• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3815 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳ خرداد

اعضاي هيات نظارت بر شوراها پاسخ اصولگرايان معترض را مي‌دهند

راي ليست اصولگرايان در ۱۵ صندوق صفر بود

گروه سياسي| هضم چنين شكستي براي اصولگرايان كمي دشوار است. پذيرش اينكه حتي يك نفر از ليست مورد حمايت‌شان هم در انتخابات شوراي شهر تهران راي نياورده نياز به زمان داشت. اين اتفاق در انتخابات هفتم اسفند 94 هم رخ داد و همان زمان هم موضوع تخلفات دولت در انتخابات را مطرح كردند.
همان موقع وزارت كشور اعلام كرد كه اصولگرايان مدارك‌شان را در اختيار شوراي نگهبان كه وظيفه نظارت و رسيدگي به شكايات را عهده‌دار است، قرار دهند تا پيگيري شود اما ديگر نه خبري از ارايه مدارك شد و نه آنها مساله را پيگيري كردند. با مشخص شدن نتيجه انتخابات شوراي شهر تهران و اينكه ليست اصلاح‌طلبان تمام كرسي‌هاي پارلمان شهري را كسب كرده است بار ديگر صداي اعتراض از اردوگاه اصولگرايان شنيده شد.
مهدي چمران به عنوان سرليست اصولگرايان صداي اعتراض اين جريان شد و در نهايت خبر رسيد كه برخي از اعضاي ليست خدمت به ديدار علي لاريجاني خواهند رفت. رييس مجلس هم پيشنهاد داد تا آراي 50 نفر اول تهران بازشماري شود تا جاي شك و شبهه‌اي باقي نماند. اكنون عليرضا رحيمي، رييس هيات نظارت بر انتخابات شوراي شهر و روستاي استان تهران خبر داده كه بازشماري آراي 50 نفر اول تهران انجام شده و هيچ تغييري در نتيجه‌اي كه پيش‌تر اعلام شده به وجود نيامده است. رحيمي مي‌افزايد: در برخي موارد شاهد اين بوديم كه چند راي بيشتر به نام آقاي چمران ثبت شده بود كه با توجه به جزيي بودن آن، به مساله ورود نكرديم. به گزارش ايلنا، وي با اشاره به آخرين وضعيت رسيدگي به شكايت‌هاي ليست خدمت نسبت به نحوه برگزاري انتخابات شوراي شهر تهران اعلام كرد: اعضاي ليست خدمت مدعي عدم حضور ناظران مورد تاييد شورا در مرحله تجميع آرا بودند و مي‌گفتند كه نظارتي براين انتخابات نداشته‌اند و از اين رو نسبت به نحوه شمارش آرا مطمئن نبودند. او گفت: بر اين اساس اعضاي ليست خدمت ديداري با رييس مجلس شوراي اسلامي داشتند كه آقاي لاريجاني طي تماس با اعضاي هيات نظارت خواستار رسيدگي به اين مساله شدند.
رييس هيات نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران يادآور شد: با وجود اينكه نگاه و باور ما اين است كه همه شكايت‌ها بايد در چارچوب قانون و براساس شرايط قانوني مطرح شده و مورد رسيدگي قرار گيرند، با توجه به درخواست رييس مجلس، هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراي شهر در استان تهران و همچنين شهر تهران در جلسه‌اي مشترك آراي نفرات اول تا پنجاهم را به صورت رندوم مورد بررسي قرار داده و به ويژه آراي آقاي چمران را مجددا تطبيق دادند تا اگر احيانا راي به اشتباه براي ايشان كم يا زياد شده مشخص شود. نماينده مردم تهران در مجلس دهم خاطرنشان كرد: اين جلسه ديروز كه با حضور رييس كميته IT ستاد انتخابات كشور در هيات مركزي نظارت بر انتخابات برگزار و صورتجلسه آن تهيه شد، با وجود تطبيق متعدد آرا به صورت رندوم هيچ‌گونه تغييري در نتيجه‌اي كه پيش‌تر اعلام شده بود و درسامانه وزارت كشور تجميع شده بود رخ نداد و حتي يك مورد مغايرت پيدا نشد و حتي در برخي موارد شاهد اين بوديم كه چند راي بيشتر به نام آقاي چمران ثبت شده بود كه با توجه به جزيي بودن آن، به مساله ورود نكرديم. رييس هيات نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران تصريح كرد: نگاه ما اين است كه مرجع ارايه شكايات و اعتراض‌ها، هيات‌هاي نظارت استاني و همچنين هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها است و اگرچه مراجعه به مسوولان و حتي روساي قوا براي احقاق حق هيچ‌گونه منعي ندارد اما به هرحال اين نحوه طرح شكايت در قانون رسميت ندارد. او گفت: با اين همه و با وجود اينكه از نتيجه انتخابات اطمينان داشته و اين نتيجه به صورت رسمي مورد تاييد ناظران و برگزاركنندگان رسيده و هيات نظارت و اجرايي به صورت مشترك آن را امضا كرده‌اند و نياز به بازنگري نبود، صرفا به خاطر اطمينان‌بخشي اين بازنگري صورت گرفت و از سوي تمام حضار متشكل از هيات نظارت و اجرايي تعيين و صورتجلسه شد. رحيمي تصريح كرد: با توجه به اينكه مراحل احراز هويت و اعلام نتايج به صورت الكترونيكي به سامانه وزارت كشور ارسال مي‌شد تمامي موارد مربوط به بازنگري با حضور رييس كميته IT وزارت كشور انجام شد و اين نتيجه متعاقبا از سوي هيات نظارت نيز اعلام مي‌شود.

تجري: در شمارش مجدد صندوق‌ها راي‌اي به ليست خدمت اضافه نشد
ديروز هم سخنگوي هيات نظارت بر انتخابات شوراها نشستي خبري را ترتيب داد و پاسخگوي خبرنگاران بود. فرهاد تجري گفت: كساني كه با حرف‌هاي خود سلامت انتخابات را زير سوال بردند آگاهانه صحبت كنند و حضور مردم و زحمت مسوولان را زير سوال نبرند. ما تخلف را نفي نمي‌كنيم اما زير سوال بردن كامل انتخابات كم‌لطفي است. به گزارش ايلنا، فرهاد تجري در نشست خبري خود در جمع‌بندي پنجمين دوره انتخابات شوراها گفت: در اين انتخابات ۱۳ هزار نفر ناظر بودند كه ۶۲۰۰ نفر آنها هيات شهرستاني بودند، بعد از اعلام صلاحيت استاني، ۱۴۰۰ شكايت شد. قانون انتخابات يكي از پرضعف‌ترين قوانين است كه ما را با مشكلات زيادي مواجه مي‌كند. از ۱۴۰۰ شكايتي كه شد و اعتراض كردند نزديك به ۷۰۰ نفر تاييد صلاحيت شدند. او با بيان اينكه در تهران قريب سه هزار و ۹۰۰ شعبه اخذ رأي داشتيم كه پنج هزار ناظر و هزار بازرس وجود داشت، خاطرنشان كرد: بعضي كم‌لطفي كردند كه گفتند نظارت نبود در حالي كه ما از ابتدا تا تجميع آرا حضور فعال داشتيم و تا امروز صندوق‌هايي به صورت رندوم بازنمايي كرديم و با اسناد مطابقت داديم.
سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها با بيان اينكه ۱۱۳ شكايت به هيات نظارت مركزي داده شده است، ابراز داشت: بيشتر شكايت‌ها راجع به شمارش آرا بوده است. يقينا جوابگويي اينها كاري ندارد و با شمارش مجدد مشخص مي‌شود. او در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد شكايت ليست خدمت، مبني بر عدم حضور نمايندگان‌شان در كنار صندوق‌هاي راي بيان كرد: اين حق قانوني كانديداها است كه در كنار صندوق‌ها نماينده داشته باشند‌، اما قبل از انتخابات و در طول انتخابات كسي در اين رابطه به ما مراجعه نكرده بود. در حقيقت اين نشان از كم‌لطفي دوستان است. اين نماينده مجلس با بيان اينكه بحث نظارت تعارف ندارد، عنوان شد: تا ديروز هيچ كس به عنوان نماينده كانديداها در كنار صندوق راي اعلام آمادگي نكرده بود‌ و ما هيچ درخواست مكتوبي در اين باره نداشتيم. تجري يادآور شد: در هر صورت آمار صندوق‌ها، ليست‌ها و صورت جلسه‌ها در سامانه وزارت كشور موجود است و به صورت گويا و شفاف در دسترس عزيزان قرار دارد. ما راي ۱۵ صندوق كه ميزان آراي ليست خدمت در آنها صفر بود را دوباره شمارش كرديم، اما راي اضافه نشد. آراي ماخوذ در صندوق مشخص است مي‌توانيم در حضور اصحاب رسانه بررسي كنيم. او در پاسخ به اين سوال كه چرا تجميع آرا در فرمانداري تهران صورت نگرفته و مستقيم وارد وزارت كشور شده است، گفت: سامانه جامع انتخاباتي در كل كشور طراحي و موجب شد ضريب خطاي انساني در شهرستان كاهش يابد. آمار نيز از سامانه فرمانداري به سامانه وزارت كشور منتقل و تجميع شد. به نظر مي‌رسد؛ اطلاعات شما صحيح نيست. ما در امر نظارت با كسي تعارف نداريم. تجري با بيان اينكه هيات مركزي نظارت وظيفه خود را انجام مي‌دهد اما اگر ابهامي باشد اعلام مي‌شود تا فضاي جامعه ملتهب نباشد، يادآور شد: تلاش ما براي شفاف‌سازي بوده است. افراد و ذي‌نفعان بيايند و حضور داشته باشند. ما آمار را اعلام مي‌كنيم تا ابهام برداشته شود. رسيدگي به صحت انتخابات فرآيند قانوني دارد. در مورد مطلبي كه آقاي چمران اعلام كرد، براي رفع ذهنيت ايشان مطالبي ارايه داديم. اگر شكايتي است در فرجه قانوني رسيدگي و پاسخ نهايي اعلام مي‌شود. ارجاعاتي بوده اما مرجع رسيدگي هيات رسيدگي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون