شود. اين خطر وجود دارد كه امريكا و اتحاديه اروپا بر اين باور باشند كه مي‌توانند با پيشنهاد «تعليق» و نه «لغو» تحريم‌ها و موكول كردن لغو بخش زيادي از آنها به آينده، به توافقنامه جامع دست يابند. جنكينز در ادامه يادداشت خود با استناد به مفاد توافقنامه موقت هسته‌اي موسوم به «برنامه مشترك اقدام» كه پارسال به امضاي ايران و      1+5 رسيد، نوشت: طبق اقدامات داوطلبانه‌اي كه ايران در چارچوب اين توافقنامه آن را پذيرفت، امريكا و اتحاديه اروپا از همان روز اول به بيش از آنچه مي‌خواستند، رسيده‌اند. حال در چنين شرايطي آيا امريكا و اتحاديه اروپا حق دارند زياده‌خواهي كرده و از لغو تحريم‌هاي بيشتر صرف نظر كنند؟ آيا موكول كردن لغو تحريم‌ها به وقت ديگر قابل قبول و عقلاني است؟در پاسخ بايد گفت نه. آنچه عقلاني است آنكه ابتدا تحريم‌هاي اتحاديه اروپا و تحريم‌هاي ثانويه امريكا (اعمال شده در پايان سال 2011 و اوايل 2012) لغو و امكان دسترسي ايران به سامانه بين‌المللي پرداخت بين بانكي (سوييفت) فراهم شود. اين تدابير تنبيهي بخش بزرگي از تحريم‌هاي اعمال شده بر ايران است. در مقابل اجراي اقداماتي كه ايران انجام مي‌دهد، بايد ساير اشكال تحريم هم به تدريج لغو شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون