برقراري 173 هزار تماس با اورژانس اجتماعي طي سال گذشته
«اختلافات خانوادگي» در صدر تماسها
اعتماد| مسائل و اختلافات خانوادگي، كودكآزاري و همسرآزاري رتبههاي اول تا سوم تماسهاي سال 95 اورژانس اجتماعي را به خود اختصاص داد. حسين اسدبيگي؛ رييس مركز فوريتهاي اجتماعي سازمان بهزيستي كشور كه روز گذشته با ايسنا گفتوگو ميكرد در آخرين گزارش از اقدامات حمايتي و پيشگيرانه اين مركز، خبر داد كه سال گذشته 173 هزار مورد تماس با خط 123 (اورژانس اجتماعي) برقرار شده كه مسائل و اختلافات خانوادگي در صدر تماسها با اورژانس اجتماعي بوده است.
اسدبيگي در توضيح خدمات ارايه شده از سوي اين مركز در سال ۹۵ گفت: «اورژانس اجتماعي در چهار قالب مراكز ثابت مداخله در بحران، تيمهاي سيار، پايگاه خدمات اجتماعي و همچنين مركز تلفني ۱۲۳ به ارايه خدمات فوريتهاي اجتماعي ميپردازد. سال گذشته هم حدود ۴۰۰۰ نفر در ۱۹۷ مركز مداخله بحران پذيرش شدند. تيمهاي سيار ما در قالب 297 خودرو به ۹۰ هزار نفر خدمت ارايه دادند و شمار تماسهاي مرتبط با خط ۱۲۳ در سراسر كشور به حدود ۱۷۳ هزار مورد رسيد.»اسدبيگي در مورد خدمات پيشگيري از اقدام به خودكشي كه توسط اين مركز ارايه شده و گزارشهاي دريافتي درباره اين آسيب اجتماعي گفت: «در مجموع ۵۲۲۵ مورد خودكشي گزارش شد كه از اين تعداد ۸۸۶ مورد به مراكز ثابت مداخله در بحران ما مراجعه كردند. تيم سيار هم به ۲۰۱۷ مورد مراجعه كرد و ۲۳۲۲ مورد نيز با خط ۱۲۳ تماس گرفتند.»به گفته وي، سال گذشته 26 هزار و 500 مورد كودك آزاري به اين مركز گزارش شد كه از اين تعداد، ۲۷۰۰ نفر به مراكز ثابت مداخله در بحران مراجعه كردند، بيش از ۱۰ هزار مورد خدمات سيار ارايه شد و ۱۳ هزار و ۷۰۰ مورد كودك آزاري هم از طريق تماس تلفني با خط ۱۲۳ گزارش شد. پيگيري 13 هزار و 370 مورد همسرآزاري در سال 95 از ديگر فعاليتهاي اورژانس اجتماعي بود كه بيش از ۲۰۰۰ مورد از اين تعداد، به مراكز مداخله در بحران مراجعه كرده بودند، بيش از ۳۰۰۰ مورد خدمات سيار دريافت كردند و ۸۲۰۰ مورد با خط ۱۲۳ تماس گرفتند. به گفته اسد بيگي، آمار «فرار از منزل» در سال 95، حدود ۴۸۰۰ مورد بوده كه ۱۲۰۰ مورد به مراكز مداخله در بحران مراجعه كردند، بيش از ۱۰۰۰ مورد خدمات سيار ارايه شد و حدود ۲۶۰۰ مورد با ۱۲۳ تماس گرفته و مشاوره تلفني دريافت كردند. رييس مركز فوريتهاي اجتماعي بهزيستي كشور در توضيح چگونگي پيگيري گزارشهاي تلفني و مراجعات حضوري و ارايه خدمات سيار اورژانس اجتماعي توضيح داد: «حوادث اجتماعي از منابع مختلفي به ما گزارش ميشود. همسايگان، اقوام، مدرسه، رهگذران، نيروي انتظامي، سازمانهاي مردم نهاد و بيمارستانها و مراكز درماني از جمله مراجعي هستند كه فوريتهاي اجتماعي، به ويژه كودكآزاريها را به ما گزارش ميكنند. در مواردي با خط ۱۲۳ تماس گرفته ميشود و همكاران ما در صورت نياز، توصيهها و راهنماييهاي لازم را ارايه ميدهند، اما اگر مورد وخيم بود تيم سيار به محل اعزام ميشود و بررسي ميكند. در مورد كودك آزاري، اگر موردي شديد و حاد بوده و نياز باشد كودك تحت آزار از خانواده خارج شود به دنبال اقدامات قضايي ميرويم. اگر لازم شد كارشناسان ما از قاضي حكم ميگيرند و با حضور ماموران، كودك تحت آزار بهطور موقت از خانواده گرفته ميشود و تا زماني كه خانواده صلاحيت نداشته باشد اين كودك با حكم قاضي به مراكز بهزيستي ارجاع ميشود. متاسفانه برخي خانوادهها شايستگي سرپرستي كودك خود را ندارند.»به گفته اسد بيگي، در اورژانسهاي اجتماعي سراسر كشور حدود ۲۰۰۰ نيرو مشغول به كار هستند و ۱۹۷ مركز مداخله بحران و ۳۰۰ خودروي ارايه خدمات سيار هم فعال است كه طبق مصوبه مجلس و برنامه ششم توسعه، بايد در سال ۹۶، ۱۴۰ مركز جديد اورژانس اجتماعي در شهرهاي با جمعيت بالاتر از ۵۰ هزارنفر داير شود.