• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3167 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۸ بهمن

گزارش «اعتماد» از جنجال‌هاي جديد بر سر داستان سرباز فراري ملي‌پوش

مجلس و نظام وظيفه خواهان برخورد قانوني با پولادي شدند

گروه ورزش/ مهرداد پولادي حاضر نشد به ايران برگردد تا حالا از او به عنوان «سرباز فراري» بزرگ فوتبال ايران در محافل ورزشي نام برده شود. اتفاقي كه سازمان نظام وظيفه و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم واكنش تندي به آن نشان دادند و خبر از دستگيري اين فوتباليست ملي‌پوش توسط پليس اينترپل در آينده‌اي نزديك دادند. نكته قابل توجه اينجاست كه مسوولان سازمان نظام وظيفه انتظار داشتند كه فدراسيون فوتبال به تعهد خود براي بازگرداندن پولادي به ايران بعد از پايان‌ بازي‌هاي تيم ملي در جام ملت‌هاي آسيا عمل كند، اما عدم توجه به توافقات صورت‌ گرفته، ممكن است دردسرهايي هم براي مديران فدراسيون به وجود بياورد. در حال حاضر پرونده پولادي براي بررسي نهايي به دادگاه ارجاع داده شده است. سردار موسي كمالي هم رسما روز گذشته با تاكيد بر اين مساله كه پولادي با رفتن به قطر و عدم بازگشت به ايران تخلف بزرگ ديگري مرتكب شده است، اعلام كرد كه دادگاه هر چه سريع‌تر راي پرونده تخلف اين فوتباليست را صادر كند، تا اقدامات قانوني براي دستگيري و بازگرداندن اين بازيكن به كشور انجام شود. به اين ترتيب بايد نوشت كه هفته‌هاي آينده، آبستن اتفاقات پرسروصدايي براي مدافع چپ ملي‌پوش فوتبال ايران خواهد بود، چرا كه دستور برخورد قضايي و پيگيري پرونده اين بازيكن رسما صادر شده است.

پولادي نيامد

اوايل هفته گذشته خبري در رسانه‌ها مبني بر عدم بازگشت يكي از بازيكنان داراي كارت پايان خدمت جعلي به كشور منتشر شد. چند روز بعد و بلافاصله بعد از حذف تيم ملي از جام ملت‌هاي آسيا، علي كفاشيان در حاشيه نشست امضاي تفاهمنامه خواهرخواندگي ميان سازمان ليگ ايران و ژاپن، درباره وضعيت مهرداد پولادي به رسانه‌ها اعلام كرد كه پولادي به قطر مي‌رود و پس از پايان تعهدش با باشگاه قطري، به ايران مي‌آيد تا دوره خدمت نظام وظيفه‌اش را طي كند. اين در حالي است كه دو هفته قبل سردار موسي كمالي رسما در مصاحبه‌اي گفته بود كه فدراسيون فوتبال تعهد داده است كه در صورت صدور مجوز بازي كردن پولادي براي تيم ملي در استراليا، اين بازيكن را به كشور بازگرداند! اما اين اتفاق رخ نداد. پولادي وقتي كاروان تيم ملي به دوبي رسيد، راه خود را كج كرد و به جاي بازگشت به ايران، راهي دوحه شد تا تمريناتش را در تيم الشحانيه قطر از سر بگيرد! پولادي يكي از 10 بازيكني بود كه كارت معافيت خدمت سربازي‌اش باطل شد، اما با وجود نامه‌نگاري‌ها و تماس‌هاي متعدد، حاضر نشد به ايران برگردد تا وضعيت كارت پايان خدمت خود را پيگيري كند. او با باشگاه قطري قرارداد بسته بود. به اين ترتيب نه مي‌توانست به قراردادش پشت كند و نه به ايران بازگردد. او خوب مي‌دانست كه اگر به ايران برگردد ديگر نمي‌تواند به قطر برگردد. به همين دليل همراهي الشحانيه و پايبندي به قرارداد خود با اين باشگاه را به حضور در ايران و حل مشكل سربازي‌اش ترجيح داد تا امروز اتهام سرباز فراري بودن او نقل محافل ورزشي و اهالي فوتبال باشد!

پرونده، پيچيده‌تر مي‌شود

با وجود اينكه محروميت پولادي قطعي شده بود، در آستانه جام ملت‌هاي آسيا اصرار كي‌روش براي استفاده از او و سروش رفيعي، وزير ورزش و جوانان را مجبور كرد براي اخذ مجوز موقت بازي كردن بازيكنان سرباز ملي‌پوش مذاكراتي با ستاد كل نيروهاي مسلح انجام بدهد. به دنبال اين اتفاق و حساسيت موضوع تيم ملي، با توجه به تقاضاي وزير ورزش و جوانان، سرلشكر فيروزآبادي، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح ضمن تاكيد مجدد بر برخورد قاطع و قانوني با كساني كه با جعل و دسيسه كارت معافيت جعل كرده‌اند، استثنائا با همراهي چهار نفر از بازيكنان مورد نياز تيم ملي يعني سروش رفيعي، شجاع خليل‌زاده، حسين ماهيني و مهرداد پولادي براي حضور در جام ملت‌هاي آسيا تا پايان دي ماه سال جاري موافقت كرد و اين دستور براي اجرا به نظام وظيفه ارجاع داده شد و پولادي و سروش رفيعي توانستند تيم ملي را در جام ملت‌هاي آسيا همراهي كنند. بعد از اين اتفاق شايعاتي در رسانه‌ها مبني بر بخشش پولادي و ملي‌پوشان سرباز در رسانه‌ها منتشر شد كه واكنش تند مسوولان نظام وظيفه را هم به دنبال داشت. بعد از اين جريانات سردار كمالي باز هم مصاحبه كرد و اين‌بار تاكيد كرد كه نه تنها بخششي در كار نبوده، بلكه برخورد قانوني با تمام بازيكن سرباز انجام خواهد شد و مهرداد پولادي تحت هر شرايطي بايد براي حل موضوع سربازي خود بعد از پايان كار تيم ملي به ايران بازگردد و فدراسيون فوتبال هم به تعهد خود براي بازگرداندن اين بازيكن به ايران عمل كند. با اين حال همانطور كه رسانه‌ها هم پيش‌بيني كرده بودند، مهرداد پولادي حاضر نشد به ايران بازگردد تا پرونده‌اش پيچيده‌تر از قبل شود.


انتقاد نظام وظيفه از فدراسيون فوتبال

بعد از اتفاقات چند ماه گذشته، حالا مسوولان نظام وظيفه، مسوولان فدراسيون فوتبال را هم مقصر اين وضع به وجود آمده مي‌دانند، چرا كه آنها انتظار داشتن كه با مديران و دلالان متخلف فوتبال كه در پرونده كارت‌هاي معافيت جعلي بازيكنان با باشگاه‌ها همكاري مي‌كردند، برخورد قاطعي انجام بدهد. نظام وظيفه با ابطال كردن كارت پايان خدمت يك ليست بلند بالا از فوتباليست‌هاي متخلف، برخورد قانوني با آنها انجام داد. اما اين وسط حلقه افراد مرتبط با اين پرونده در فوتبال توسط فدراسيون فوتبال ناديده گرفته شد. سردار موسي كمالي، جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح با تاكيد بر اين موضوع مي‌گويد: «مهرداد پولادي با عدم بازگشت به ايران تخلف بزرگ جديدي را مرتكب شد. تاكيد مي‌كنم اگر راي دادگاه در خصوص پولادي صادر شود، حتي از طريق اينترپل پيگيري و اقدام به دستگيري اين بازيكن مي‌كنيم. با اين حال سوال ما اين است كه فدراسيون فوتبال در رابطه با مديرعاملان و دلالان چكار كرده است؟ برخي از بازيكنان در مورد اين افراد صحبت‌هايي انجام داده‌اند كه جاي تامل دارد. اما ما كه نمي‌توانيم در مورد مديرعامل و دلال پرونده تشكيل دهيم و اين فدراسيون فوتبال و كميته اخلاق است كه بايد به اين مسائل رسيدگي كند. انتظار داشتيم كه فدراسيون فوتبال با افرادي كه تخلف كرده‌اند، برخورد كند و كميسيون‌هاي مختلفي تشكيل دهد.»
 

مجلس هم خواهان برخورد با پولادي و فدراسيون شد!

روز گذشته پايگاه اطلاع‌رساني مجلس شوراي اسلامي هم با انتشار گزارشي مفصل به داستان پولادي پرداخت و با انتخاب تيتر «فرار بزرگ سرباز فراري» با نمايندگان ملت در اين باره به گفت‌وگو پرداخت. صحبت‌هاي نمايندگان هم البته عليه اقدام مهرداد پولادي بود و آنها هم خواستار بازگرداندن اين بازيكن فراري به كشور به هر قيمتي و برخورد قانوني با او بودند! محمدجواد نظري، سخنگوي فراكسيون ورزش رسما از نيروي انتظامي خواست كه اقدامات لازم را براي برخورد قانوني با اين افراد انجام بدهد. او همچنين تاكيد داشت كه فدراسيون فوتبال بايد تمام اقدامات لازم براي بازگشت پولادي به ايران را در سريع‌ترين زمان ممكن انجام بدهد. اين نماينده حتي اعلام كرد اگر اهمالي از سوي فدراسيون فوتبال صورت گرفت، برخورد قاطعي با مسوولان اين مجموعه توسط قانون صورت بگيرد! غلامرضا اسداللهي، نماينده تربت جام هم با پرداختن به اين موضوع، رسما تاكيد كرد كه اگر پولادي به ايران بازنگردد به ضامن و وثيقه گذار او ابتدا اخطار داده خواهد شد و سپس اگر نتيجه نداشت، از طريق پليس اينترپل براي بازگرداندن اين فوتباليست راه‌هاي قانوني طي مي‌شود. اين عضو فراكسيون ورزش هم تاكيد كرد كه اگر فدراسيون فوتبال همكاري‌هاي لازم را در اين زمينه نداشته باشد، بايد در مراجع قضايي پاسخگوي سهل‌انگاري خود باشد. محمدرضا تابش، نماينده مردم اردكان نيز تاكيد كرد كه مجوز پولادي، با اين شرط صادر شد كه اين بازيكن به تهران بازگردد. اما حالا كه او به قطر رفته بايد برخورد قانوني با او صورت بگيرد. او حتي پيشنهاد داد كه دولت تمام جرايم مربوط به فسخ قرارداد پولادي را هم بپردازد، اما اين بازيكن توسط پليس اينترپل به كشور بازگردانده شود! محمدعلي اسفناني، نماينده مردم فريدونشهر هم در كنار انتقاد از رفتار پولادي، فدراسيون فوتبال را به دست‌داشتن در اين جرم محكوم كرد و خواستار برخورد قانوني با مسوولان اين مجموعه شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون