• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3792 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت

عددنوشت

تورم فروردين

اعلام تازه بانك مركزي از تغييرات تورم از تكرار روند روبه رشد آن از اواخر سال قبل حكايت دارد. بعد از اعلام اخير مركز آمار از ثبت تورم سالانه 9/6 درصدي و نقطه به نقطه 4/9 درصدي در فروردين سال جاري، بانك مركزي نيز با انتشار گزارشي از تغييرات شاخص بهاي كالا و خدمات شهري در اولين ماه امسال بر رشد تورم تاكيد دارد. بر اين اساس نرخ تورم در 12 ماهه منتهي به فروردين ماه ۱۳۹۶ به 5/9 درصد رسيده كه در قياس با اسفند سال قبل حدود 5/0 درصد رشد دارد. تورم ماهانه اين ماه 1/1 درصد و نقطه به نقطه تا 6/12 درصد اعلام شده كه افزايشي است. تورم در حالي حدود سه ماه است در روند رو به رشد قرار گرفته كه طبق آمار بانك مركزي از اواسط تابستان سال گذشته روند كاهشي آن كند شده بود به طوري كه از نرخ 9/8 درصدي در مردادماه ۱۳۹۵ به 6/8 درصد در آبان رسيد و در اين نرخ براي سه ماه ثابت ماند. اما در ادامه و از بهمن ماه رشد تورم آغاز شده و به 7/8 در بهمن، ۹ درصد در اسفند و در نهايت 5/9 درصد در ماه گذشته افزايش يافت.

 

رشد مصرف ديتا

وحيد صدوقي با اشاره به مصرف ديتاي مشتركان ايراني گفت: با توجه به جمعيت يك درصدي و مصرف ديتاي 15/0 درصدي مشتركان ايران در مقايسه با دنيا، طي سه سال آينده بايد ۲۰ درصد رشد ترافيك داشته باشيم. وي با اشاره به حركت اپراتورها از مكالمه و پيام كوتاه به سمت ديتا، اظهار كرد: طي چهار سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ درصد ميزان مصرف ديتاي مشتركان رشد كرده است و اين نشان مي‌دهد كه نياز آنها بيش از ظرفيت فعلي است. ما مقايسه‌اي با مصرف ديتا در جهان انجام داديم، اگر جمعيت ايران يك درصد جمعيت جهان باشد، در حال حاضر مصرف ديتاي آنها 15/0 درصد دنياست و اگر بخواهد به آن مصرف يك درصد برسد طي سه سال آينده بايد اين ميزان ترافيك ۲۰ درصد رشد داشته باشد. با نام‌گذاري سال ۱۳۹۵ به اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل توسط مقام معظم رهبري ما برنامه پنج ساله را ظرف يك سال اجرا كرديم. ما راه‌اندازي بالغ بر ۴۵ هزار سايت نسل ۲ و نوسازي آنها و نسل ۳ و ۴ را در شبكه اجرايي كرديم و بالغ بر ۲۵ هزار سايت در سال گذشته راه‌اندازي شد. در حال حاضر در ۸۳۰ شهر شبكه نسل ۳ و در ۷۴۰ شهر نسل ۴ را ارايه مي‌كنيم.

 

سهم داخلي‌سازي الكترونيكي خودروها

بر اساس اعلام خودروسازان داخلي 2/2 درصد داخلي‌سازي هر خودرو مربوط به سيستم مولتي مدياي (چندرسانه‌اي) تصويري است كه با راه‌اندازي اين خط توليد از خروج سالانه 20 ميليون دلار ارز جلوگيري مي‌شود. به گفته مديرعامل دهكده جهاني، سبد محصولات شركت شامل سيستم صوتي، تصويري، جي پي اس، خروجي تصوير براي صندلي‌هاي عقب، دوربين دنده عقب است كه براي خودروهاي پژو 405، پژو پارس، سوزوكي، برليانس، سمند و HC ارايه شده و روي همه خودروهاي داخلي و حتي خارجي نيز قابل نصب است.

 

حقوق ورودي خودروهاي خاص

گمرك ايران شرايط معافيت‌هاي خاص از پرداخت سود بازرگاني واردات خودرو را اعلام كرد. بر اين اساس دو گروه از پرداخت سود بازرگاني واردات خودرو معاف هستند كه اين معافيت‌ها شامل معافيت از پرداخت سود بازرگاني معادل ۳۰۰ ميليون ريال براي مجوزهاي جانبازان و همچنين معافيت از سود بازرگاني معادل ۳۰۰ ميليون ريال براي مجوزهاي معلولين بهزيستي مي‌شود. بر اين اساس در حال حاضر خودروهاي سال ساخت ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ به شرط نو بودن در گمركات قابل ترخيص هستند. حقوق ورودي خودرو تا سقف ۲۵۰۰ سي‌سي معادل ۵۵ درصد و حقوق ورودي خودرو تا سقف ۲۰۰۰ سي‌سي معادل ۴۰ درصد ارزش سقف است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون