• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3810 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ ارديبهشت

وزير كشور:

احتمال رفتن انتخابات به دور دوم نيست

گروه سياسي


در فاصله دو روز مانده به انتخابات، ديروز وزير كشور در جمع خبرنگاران حضور يافت و توضيحاتي را نيز درباره روند انتخابات ارايه كرد. حرف‌هاي ديروز رحماني‌فضلي دو نكته مهم را در برداشت. نكته اول درباره نحوه اعلام نتايج انتخابات رياست‌جمهوري بود. او گفت نتايج به صورت تدريجي اعلام نخواهد شد و پس از شمارش و تجميع آرا نتيجه نهايي را اعلام خواهند كرد. نكته دوم اما درباره ميتينگ تبليغاتي يكي از كانديداها در ميدان شهداي مشهد بود. وزير تاكيد كرد كه مجوزي براي اين برنامه صادر نشده و با وجود تذكر فرمانداري برگزار‌كنندگان همچنان به كار خود ادامه داده‌اند. به گزارش ايسنا، عبدالرضا رحماني‌فضلي افزود: حتما در اين دوره زودتر از دوره‌هاي قبلي نتايج انتخابات رياست‌جمهوري را اعلام مي‌كنيم، اين نتايج به صورت قطعي و نه تدريجي اعلام مي‌شود. او در ادامه اظهار كرد: در دوره‌هاي قبلي نتايج به صورت تدريجي اعلام مي‌شد، اما اين نحوه اعلام نتايج مشكلاتي داشت؛ به‌طور مثال آمار يك نامزد در يك استان نسبت به نامزدهاي ديگر 70، 80 درصد بيشتر بود اما در استان‌هاي ديگر نامزدهاي ديگر راي بيشتري كسب مي‌كردند، بنابراين اين جابه‌جايي آرا و بالا و پايين رفتن نتايج سوءتفاهم و گمانه‌زني ايجاد مي‌كرد. بنابراين بهتر است آمار پس از شمارش نهايي به صورت يك‌باره اعلام شود. خاطر مردم و نامزدها جمع باشد كه نظارت كاملي بر روند شمارش انجام شده و از آراي مردم صيانت مي‌شود. وي در مورد احتمال رفتن انتخابات به مرحله دوم اظهار كرد: اگر نامزدهايي كه اعلام كناره‌گيري كرده‌اند كتبا به ما اين كناره‌گيري را اعلام كنند فقط دو نفر اصلي در انتخابات باقي مي‌مانند بنابراين احتمال رفتن انتخابات به دور دوم نيست. وزير كشور ادامه داد: همه نامزدها مي‌توانند در همه شعب نماينده‌اي داشته باشند. ما 64 هزار شعبه داريم و هر نامزد در تمام اين شعب مي‌تواند نامزد داشته باشد. البته بايد پيش از برگزاري انتخابات نامزدها نمايندگان خود را به ما اعلام كنند. وزير كشور در بخش ديگري از اين نشست خبري در مورد شايعات فضاي مجازي خاطرنشان كرد: نبايد مردم به شايعات و گمانه‌زني‌ها توجه كنند. بيش از 90 درصد نظرسنجي‌ها كاملا ساختگي است. بعضي شايعات هم از الان پخش مي‌شود كه در برانگيختگي هيجانات مردم مي‌تواند موثر باشد. از همه نامزدها و هواداران‌شان مي‌خواهيم كه از روز پنجشنبه هيچ نوع فعاليت تبليغي نداشته باشند و به قانون احترام بگذارند. وي ادامه داد: از اعلام هر نوع عدد و رقم كه گمانه‌زني است و موجب تهييج افكار عمومي مي‌شود، جلوگيري شود. ما نتايج انتخابات رياست‌جمهوري را تدريجي اعلام نمي‌كنيم. هر نوع اعلام نتايج در فضاي مجازي و در قالب گمانه‌زني انجام بگيرد، خلاف است و با آن برخورد مي‌شود.
رحماني‌فضلي در درباره تجمعات در فضاي باز نيز گفت: ما از اول اعلام كرديم كه راه انداختن كارناوال‌هاي خياباني ممنوع است. تاكنون هم هيچ مجوزي براي برگزاري كارناوال نداده‌ايم. در ميدان شهداي شهر مشهد قرار است تجمعي انجام شود كه استاندار خراسان رضوي ابلاغ كرده كه اين تجمع خلاف است. ديروز صبح استاندار تماس گرفت و گفت كه اين افراد قانع نشده‌اند محل برگزاري برنامه را تغيير دهند كه اين خلاف است و اگر اتفاقي بيفتد مسووليتش با برگزاركنندگان اين تجمع است. وي در مورد تخلفات انتخاباتي نيز با بيان اينكه برخي دست‌اندركاران امنيتي كشور نگران فضاي مجازي بودند، تصريح كرد: در فضاي مجازي با موارد حاد تخلف كه امنيت ملي يا اخلاق عمومي را دچار اشكال كند مواجه نبوده‌ايم. البته تخلفاتي هم انجام شده كه تذكر داده‌ايم. در مجموع ميزان تخلفات در اين دوره به يك سوم رسيده است. ما تخلفات را روزانه به قوه‌قضاييه گزارش مي‌دهيم. رحماني‌فضلي در پاسخ به پرسشي درباره تخلفات بخشداران و فرمانداران تصريح كرد: آنچه مقامات قوه‌قضاييه اعلام كرده‌اند فقط مربوط به فرمانداران و بخشداران نيست و ساير دستگاه‌هاي حكومتي هم گزارشاتي داشته‌اند. گزارش‌هاي تخلفات وقتي به ما مي‌رسد ما آنها را به قوه‌قضاييه ارجاع مي‌دهيم و بايد متناسب با تخلف برخورد انجام شود. در روزهاي آينده هيچ نوع تخلفي پذيرفته شده نيست. هيچ كدام از دستگاه‌هاي اجرايي و ستادهاي انتخابات نبايد دچار تخلف شوند. وي درباره تامين امنيت انتخابات نيز گفت: هيچ دغدغه‌اي براي روز انتخابات نداريم و پيش‌بيني‌هايي در مورد تامين امنيت كشور انجام شده، البته ما هميشه با تهديدات مواجه بوده‌ايم ولي با توجه به اشرافي كه داريم دشمنان نتوانستند تاكنون اقدام موثري انجام دهند. اتفاق خوزستان هم ربطي به انتخابات نداشت و دو نفري كه با حادثه خوزستان مرتبط بودند در مرز مهران دستگير شدند. وزير كشور در مورد تمديد زمان انتخابات نيز گفت: از مردم مي‌خواهيم از اول وقت پاي صندوق راي بيايند تا با ازدحام جمعيت تا ساعات پاياني مواجه نباشيم. محدوديت زماني ما تا 12 شب است البته قطعا انتخابات را تا اين ساعت تمديد نمي‌كنيم.


صداوسيما مواردي از تخلف داشته
رحماني‌فضلي در مورد تبليغات صداوسيما و تخلفاتي كه در اين زمينه انجام شده است، گفت: رفتار برخي نامزدها شايد از نظر عموم تفسير مختلفي بشود. صداوسيما مواردي از تخلف داشته كه آن تخلفات به رييس سازمان صداوسيما ارجاع داده شده است و تلاش شده كه اين تخلفات كمتر شود. كميسيون بررسي تبليغات در برنامه‌هاي ضبط شده تا جايي كه توانسته تخلفات را حذف كرده اما اين امكان در برنامه‌هاي زنده نبوده است و اتفاقاتي افتاده كه مسووليتش با خود نامزدها است. البته نامزدها شكايات متعددي از يكديگر داشته‌اند كه با توجه به محدوديت وقت ما امكان رسيدگي به همه آنها نبود از سويي خود نامزدها هم در همان برنامه‌ها جواب يكديگر را داده‌اند. در اين مناظره‌ها تلاش شد كه زمان به صورت مساوي در اختيار همه نامزدها قرار بگيرد. رحماني‌فضلي خاطرنشان كرد: انتخابات شرايط خاص هيجاني خود را دارد ولي انتظار ما از نامزدهاي انتخابات كه مي‌خواهند الگوي جامعه باشند اين است كه مسائل مختلف را بيشتر رعايت كنند.

 

اطلاعيه ستاد انتخابات كشور درباره دو مرحله‌اي شدن انتخابات

ستاد انتخابات كشور در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: اظهارات وزير كشور درباره يك مرحله‌اي شدن انتخابات فقط يك ارزيابي مشروط و مطلقا‌ غيرقطعي است. به گزارش مهر، كميته اطلاع‌رساني ستاد انتخابات كشور درخصوص اعلام پيش‌بيني تعيين تكليف انتخابات در مرحله اول كه رحماني‌فضلي وزير كشور به آن اشاره كرده بود توضيحاتي به شرح زير داده است: نظر به اينكه وزير محترم كشور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري گذشته و نشست خبري صبح ديروز در پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاران درخصوص گمانه‌زني از شرايط انتخابات، احتمال موكول شدن انتخابات رياست‌جمهوري به مرحله دوم را درصورت ادامه روند انصراف نامزدها و اعلام رسمي انصراف‌ها به وزارت كشور، ضعيف ارزيابي كرده‌اند به استحضار عموم ملت شريف ايران و احزاب و جريان‌هاي سياسي و اصحاب رسانه مي‌رساند؛ اظهارات جناب آقاي دكتر رحماني‌فضلي در اين موضوع، صرفا يك ارزيابي مشروط و مطلقا غيرقطعي است و اظهارنظر درخصوص يك مرحله‌اي يا دو مرحله‌اي شدن انتخابات، منوط به پايان اخذ راي در شعب، شمارش همه آراء و اعلام نتايج خواهد بود.


نتايج شمارش آرا به صورت تدريجي اعلام خواهد شد
قائم‌مقام وزير كشور گفت: با كسب نظر شوراي نگهبان و مرتفع شدن مشكل حقوقي، نتايج شمارش آرا در اين انتخابات به صورت تدريجي اعلام خواهد شد. به گزارش ايسنا، محمدحسين مقيمي قائم مقام وزير كشور در گفت‌وگويي گفت: در تبصره ۸ ماده ۳۱ قانون انتخابات رياست‌جمهوري تصريح شده؛ «نتيجه شمارش آراي انتخابات رياست‌جمهوري پس از وصول گزارش هيات اجرايي مركزي به وسيله وزير كشور اعلام مي‌شود». وي افزود: با توجه به اينكه اين تبصره در سال‌هاي اخير به قانون انتخابات رياست‌جمهوري الحاق گرديده و در رويه گذشته اعلام نتايج مطابق قانون سابق انجام شده است، برداشت حقوقي ستاد انتخابات كشور كه ديروز توسط وزير محترم كشور اعلام شد اين بود كه «مطابق تبصره الحاقي، نتيجه شمارش آرا (نه نتايج شمارش آرا) مبتني بر گزارش هيات اجرايي مركزي مي‌بايست به يك‌باره توسط وزير كشور اعلام شود». وي گفت: با توجه به اينكه وزارت كشور نيز به لحاظ اجرايي با اعلام تدريجي نتايج شمارش آرا موافق است و با كسب نظر شوراي نگهبان مشكل حقوقي فوق مرتفع مي‌گردد، در اين دوره نتايج شمارش به صورت تدريجي به اطلاع ملت شريف ايران خواهد رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون