آيتالله مصباحيزدي:
ممكن است اشتباه كنيم
گروه سياسي| در روزهايي كه اصولگرايان رهبر اصلي خود يعني آيتالله مهدوي كني را از دست دادهاند چشم اميد بخش اصولگرايان به آيتالله مصباحيزدي است. اينبار در روزهاي نزديك به انتخابات، آيتالله مصباح از نحوه انتخاب فرد اصلح و امكان اشتباه در اين مسير گفته است. هرچند كه جبهه پايداري جبهه نزديك به آيتالله مصباح هنوز تصميم نهايي را در مورد انتخابات پيش رو نگرفته است اما ديروز آيتالله حرفهاي مهمي براي گفتن داشت. آيتالله مصباحيزدي، رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) اظهار داشت: قريحه عقلايي اقتضا ميكند كه انسان در هر امري كه مقابل چند گزينه قرار ميگيرد و ميتواند يكي را اختيار كند، سعي كند بهترين گزينه را انتخاب كند و مقتضاي عقل آدمي نيز انتخاب بهترين است. به گزارش «انتخاب»؛ عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه اهميت اين انتخاب بسته به كار و نتايج مورد نظر، بيشتر ميشود، اظهار داشت: لذا درصورت انتخاب غيراصلح، هم مخالف مقتضاي عقل عمل كردهايم، هم سبب بهره نبردن (و چه بسا ضرر به) خود شدهايم و هم اگر به واسطه انتخاب ما ديگران هم ضرر كنند، مسووليم. وي با اشاره به انتخابات و مطرح شدن مساله اصلح و صالح مقبول از جانب برخي فعالان سياسي، اظهار داشت: هم قريحه عقلايي و هم دليل عقلي ايجاب ميكند كه بهترين را انتخاب كنيم چرا كه در غير اين صورت ضررهايي به خود و جامعه و دينمان ميزنيم البته حتي در آنجايي كه به اصلح راي ميدهيم، نميتوان صد در صد نتيجه دلخواه را انتظار داشت چرا كه شايد اشتباه كنيم شايد آن فرد بعدها تغيير رويه دهد يا شايد اكثريت مردم فرد ديگري را انتخاب كنند. وي با اشاره به دليل لزوم شركت در انتخابات اظهار داشت: اگر شركت در انتخابات صرفا يك حق باشد، شركت نكردن امري مذموم نيست، زيرا حقي است كه عرفا، قانونا يا شرعا به فرد داده شده است و او نميخواهد از آن استفاده كند اما اگرشركت در انتخابات تكليف باشد، وجوب پيدا ميكند؛ اما اينكه حق است يا تكليف مسالهاي جدي است كه علما بايد با تحقيق و تبيين علمي پاسخ روشني به آن بدهند. وي ادامه داد: كساني كه ولايت فقيه را قبول ندارند، معتقدند خدا در اين شرايط با مردم قهر كرده و آنها را به خودشان واگذاشته است! ولي حكمت الهي در آفرينش انسان و برقراري نظام عالم، نشان ميدهد كه خداوند قهر نميكند و مردم را به خودشان وا نگذاشته است بلكه روشي جايگزين را براي تعيين حاكم تعيين كرده است؛ به عبارت بهتر، خداوند در زماني كه دسترسي به معصوم نيست، شبيهترين افراد به معصوم را به عنوان ولي و حاكم قرار داده است.