• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3834 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ خرداد

آيت‌الله مصباح‌يزدي :

تحصيلات‌شان در انگليس و امريكا بوده و به اين موضوع هم افتخار مي‌كنند

گروه سياسي|  اين روزها در صحبت‌ها و اظهارنظرهاي چهره‌هاي سياسي به خوبي مي‌توان ديد كه كنايه‌هاي سياسي جاي خود را به كنايه‌هاي ديني داده است. البته بي‌شك ماه رمضان و ايام شهادت اميرالمومنين در اين مساله بي‌تاثير نيست. شب‌هاي قدر و مراسم‌هاي افطاري با حضور چهره‌هاي سياسي فرصتي براي بيان ديدگاه‌ها در اين حوزه را فراهم آورده است. در شب بيست و سوم ماه رمضان و مصادف با شب قدر آيت‌الله مصباح‌يزدي در جلسه درس اخلاق خود كنايه‌هاي زيادي را حواله حسن روحاني كرد. حسن روحاني در مراسم افطاري با اصحاب رسانه گفته بود انتخابات هديه غرب نيست و اميرالمومنين(ع) مبناي حكومت خود را خواست و آراي مردم مي‌دانست. شنبه‌شب اما سخنان رييس پژوهشكده امام خميني(ره) سرتاسر كنايه به رييس‌جمهور بود، كنايه به نظرات و حتي مدرك تحصيلي او. به گزارش انتخاب مهم‌ترين جملات محمدتقي مصباح‌يزدي به شرح زير است:
 ‌ از دوران چند صد سال پيش بعد از جنگ‌ها و خونريزي‌هايي عده‌اي از دانشمندان به اين فكر افتادند كه براي مديريت جامعه و حكومت بر مردم چه طرحي معقول‌تر است. افرادي معتقد بودند كه مردم و انسان‌ها طبعا ستمگر و زورگو هستند و براي اداره جامعه كسي بايد روي كار بيايد كه گرگ‌تر از آنها باشد تا بتوانند انسان‌ها را كنترل كند و الا قابل كنترل نيستند.
 حق آزادي، آزادي بيان، حق حيات، حق كرامت، و حق تعيين سرنوشت جزو اصول اوليه حقوق بشر شد كه امروز در دنياي غرب به ويژه در طبقه جوان و كساني كه احساسات بر آنان غالب است ارزش اينها از ارزش هر آيه قرآن و وحي منزلي بالاتر است، گفته مي‌شود انسان هر جناياتي كند حق حيات دارد از اين رو مجازت اعدام مطلقا بايد لغو شود.
  دشمنان از اينكه دستاورد خود را براي تحقير ديگران و غارت ذخاير آنها به ويژه نفت به صورت مفت بگيرند و سلاح را به گران‌ترين قيمت بفروشند خوشحال هستند و منت هم مي‌گذارند كه اين سلاح را فروخته‌اند، دشمن در باطن شرط مي‌كند كه سلاح فروخته شده در جايي كه مي‌گويد بايد مصرف شود يعني چيزي كه امروز در عربستان اتفاق مي‌افتد. در عربستان نفت را به قيمت ارزان خريدند و منت مي‌گذارند كه به آنها سلاح فروخته‌اند و شرط مي‌كنند كه يمني‌ها را بكشند يعني كساني كه از نظر نژاد، زبان، فرهنگ، سابقه تاريخي و مذهب نزديك‌ترين افراد به آنها هستند.
  ‌ متاسفانه در بسياري از كشورهاي اسلامي و تحصيلكرده تحت تاثير اين مسائل واقع مي‌شوند چون تحصيلكردگان آنها در كشورهاي خارجي اين موضوعات را آموزش مي‌بينند، در كشور ما بسياري از كساني كه مقامات برجسته دارند تحصيلكرده‌هاي انگليس و امريكا هستند، حالا اينكه دكترا را گرفتند يا خير نمي‌دانم اما مي‌گويند در آن تشكيك وجود دارد اما تحصيلات آنها غالبا در انگليس و امريكا بوده و به اين موضوع هم افتخار مي‌كنند.
   در زمان انقلاب و جمهوري اسلامي ايران كسي كه شخصيت برجسته كشور حساب مي‌شود، مي‌گويد: مشروعيت حكومت علي‌(ع) به راي مردم بود و جلوتر از آن حق نداشت بر مردم حكومت كند و خود حضرت گفته هرچه مردم بگويند و مردم به هركس راي بدهند راي امام نيز اين‌گونه است.
   ‌ حضرت در نامه به مالك اشتر فرمودند «مسلمانان بعد از پيامبر با هم اختلاف كرده و نزاع پيدا كردند، هرگز به ذهن من خطور نمي‌كرد كه بعد از پيامبر من را بگذارند و به سراغ كس ديگري بروند، هيچگاه خيال نمي‌كردم عرب چنين كاري كند، ناگاه ديدم مردم با كسي بيعت كردند» آيا اين يعني علي(ع) فرموده مردم به هركس راي دهند من هم همان كار را مي‌كنم؟
  ‌ آن فرد اين فرمايشات را ديده و چنين سخني مي‌گويد، واقعا چگونه مي‌شود كه گاهي چشمان انسان بر خورشيد بسته مي‌شود آفتاب را هم نمي‌بيند، حضرت مي‌فرمايد ديدم كه مردم بيعت مي‌كنند اما دست خود را كشيدم و بيعت نكردم تا اينكه داستان ارتداد پيش آمد و در زمان خليفه اول گروه گروه از دين برگشتند و رسما اعلام كردند كه اسلام را از بين خواهيم برد، از اين رو امر داير شد كه اسلام به نابودي برود يا اينكه حضرت از حق الهي خود صرف نظر كند تا اصل اسلام محفوظ بماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون