• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3771 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۶ اسفند

افزايش قيمت گل در آستانه نوروز

گروه اقتصادي | خريد گل و گياه در بين ايرانيان نوع دوست و زيباپسند از دير باز مورد توجه بوده است. خريد گل و گياه در آستانه نوروز در بازار گل و گياه محلاتي تهران با فرا رسيدن سال نو رونق گرفته است. اين بازار يكي از بزرگ‌ترين بازارهاي گل تهران است كه روزانه بيشتر از ۵/۱ ميليون شاخه گل از باغ‌هاي شمال، محلات و باغ‌هاي اطراف تهران براي پخش در سراسر كشور عرضه مي‌شود.
در همين رابطه رييس اتحاديه فروشندگان گل گفت: به دليل خراب شدن پياز سنبل در گمرك حجم اين گياه در بازار نصف شده است و به همين دليل قيمت كمي افزايش يافته است. اكبر شاهرخي، با اشاره به افزايش قيمت گل سنبل، اظهار كرد: قيمت سنبل در باغات بين ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان و در مغازه‌ها بسته به درجه گل بين ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان به فروش مي‌رسد. اين افزايش قيمت به دليل باقي‌ ماندن پياز سنبل‌ها در گمرك و خراب شدن آنهاست. به همين دليل امسال حجم سنبل موجود در بازار نصف شده و قيمت آن افزايش يافته است. گل‌هاي شب‌بو و لاله نسبت به سال گذشته از نظر حجم و قيمت تغيير چنداني نداشته‌اند و به همان قيمت سال گذشته به فروش مي‌رسند. گل شب‌بو در مغازه‌ها شاخه‌اي ۳۰۰۰ تومان و گل لاله ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان و بدون تغيير نسبت به سال گذشته هستند.
وي با اشاره به ممنوعيت واردات گل شاخه‌اي خاطرنشان كرد: واردات گل به صورت شاخه‌اي ممنوع است، اما به صورت پياز و ريشه آزاد است و بسياري از گل‌هاي شب عيد مانند سنبل، شب‌بو و لاله پياز و ريشه آنها وارد مي‌شود. امسال به دليل اينكه گمرك به وجود آفت در گل سنبل مشكوك بود، پياز اين گل را در قرنطينه نگه داشت كه طولاني‌شدن اين زمان منجر به آب افتادن گياه و خراب شدن آن شد.
شاهرخي با بيان اينكه فروشندگان مايل به فروش هستند، گفت: اگر گل به فروش نرود خراب مي‌شود به همين خاطر فروشندگان براي به فروش رساندن اجناس خود با مصرف‌كننده راه مي‌آيند. علاوه بر آن به دليل ركود حاكم بر بازار گل افزايش قيمت نداشته‌ايم.
وي با اشاره به قاچاق گل اظهار كرد: با توجه به حجم توليد بالا در داخل كشور و اينكه هوا رو به گرمي مي‌رود قاچاق كمتر شده است، اما مشكل بزرگ توليد داخلي نداشتن صادرات است.
پيش از اين غلامحسين سلطاني، رييس اتحاديه گل و گياه و بذر و نهال استان تهران گفته بود: با برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته براي توليد كمبودي براي بازار مصرف شب عيد گل وجود ندارد. متاسفانه براي مصرف گل در كشور فرهنگ‌سازي صورت نگرفته است، با اين حال مردم براي ايام عيد متقاضي گياهان گلدار و برخي گل‌هاي مناسب اين ايام هستند كه تامين شده‌‌اند. عموما گل‌هاي مرجان، پامچال، لاله و سنبل گل‌هاي مورد تقاضا براي ايام عيد هستند كه از ابتداي اسفندماه برنامه‌ريزي براي توليد آنها آغاز شده است.
سلطاني با تاكيد بر اينكه در ايام شب عيد كمبودي در بازار گل‌وگياه كشور نداريم، بيان كرد: در سال گذشته به ميزان 2 ميليارد و 300 ميليون شاخه گل قابل شمارش (گياهان گلدار) در كشور توليد شده است كه ميزان توليد در سال جاري كاهش يافته است. توليد در 6 ماهه ابتداي امسال مناسب بود اما بازار در شش ماهه دوم كشش لازم را نداشت و به همين علت نيز توليدكنندگان در اين ايام ميزان توليد خود را كاهش دادند كه اين امر موجب افزايش قيمت گل در يكي دو ماه اخير شد.
وي با بيان اينكه برنامه توليد بر اساس الگوي كشت ايجاد مي‌شود، تاكيد كرد: عموما دوسوم توليد در شش ماهه ابتداي سال و يك‌سوم ديگر در نيمه دوم سال انجام مي‌شود اما امسال ميان تقويم كشت و توليد ناهماهنگي‌هايي ايجاد شد كه بازار را كمي با اخلال مواجه كرد اما از نيمه دوم بهمن‌ماه توليد به حالت خود بازگشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون