• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3771 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۶ اسفند

قطعات بي‌كيفيت خودرو زير ذره‌بين ستاد مبارزه با قاچاق

گروه اقتصادي| سال‌هاست كه موضوع قطعات بي‌كيفيت در بازار خودرويي موجب شده تا اقدامات مختلفي در مورد مبارزه با اين قطعات اجرايي شود اما همواره خودروسواران از وجود قطعات تقلبي در بازار خودرو شكايت مي‌كنند و معتقدند كه راه تشخيص براي اين امر وجود ندارد. درعين حال نمي‌توان از كنار وجود قطعات بي‌كيفيت چيني در بازار خودرو نيز گذشت هرچند كه طي يكي دو سال اخير از حجم اين قطعات تقلبي كاسته شده است اما فعالان بازار همچنان در اين باره ابراز نگراني مي‌كنند.
حجم اين قطعات بي‌كيفيت در سال‌هاي گذشته حتي كار را به جايي رسانده است كه به تازگي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيز وارد اين بازار شده است بنا به گفته سيدرضا حسيني، مديرعامل شركت خدمات پس از فروش ايران خودرو تاكنون در يك ماه گذشته سه جلسه با ستاد مبارزه با قاچاق براي مقابله با قطعات بي‌كيفيت برگزار شده است. وي گفته است: اميدواريم در سال آينده اتفاق خوبي را در اين زمينه شاهد باشيم.
پيش از اين يكي از اعضاي انجمن صنايع همگن قطعه‌سازان از قاچاق 2/1ميليارد دلاري خودرو و قطعات خودرو از مبادي قانوني صحبت كرده و گفته بود: تعداد توليدكنندگان بدون مجوز حدود 800 واحد است كه عمدتا در زنجيره تامين و خدمات پس از فروش قرار ندارند و مردم نيز براي قيمت پايين‌تر آنها معمولا از اين نوع قطعات و نيز قطعات چيني و هندي استفاده مي‌كنند.
با اين حال در آستانه نوروز بحث قطعات بي‌كيفيت خودرويي به يكي از معضلات جدي مبدل شده است اما مسوولان امداد خودرو معتقدند كه با نظارت كامل اجازه استفاده و توزيع قطعات بي‌كيفيت در تعميرگاه‌هاي مجاز را نخواهند داد.
در همين رابطه حسيني در رابطه با عرضه قطعات تقلبي در بازار، اظهار كرد: ما قدرت اجرايي جلوگيري از قاچاق قطعات و عرضه قطعات تقلبي را نداريم، اما تلاش كرده‌ايم كه با ايجاد سيستم استعلام اصالت قطعات به شهروندان در تشخيص قطعات اصلي از تقلبي كمك كنيم. اگر در دوره گارانتي تعميرات خودرو بيش از زمان استاندارد طول بكشد، به مشتري جريمه خواب خودرو پرداخت شده و تا زمان حل عيب خودروي جايگاه در اختيار وي قرار مي‌گيرد.
وي البته در خصوص امدادرساني نوروزي نيز گفت: متوسط زمان انتظار مشتريان ۲۵ دقيقه هدف‌گذاري شده است. طي يك ماه اخير 3 جلسه با مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز داشته‌ايم تا با واردات و عرضه قطعات بي‌كيفيت و قاچاق مقابله شود
وي با اشاره به كاهش نرخ مراجعه مشتريان به نمايندگي‌هاي خدمات پس از فروش ايران خودرو گفت: اين موضوع نشان‌دهنده افزايش كيفيت خودروهاي توليدي است و ما نيز سعي مي‌كنيم قطعات با گريد A و B را به مردم ارايه كنيم و قطعات با گريد C را ارايه نمي‌كنيم. حسيني با اشاره به امدادرساني 2100 امدادگر در طرح امداد نوروزي ايران خودرو اظهار داشت: 329 نمايندگي به‌طور كامل و 82 نمايندگي به صورت نيمه وقت در اين طرح
حضور دارند. در راستاي حمايت از نمايندگي‌ها، هزينه اجرت پرداختي به نمايندگي‌ها را افزايش داده‌ايم ولي افزايشي در هزينه دريافتي از مشتريان
نداشته‌ايم.
شهرام صالحي، مديرعامل امدادخودرو ايران نيز با اشاره به سوءاستفاده برخي شركت‌ها از نام امداد‌خودرو ايران گفت: از 3 ماه پيش 30 پرونده قضايي در اين مورد تشكيل داده‌ايم كه 50 درصد پرونده‌ها در مرحله صدور راي هستند. مشتريان در تماس با شماره 096440 مي‌توانند از خدمات ما برخوردار شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون