• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3778 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۰ فروردين

گزارش نهايي 1700 صفحه‌اي تا چند روز ديگر آماده خواهد شد

اعتماد| روز گذشته بعد از گذشت دوماه و نيم از حادثه پلاسكو هيات بررسي حادثه پلاسكو به جمع خبرنگاران آمد تا گزارشي از اقدامات صورت گرفته و دلايل حادثه و جزييات آن ارايه دهد.
محمدتقي احمدي، رييس هيات ويژه بررسي حادثه پلاسكو: گزارش نهايي حادثه پلاسكو در 1700 صفحه تا چند روز ديگر آماده خواهد شد و در اختيار رييس‌جمهور و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. سايت ويژه‌اي را براي اين منظور اختصاص مي‌دهيم تا از طريق آن اطلاع‌رساني به‌طور كامل صورت گيرد.
علي اكبر آقا كوچك، قائم مقام رييس هيات ويژه گزارش ملي بررسي حادثه پلاسكو: آتش از طبقه دهم آغاز شد و حدود سه ساعت بعد يعني چند دقيقه مانده به ساعت يازده قسمتي از كف ساختمان ريزش كرد، چند دقيقه بعد ريزش دوم رخ داد و كف طبقات در همان بخش به‌طور كامل ريزش كرد. دقايقي بعد مرحله سوم تخريب آغاز شده و با ضربات مختلف پيش‌رونده ناشي از ضربه كف‌ها سبب كمانش كردن ستون‌هاي ساختمان شده و در نهايت ساختمان حدود ساعت 11:33 دقيقه به‌طور كامل فروريخت كه در گزارش نهايي ما آمده است. به جز انفجارهاي معدود ناشي از انفجار كپسول‌هاي گاز شواهدي مبني بر انفجار برنامه‌ريزي شده يا گسترده وجود ندارد و اين موضوع را به هيچ عنوان تاييد نمي‌كنيم. نقشه‌هاي ساختمان در طبقه چهاردهم بود كه با وقوع اين حادثه از بين رفت و با زحمات فراوان و با استفاده از تصاوير هنگام ساخت و... نقشه‌ ساختمان را شبيه‌سازي كرديم. ساختمان پلاسكو تنها ساختماني نيست كه داراي خطر است و ساختمان‌هاي زيادي در تهران و كلانشهرها وجود دارد كه خطرآفرين است.
سعيد بختياري؛ عضو هيات علمي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با اشاره به دلايل گسترش سريع آتش در ساختمان پلاسكو خاطرنشان كرد: وجود بار حريق بسيار زياد در ساختمان، مخصوصا به علت مقادير زياد پارچه، نبود پلكان اضطراري و وجود اشكال در پلكان، ارتباط كامل بين فضاها از طريق سقف‌هاي كاذب، پلكان و گسترش آتش از طريق اين فضاها، عدم وجود سيستم بارنده خودكار در ساختمان، مشكلات فني لوله‌هاي قائم آتش‌نشاني و عدم تعمير و نگهداري صحيح از آنها در دوران بهره‌برداري و وجود موانع زيادي براي فعاليت آتش‌نشان‌ها از جمله دلايل گسترش آتش در پلاسكو بود. مدلسازي كامپيوتري گسترش حريق در ساختمان نشان مي‌دهد كه چگونه حريق پس از شروع از طريق پنجره‌ها، فضاي كاذب، پلكان و شفت آسانسور به فضاهاي مجاور و به طبقات بالاتر گسترش يافته است. آزمون‌هاي مقاومت فشاري پسماند و... روي تعدادي از نمونه‌هاي بتن پلاسكو صورت گرفت كه نتايج با وجود برخي محدوديت‌هاي ناشي از ريزش ساختمان تاييد‌كننده مدل رياضي محيط آتش بود و نشان داد كه دماي حريق به ميزان كافي براي آسيب زدن به سازه افزايش يافته است.
محمد فاضلي؛ عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي و عضو هيات بررسي حادثه پلاسكو: نمي‌دانيم كه آيا مجاز بوده‌ايم كه يك حادثه درجه2 را به يك حادثه ملي ارتقا دهيم و بيش از 10 روز اين حادثه را به صورت زنده از تلويزيون پخش كنيم؟ اينكه پخش زنده اين حادثه توسط چه كسي و چه كميته‌اي در صداوسيما تاييد شده را نمي‌دانيم. اينكه آيا اين موضوع براي وجهه ملي و روحيه عمومي‌ ما خوب بوده است يا خير جاي سوال دارد. ما 12 روز يك حادثه غمبار را پخش زنده كرديم، آيا در حوادث مشابه همين كار را مي‌كنيم؟ چرا در حادثه قطار مشهد اين اتفاق رخ نداد؟ آنجا كه كشته‌هاي بسيار زيادتري را به همراه داشت. البته ذكر اين نكته ضروري است كه اين حادثه و اطلاع‌رساني درباره آن براي خيزش آگاهي‌ها خوب بوده اما ما به تدوين پروتكل رسانه و بحران و رسانه و ايمني نياز داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون