• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3837 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱ تير

حكم قصاص به علت كم سن بودن قاتل به ديه تقليل يافت

اعتماد| حكم پرونده پسر 17 ساله‌اي كه مردي جوان را 13 سال پيش به قتل رسانده بود در دادگاه كيفري صادر شد. اين حادثه در تاريخ 6 ارديبهشت ماه سال 83 اتفاق افتاد. اهالي رباط‌كريم وقوع يك نزاع جمعي را به «كلانتري 11 رباط كريم» اطلاع دادند. در اين اتفاق دعواي لفظي چند پسر جوان به درگيري فيزيكي كشيده بود كه يكي از جوان‌ها به نام امير 22 ساله به قتل رسيد. متهم اين قتل پسري 17 ساله بود كه بعد از ارتكاب جرم فرار كرده بود. اما سه روز بعد به وسيله پليس دستگير شد. او در اعتراف‌هاي خود در دادسرا و مقابل بازپرس جنايي گفت: « آن روز در مسير بازگشت از باشگاه به سمت خانه بودم كه صداي داد و فريادهاي چند جوان را شنيدم. وقتي جلو رفتم متوجه شدم چند نفر از دوستانم هم در اين درگيري حضور دارند. آنها در دعواي‌شان از چوب و ميله آهني استفاده مي‌كردند. ترسيدم بلايي سر دوستانم بيايد به خاطر همين براي جدا كردن رفيق هايم خودم را وسط دعوا انداختم. چاقويي در جيبم داشتم و نمي‌دانم چطور شد كه با آن ضربه‌اي به مقتول زدم. نمي‌خواستم او را بكشم و نمي‌دانم اين قتل چطور اتفاق افتاد.» بعد از ثبت اعتراف‌هاي متهم در دادسرا كيفرخواست صادر و براي ادامه دادرسي به دادگاه كيفري استان تهران ارسال شد. حكم پرونده در ديوان عالي كشور تاييد و در هنگامي كه در آستانه اجرا قرار گرفت، ناگهان به دليل وجود برخي نواقص در مراحل رسيدگي متوقف شد. متهم چند ماه بعد درخواست اعاده دادرسي خود را براساس ماده 91 قانون مجازات اسلامي براي بررسي به دادگاه تحويل داد و براي دومين بار در شعبه 74 سابق دادگاه كيفري تهران محاكمه شد. اولياي مقتول براي بار دوم هم درخواست قصاص كردند اما قضات متهم را با استناد به نظريه پزشكي قانوني كه او را فاقد رشد عقلي در زمان قتل دانسته بود به 5 سال نگهداري در كانون محكوم كردند. اولياي دم اعتراض‌شان را به حكم در دادگاه مطرح كردند اما ديوان عالي اين اعتراض را نپذيرفت. به اين ترتيب اولياي دم درخواست خود را به دريافت ديه تقليل دادند. سرانجام صبح چهارشنبه گذشته در آخرين جلسه دادگاه متهم كه قبلا آزاد شده بود، همراه با اولياي دم حاضر شد و قضات حكم پرداخت ديه را براي اين پرونده صادر كردند.

 

رييس پليس امنيت اخلاقي ناجا:
پلاژهاي كنار دريا حريم خصوصي نيستند

رييس پليس امنيت اخلاقي ناجا از اجراي ابلاغيه «ورود آزاد پليس به پلاژهاي خصوصي» از تابستان امسال خبر داد. حجت‌الاسلام غلام‌حيدر حيدري در ستاد ساماندهي طرح درياي مازندران ضمن اشاره به كل غرق‌شدگان در درياها گفت: از مجموع غرق‌شدگان ۸۱ درصد در درياي شمال (مازندران) و همچنين 57 درصد در سه شهرستان نوشهر، بابلسر و محمودآباد غرق‌شده‌اند؛ لذا با توجه به هجمه مسافران در اين سه شهرستان، بايد دقت و نظارت بيشتري انجام شود. وي ادامه داد: در مجموع ۷۲ درصد افراد غيربومي در غرق‌شدگي آسيب ديده‌اند كه ۴۸ درصد آنان رده سني بين ۲۰ تا ۳۰ سال داشتند. رييس پليس امنيت اخلاقي نيروي انتظامي گفت: عمده ساعات غرق شدن از ۲ بعد از ظهر تا شب بوده است. حيدري گفت: ورود ماموران نيروي انتظامي در پلاژ‌هاي خصوصي واقع در ساحل خزر و ساير سواحل ايران براي بازرسي آزاد است. پلاژ‌هاي خصوصي كه پذيرايي عمومي از مسافران هستند به عنوان حريم خصوصي محسوب نشده لذا ورود ماموران نيروي انتظامي به آنجا آزاد است. رييس پليس امنيت اخلاقي نيروي انتظامي اظهار كرد: هرگونه تلقي از پلاژهاي ساحل خزر به عنوان اماكن شخصي و حريم خصوصي نادرست بوده و بر اساس برنامه جديد نيروي انتظامي در سال جاري، مالكان پلاژهاي خصوصي بايد پاسخگوي مشكلات اجتماعي و حوادث در اين مكان‌ها باشند.  

 

بازسازي معدن يورت شروع شد

ايسنا| بعد از گذشت نزديك به ۵۰ روز از وقوع انفجار اعلام شده كه عمليات آواربرداري از تونل‌هاي ريزش كرده در جريان است. در كنار دلايلي كه قبلا براي انفجار معدن زغال‌سنگ زمستان يورت آزادشهر استان گلستان مطرح شده است، مديركل نظارت بر امور معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت از احتمال ديگري درخصوص علت وقوع اين حادثه خبر داد. عباسعلي ايرواني، مديركل نظارت بر امور معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آخرين وضعيتي كه براي تشخيص علت حادثه آزادشهر وجود دارد، به ايسنا گفت: دليل اينكه در انتظار خروج لوكوموتيوها از زير آوار هستيم اين است كه ممكن است به جز موضوع استارت مجدد در فضاي تونل‌ها، عامل ديگري باعث انفجار شده باشد. وي توضيح داد: يكي از مواردي كه مي‌توان به عنوان عامل انفجار مورد حدس باشد، داغ شدن اگزوز لوكوموتيو است و بايد بررسي شود كه آيا اگزوز لوكوموتيوهايي كه در درون معدن مورد استفاده قرار مي‌گرفته مجهز به سرد‌كننده بوده است يا خير؟مديركل نظارت بر امور معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به روند كار در تونل معدن زمستان يورت آزادشهر عنوان كرد: موضوع نيروي انساني يا كمبود كارگر عامل كندي كار نيست اما يكي از دلايل كم شدن سرعت در خارج كردن لوكوموتيوها از زير آوار ريزش‌هاي مجدد در محل آواربرداري است، چرا كه در معدن زغال‌سنگ به خاطر وقوع انفجار جداره‌هاي زغال سست شدند و ريزش مي‌كنند و در حال حاضر نيروهايي كه در حال كار در آنها هستند در مرحله‌ آرك‌بندي و بازسازي تونل قرار دارند. او در خصوص زمان نهايي ارايه گزارش گفت: به تازگي نامه‌اي به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان ارسال شده كه از آنها براي ارايه‌ گزارش درباره آخرين وضعيت آواربرداري درخواست شده است در صورت اعلام خروج لوكوموتيوها يا رسيدن به مرحله مورد نظر تيم بررسي كميته حقيقت‌ياب به محل اعزام شود و براي تنظيم گزارش نهايي اقدامات لازم صورت بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون