• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3793 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۹ ارديبهشت

افكارسنجي تلفني:

مردم مناظره را چگونه ديدند؟

مناظره انتخاباتي ديروز عصر ميان شش كانديداي رياست‌جمهوري برگزار شد. بعد از اين مناظره «اعتماد» در تماس‌هاي تلفني نظر مردم را در نقاط مختلف تهران درباره اين مناظره پرسيده است.

حسين 32 ساله ساكن تهرانپارس، شغل: راننده آژانس
به نظر من در مناظره، آقاي روحاني نسبت به بقيه با منطق بيشتري صحبت مي‌كرد. من راننده آژانس هستم و مي‌بينم كه مردم نسبت به گراني و وضعيت كشور چقدر ناراحت هستند. اما باز هم در دولت آقاي روحاني گراني و تورم كمتر شد. در مورد سوالي كه درباره شادي و نشاط پرسيده شد هم به نظرم برنامه‌هايي كه آقاي قاليباف مطرح كرد خوب بود. اما هميشه قبل از انتخابات همه كانديداها حرف‌هاي خوب مي‌زنند اما هيچ كسي بعد از اينكه رييس‌جمهور شد به حرف‌هايش عمل نمي‌كند. من به آقاي روحاني راي مي‌دهم چون عملكرد او در دولتش را مثبت مي‌بينم و فكر مي‌كنم اگر ايشان رييس‌جمهور شود مردم از رفاه بيشتري برخوردار مي‌شوند.

مسعود 33 ساله ساكن خيابان طالقاني: شغل كارمند يكي شركت بازرگاني
به نظر من به جاي اينكه مناظره‌ها از سوالات اجتماعي شروع شود بايد از سوالات اقتصادي شروع مي‌شد چون اين روزها دغدغه اصلي مردم بيشتر اقتصادي است. البته به نظر من سوالي كه درباره بالا رفتن شادي و نشاط در جامعه مطرح شد خيلي خوب بود. چون اين مساله نسبت مستقيم با جيب مردم دارد. اما به نظر من در دولت روحاني هيچ قدم شفاف و روشني درباره اين مساله برداشته نشده است. البته من براي راي دادن انتخابم آقاي روحاني است.

تقي 26 ساله ساكن نازي‌آباد، شغل: بيكار
به نظر من مناظره‌اي كه در اين دوره از انتخابات برگزار شد نسبت به 4 سال قبل كيفيت بالاتري داشت و مديريت بيشتري روي آن انجام شده بود. اما موضوعي كه در خانواده ما از آن بحث زيادي شد اين بود كه چرا هيچ كدام از كانديداها به همان سوالي كه از آنها پرسيده مي‌شد مستقيم جواب نمي‌دادند و از چيز ديگري حرف مي‌زدند. خيلي از آنها هم به انتقادهايي كه درباره‌شان مي‌شد جواب شفاف نمي‌دادند مثلا آقاي قاليباف به جاي اينكه درباره آلودگي هوا پاسخگو باشد درباره احداث مترو صحبت مي‌كند. درست است كه اين دو مساله به هم ربط دارد اما اين جواب مناسبي براي اين سوال نيست. به نظر من اين مناظره نبود و آخرش بيشتر شبيه به مشاجره بود. به نظر من ‌آقاي ميرسليم و آقاي هاشمي طبا نتوانستند آن طور كه بايد به سوالات پاسخ بدهند. البته من هنوز نمي‌دانم به چه كسي مي‌خواهم راي بدهم، بايد تا دور آخر مناظره‌ها را ببينم و انتخابم را انجام بدهم.

مينا 39 ساله؛ ساكن جنت‌آباد؛ شغل كارمند مخابرات
به نظر در مناظره آقاي قاليباف بهتر از بقيه توانست پاسخگو باشد و از عملكردش دفاع كند. در حالي كه به نظر من آقاي روحاني با توجه به وعده‌هايي كه درباره رفع تحريم‌ها داده بود موفق‌تر بود. اما هنوز به نظر من براي رسيدن به رضايت مردم راه زيادي باقي مانده و اگر آقاي روحاني در دولت بعدي رييس‌جمهور شود بايد رفاه بيشتري از مردم ببينيم.
البته انتظاري كه از آقاي روحاني مي‌رفت خيلي بيشتر بود. يعني بايد با تمركز بيشتري به سوال‌ها جواب مي‌داد و در بعضي مواقع عصباني نمي‌شد. البته آقاي جهانگيري در مقابل توانست اين خلأ را پر كند.

مهران؛ 32 ساله؛ ساكن جنت‌آباد شغل: خبرنگار
به نظر من مناظره خيلي خوبي بود. از اين بابت كه حداقل رقبا توانستند همديگر را ارزيابي كنند. اما آقاي قاليباف نسبت به بقيه توانست بهتر از خودش دفاع كند. البته بعضي سوال‌هايي كه از طرف مجري مطرح مي‌شد هم جالب نبود. مثلا اينكه اين سوال درباره ورزش پهلواني در يك مناظره تلويزيوني درست نيست. به هر حال سوال‌هايي كه مطرح مي‌شود بايد درباره موضوعات كلان مملكتي باشد نه اينكه درباره چنين موضوعات كوچكي بحث شود.

مليحه؛ 54 ساله؛ ساكن سيدخندان؛ شغل؛ خانه‌دار
از چند روز قبل در خانه ما صحبت از اين مناظره بود و حالا هم كه تمام شده بچه‌ها و پدرشان با هم در حال بحث هستند. البته به نظرمن اين صحبت‌ها و وعده وعيدهايي كه كانديداها قبل از انتخابات به مردم مي‌دهند هميشه هست و اما وقتي رييس‌جمهور شدند و در راس قرار گرفتند ديگر به قول‌هاي‌شان عمل نمي‌كنند. البته در دولت روحاني گراني و تورم نسبت به دوره احمدي‌نژاد خيلي كمتر شد اما مردم آنقدر دچار مشكلات اقتصادي شده بودند كه اين پيشرفت كم نتوانست آنها را به ثبات اقتصادي قبل برگرداند.
من و همسرم قرار است به روحاني راي بدهيم اما پسرم مي‌خواهد به رييسي راي بدهد. حالا هم در ستاد آقاي رييسي فعال است. اما به نظر من كسي آقاي رييسي را نمي‌شناسد پس نبايد به او راي داد.
محمد؛ 60 ساله؛ ساكن خيابان امام حسين؛ شغل: كارگر
به نظر من اينكه بعضي‌ها در مناظره‌ها بخواهند از محبوبيت آدم‌هايي كه حالا هيچ سمتي در كشور ندارند استفاده كنند اين درست نيست. مردم اين را مي‌دانند و آگاه هستند. به نظر من آقاي قاليباف هيچ كاركرد مثبتي در شهرداري نداشته اما اينكه در مناظره‌ها اين طور به دولت حمله كند را همه مي‌فهمند. من مي‌خواهم به آقاي جهانگيري راي دهم. اما اگر او به نفع روحاني كنار برود به روحاني راي مي‌دهم. به نظر من آقاي جهانگيري در مواقعي كه آقاي روحاني نتوانست از كارنامه‌اش در دولت دفاع كند اين كار را انجام داد.

مهديه؛ 32 ساله؛ تهران؛ شغل: معلم
به نظر من اين مناظره هيچ برنده‌اي نداشت. يعني من نتوانستم قانع شوم كه به چه كسي بايد راي بدهم. اما به نظر من قاليباف نسبت به بقيه حاضرجواب‌تر بود اما جهانگيري منطقي‌تر و با ادله محكم‌تري در مقابل او پاسخگو بود. من به جهانگيري راي مي‌دهم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون