• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3781 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۴ فروردين

در حاشيه پيروزي خيره‌كننده يوونتوس مقابل بارسلونا

تانگوي آرژانتيني و جواهري به نام ديبالا

جان دردن| وقتي بارسلونا در بازي رفت دورِ قبل در پاريس با چهار گل شكست خورد به نظر مي‌رسيد جادوي ليونل مسي هم رو به خاموشي است. اما نمايش ستاره بارسا در بازي ديشب (سه‌شنبه‌شب)، با وجود شكست سنگينِ ديگري براي كاتالان‌ها، يادآور ديگري بود از نبوغِ نابِ او. استراتژي دقيق مكس آلگري در اين شب يوونتوس را به پيروزي‌اي بزرگ رساند، اما اگر بيانكونري جي‌جي بوفون را درون دروازه نداشت، دو پاس فراانساني مسي براي آندرس اينيستا و لوئيس سوارز مي‌توانست دو گل خارج از خانه حياتي براي بارسا به همراه بياورد. اما بوفون با نبوغي از جنس خودش دروازه‌اش را بسته نگه داشت تا نتيجه نهايي 0-3 بارسا را محتاجِ معجزه‌اي ديگر در نوكمپ براي صعود به نيمه نهايي كند. اما در سوي ديگر زمين يك آرژانتيني ديگر بود كه كشتي مسي و يارانش را در همان نيمه اول غرق كرد. پائولو ديبالا، ملقب به «لا جويا» (جواهر) در دقايقِ هفت و بيست و دو روي دو پاس از خوان كوادرادو و ماريو مانزوكيچ، با شوت عالي دروازه مارك آندره تراشتگن را باز كرد، تا بالاخره خودش را به اروپا معرفي كند و نشان دهد مقايسه‌‌اش با مسي را بايد جدي‌تر از قبل گرفت. ستاره آرژانتيني يووه بعد از پايان بازي درباره نمايشش گفت: «از وقتي بچه بودم روياي چنين لحظه را مي‌ديدم. امشب كاري كه بايد را انجام دادم. ما قبل از بازي مي‌دونستيم بايد بدون گل خوردن پيروز بشيم و به اين هدف رسيديم.» بي‌جهت نبود كه ژاوي، ستاره سابق بارسا، پيش از شروع بازي گفته بود ديبالا بازيكني است كه به درد ما مي‌خورد.
در حال حاضر جاي خالي‌اي در خط حمله بارسا پيدا نمي‌شود، اما مسي به زودي به مرزِ 30 سالگي مي‌رسد، مرزي كه لوئيس سوارزي كه در اين بازي در جدال با جورجو كيليني و لئوناردو بونوچي حرفي براي گفتن نداشت، همين حالا آن را رد كرده است. از آنجايي كه لوئيس انريكه هم اين تابستان نوكمپ را ترك خواهد كرد، مربي جديد، هر كسي كه باشد، شايد بخواهد خط حمله جديدي براي تيمش بسازد. در اين ميان البته نيمار هنوز 25 ساله است و آينده‌اي بلندمدت پيش رو دارد، ستاره‌اي كه البته در بازي سه‌شنبه‌شب تنها سايه‌اي از قهرمانِ معجزه بارسا در نوكمپ مقابلِ پاريس سن ژرمن بود (شايد تمركز او به خاطر سه جلسه محروميتش در لاليگا و از دست دادنِ ال كلاسيكو در 23 آوريل كه احتمالا تكليف اين فصل را مشخص خواهد كرده بود.)
اما از منظر آينده ديبالا، باشگاه فعلا حتي حاضر نيست وارد اين ديالوگ شود. خودِ ديبالا هم اعلام كرده قراردادِ جديدش به زودي قطعي خواهد شد و دوست دارد چند فصل ديگر در تورين باقي بماند. با اين حال دير يا زود، لا جويا هم از يووه جدا خواهد شد. تاريخ نشان داده بيانكونري با تمام اقتداري كه در سري آ دارند هميشه آماده فروش فوق‌ستاره‌هاي‌شان براي ساختنِ تيمي جديد بوده‌اند، اتفاقي كه سالِ 2001 براي زين‌الدين زيدان افتاد، اتفاقي كه سالِ 2016 براي پل پوگبا افتاد. بوفون كه قرار است بعد از آويزان كردن دستكش‌هايش به جمعِ مديرانِ باشگاه بپيوندد، بعد از درخششِ ديبالا در شب فراموش‌نشدني جي‌استاديوم درباره او گفت: «ديبالا در دو سال اخير پيشرفت زيادي كرده است. وقتي من با مديران باشگاه و دوستانم حرف مي‌زنم هميشه به آنها مي‌گويم ديبالا كيفيت لازم براي قرار گرفتن بينِ پنج بازيكن برتر حال حاضر جهان را دارد و چيزي طول نمي‌كشد كه او بينِ سه بازيكنِ برتر جهان قرار مي‌گيرد. با اين وجود ديبالا بايد كيفيت خودش را بازي پشتِ بازي نشان دهد تا به همه ثابت كند انتظاراتي كه از او داريم بي‌جهت نيست.» بوفون همين حالا مثل يك مدير حرف مي‌زند. ديبالا قدمي بلند به سوي فوق‌ستاره شدن برداشت و ورودِ خودش به جمع بزرگان اروپا را اعلام كرد، در حالي كه در سري آ خيلي وقت بود كه همه او را مي‌شناختند.
 ديبالا در ژوئنِ 2015 با 32 ميليون يورو از پالرمو راهي تورين شد، درست همان ماهي كه يووه فينالِ برلين را به بارسا باخت. دو سال بعد حالا ديبالا انتقامي دلچسب (البته هنوز كامل نشده) از كاتالان‌ها گرفت. ديبالا در اين شب در حضورِ مسي درخشيد. مقايسه‌هاي زيادي در يك سال اخير بينِ اين دو شده، مثلا اينكه هر دو در نخستين بازي ملي‌شان از زمين اخراج شدند. خودِ آلگري اعتقاد دارد در جهانِ پسا مسي و كريستيانو رونالدو، ديبالا توپ طلا را از آن خودش كرد. اما با تمام هياهويي كه ديبالا به پا كرده (و بحق) نبايد فراموش كنيم كه او در حال حاضر 23 ساله است و وقتي مسي 23 ساله بود بدونِ هيچ شك و ترديدي بهترين بازيكنِ جهان بود، لقبي كه نمايش شب گذشته‌اش در جي استاديوم نشان داد هنوز برازنده‌اش است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون