• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3825 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۸ خرداد

سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس در خصوص قرائت گزارش معدن زمستان يورت به «اعتماد» گفت:

زمستان يورت؛ مجموعه‌اي از تناقض‌ها و اشكالات ايمني

 

اعتماد| از چند روز قبل مشخص بود كه گزارش كميسيون صنايع و معادن مجلس در خصوص حادثه معدن زمستان يورت قرار است روز چهارشنبه در صحن مجلس قرائت شود. ساعت 10 صبح ديروز به هنگام ارايه اين گزارش بود كه صداي تيراندازي درون ساختمان مجلس پيچيد اما با وجود اتفاقات روز گذشته در ساختمان مجلس، نمايندگان جلسه خود را تا زمان ايان رسمي آن ادامه دادند. هرچند گزارش معدن زمستان يورت در ميان اخبار حمله تروريستي روز گذشته در قلب تهران گم شد، اين گزارش آن در صحن مجلس خوانده شد.
روز گذشته در گزارشي كه از سوي كميسيون صنايع و معادن ارايه شد به برخي مشكلات فني و ايرادات موجود در معدن زمستان يورت اشاره شد. سعيد باستاني، سخنگوي اين كميسيون در خصوص موارد مطرح شده در گزارش به «اعتماد» گفت: «بعد از اعزام چند تيم به محل معدن اكنون چند نكته مشخص شده است؛ يكي اينكه نظام مهندسي معدن كار خود را در مورد ايمني اين معدن درست انجام نداده است، نكته ديگر وجود تناقضاتي است كه در گزارش‌هاي شركت‌هاي بازرسي معدن ديده مي‌شود. در يك سري از نامه‌هايي كه در سال 95 از سوي اين شركت‌ها نوشته شده، مي‌توان ديد كه به دليل فقدان امكانات ايمني مي‌گويند كه معدن بايد تعطيل شود. يك شركت بازرسي ديگر پس از بررسي امكانات و وضعيت معدن، نمره ايمني 5/17 از 30 به اين معدن داده كه به دليل بالاتر بودن از متوسط، به معناي مورد قبول بودن شرايط كار در اين معدن است.» باستاني مي‌گويد كه اين تناقضات موجود همچنان بايد مورد بررسي واقع شوند اما برخي تخلف‌ها در اين معدن آشكار است: «يكي از نمونه‌ها اين است كه مدير اين معدن سمت مديريت فني معدن را هم بر عهده داشته است كه اين موضوع به لحاظ قوانين نظارتي مورد اشكال است و به خاطر همين نوع نظارت است كه برخي مشكلات معدن برطرف نشده. در مقابل صاحبان معدن در بخش خصوصي دلايل اين ضعف‌ها را سودده نبودن كار عنوان مي‌كنند اما اين دليلي بر رعايت نكردن ايمني و پرداخت نكرد بيمه كارگران نيست.»
باستاني مي‌گويد كه كميسيون همچنان در موضوع پرونده زمستان يورت حضور خواهد داشت اما همچنان يكي از مشكلات اين است كه بخش اصلي معدن زمستان يورت كه انفجار در آن رخ داده هنوز زير آوار است و به طور طبيعي به علت عدم آوار‌برداري نمي‌توان گزارش كارشناسي نهايي در اين رابطه ارايه داد: «موضوع خاموش شدن موتور لوكومتيو اول در انتهاي تونل و باطري به باطري كردن و البته تجمع گاز به دليل نبود تهويه مناسب حدسي است كه ما مي‌زنيم. دليل اين حادثه هنوز هم بر مبناي حدس و گمان است و تا آواربرداري كامل نشود، نمي‌توانيم دليل اصلي را بدانيم.» اما سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس مي‌گويد كه از اين جاي كار به بعد را بايد قوه قضاييه با جديت دنبال كند: «شكايت‌ها از جانب كارگران معدن و خانواده جانباختگان مطرح شده است. پيشنهاد ما اين است كه براي رسيدگي به شكايت آنها و مشخص شدن مقصران اصلي بايد قوه قضاييه ورود پيدا كند و پيگيري كند.»
هم‌زمان با اين اظهارات، دادستان عمومي و انقلاب آزادشهر روز گذشته گفت: «وكلاي معرفي شده از سوي كانون وكلا و مشاوران حقوقي دادگستري براي وكالت حادثه ديدگان پس از جلسه توجيهي در دادسراي اين شهرستان، به شعبه بازپرسي معرفي شدند. » دادگستري استان گلستان به نقل از رضا بذري اعلام كرد: «اين وكلا، وكالت خانواده كارگران جان‌باخته و مصدومان حادثه دلخراش انفجار معدن زمستان يورت آزادشهر را رايگان بر عهده گرفته‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون