• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3798 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ ارديبهشت

حواشي مناظره اول كانديداها ادامه دارد

شكايت چندين نهاد از مطالب كانديداها

گروه سياسي| «كميسيون نظارت بر انتخابات در خصوص مناظره اول صرفا تفاوت زماني را مورد تصميم‌گيري قرار داد». اين را احسان قاضي‌زاده رييس كميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري گفته است. هفته گذشته بعد از برگزاري نخستين مناظره انتخاباتي حسن روحاني، قاليباف و رييسي رسما شكايت خودشان را به اين كميسيون از روند مناظره اعلام كردند و مصطفي ميرسليم هم در نامه‌اي اعتراض خودش به اين مناظره را به دست اين كميسيون رساند. همان موقع قاضي‌زاده گفته بود تا پيش از مناظره دوم اين كميسيون نظر خودش درباره اين شكايات را اعلام خواهد كرد. حالا او روز گذشته در گفت‌وگو با خانه ملت گفته است كميسيون نظارت صرفا شكايت‌هاي مربوط به تفاوت زماني را تصميم‌گيري كرده است. به اين معنا كه زمان كانديدايي كه بيشترين صحبت را داشته به عنوان ملاك در نظر گرفته و به تناسب آن به بقيه كانديداهايي كه كمتر صحبت كردند، در مناظره دوم وقتي اختصاص داده خواهد شد.
كميسيون تبليغات در حال بررسي اعتراضات به محتواي مطالب مناظره است
البته به گفته قاضي‌زاده در خصوص شكايت‌هايي كه مربوط به محتواي مناظره بوده اين كميسيون همچنان در حال بررسي اعتراضات است. به گفته او محتوا را بايد به صورت دقيق بررسي كرد كه آيا ادعاهاي مطرح‌شده صحت دارد يا خير؛ به همين دليل كميسيون هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده است. اما قاضي‌زاده از شكايت چند سازمان و نهاد از كانديداهاي رياست‌جمهوري در جريان مناظره اول هم خبر داده است. او گفت: از سوي سازمان‌هاي دولتي و نهادهاي حقوقي نيز با ما مكاتبه شده و آنها هم نسبت به اظهارات كانديداها شكايت دارند و جوابيه مي‌فرستند. اين نماينده مجلس در پاسخ به اين سوال كه اگر نهاد و دستگاهي جوابيه داشته باشد سازوكار طرح آن چگونه است، توضيح داد: از چندين نهاد جوابيه دريافت شده است ولي كميسيون صرفا اين موارد را تذكرا به نامزدها اعلام و مفاد قانوني را يادآوري مي‌كند. قاضي‌زاده افزود: با اين حال كميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري درصدد است به گونه‌اي فضا را پيش ببرد كه به يك جمع‌بندي دقيق در اين خصوص برسيم و بررسي كنيم كه ادعاي چه كسي صحت داشته يا نداشته است.

شكايتي درخصوص برنامه‌هاي ضبطي
دريافت نشده است
اوهمچنين در خصوص برنامه‌هاي ضبطي كانديداها با اشاره به اينكه اگر كانديداها شكايتي نسبت به محتواي مطالب مطروحه در اين باره داشته باشند قانونا مجاز به طرح موضوع هستند، گفت: البته كميسيون به اين موارد ورود نكرده و اساسا مورد شكايت نيز پيش نيامده است. اعتراضي به برنامه‌هاي ضبطي نشده است. ضمن آنكه ترجيح داديم با مديريت فضا نگذاريم اين اتفاق بيفتد. دليل آنها هم براي اين تصميم اين است كه اگر هر كانديدايي در برنامه‌اي مطالبي را مطرح كند و كانديداي ديگر خواستار پاسخگويي باشد تا روز آخر بايد جواب كانديداها را نسبت به ادعاهاي يكديگر ضبط و پخش كنيم لذا ترجيح مي‌دهيم كانديداها اگر خواستار پاسخگويي بودند، در برنامه‌هاي ضبطي خودشان به آن ادعا پاسخ دهند. توضيحات قاضي‌زاده البته صرفا درباره اعتراض كانديداها به محتواي برنامه‌هاي ضبطي است. او توضيح نداده كه اگر چهر‌هاي ديگر به اين محتوا اعتراض داشتند كميسيون چه تصميمي خواهد گرفت. اين موضوع از آن جهت مهم است كه ديروز محمود احمدي‌نژاد با ارسال نامه‌اي به كميسيون تبليغات به برنامه پخش شده دو شب گذشته اسحاق جهانگيري اعتراض كرده و خواستار زماني براي پاسخگويي شده است. احمدي‌نژاد در نامه‌اش آورده: مطلعيد كه ما هيچ كانديدا و نماينده‌اي در انتخابات فعلي رياست‌جمهوري نداريم. آقاي اسحاق جهانگيري به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري در برنامه ساعت ۲۲ سيما سه‌شنبه مورخ 12/2/96 بيش از پانزده دقيقه، با ارايه مطالب و آمار كذب و نسبت دادن اتهامات بي‌اساس و تشويش اذهان عمومي به دولت‌هاي نهم و دهم، مرزهاي قانون و اخلاق را به طور كامل زير پا گذاشت.
نظر به اصل ۲۲ قانون اساسي و ماده ۶۴ اصلاحي مورخه ۹۱/۱۰/۲۶ قانون انتخابات رياست‌جمهوري و ماده ۳۰ الحاقي مورخه 23/3/1388 به قانون اساسنامه سازمان صدا و سيما، لازم است جهت پاسخگويي، وقت قانوني به فوريت تخصيص و به اين دفتر اعلام گردد. احمدي‌نژاد اما در حالي تقاضاي درخواست وقتي براي پاسخ كرده كه سال 88 و در جريان مناظره‌هاي انتخاباتي اتهاماتي را به آيت‌الله هاشمي و فرزندانش و همين‌طور ناطق‌نوري و فرزندانش وارد كرد اما هرگز به آنها وقتي براي پاسخ داده نشد. با اين حال معلوم نيست تصميم كميسيون تبليغات درباره اين درخواست چه باشد. اما قاضي‌زاده هاشمي همچنين در مورد بي‌برنامگي در زمان پخش برنامه‌هاي انتخاباتي كانديداها هم توضيحاتي داده و گفته است: يكي دو مورد ناهماهنگي كه پيش آمده مربوط به صدا و سيماست زيرا كميسيون كنداكتور پخش را به صدا و سيما اعلام كرده و اين موارد مشكل ناهماهنگي صدا و سيما با ستاد كانديداها است؛ كميسيون به صدا و سيما اعلام كرده كه اگر اين ناهماهنگي‌ها زياد شود ورود جدي‌تري خواهيم داشت.

موارد اصلاحي برنامه‌هاي تبليغاتي كانديداها
 به يك دقيقه هم نرسيد
رييس كميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري همچنين در مورد موارد اصلاحي برنامه‌هاي تبليغاتي كانديداها گفت: موارد اصلاحي به يك دقيقه هم نرسيد و برخي در حد يك كلمه بيشتر نبود؛ ضمن آنكه همه نامزدها به غير از يك نفر موارد اصلاحي داشتند و همه از قبل اين روند را پذيرفته بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون