• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3852 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۱ تير

نامگذاري اتوبان و تونل نيايش به نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني

كميته حقيقت‌ياب براي ايمني خط 7 مترو تهران تشكيل شود

اعضاي شورا از تخلفات شهرداري در حوزه‌هاي مختلف گفتند

حميدرضا خالدي

 

همان‌طور كه پيش بيني مي‌شد، ديروز و بعد از جلسه پرحاشيه سه شنبه گذشته كه در آن حافظي و معاون شهرداري و مديران مترو برخورد لفظي تندي را با هم در خصوص خط 7 مترو داشتند، باز هم بخش اعظمي از جلسه شورا به همين موضوع يعني ايمني اين خط مترو اختصاص پيدا كرد. نخستين جرقه در اين زمينه را محمد حقاني، رييس كميته محيط زيست شورا و يكي از حاضران در دعواي هفته گذشته زد كه طي آن رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران به برخورد تند معاون قاليباف با حافظي در جلسه گذشته واكنش نشان داد. حقاني گفت: توجه به حقوق نمايندگان در سطح ملي و محلي حفاظت و صيانت از نظام است و كسي كه سهوا يا عمدا به جايگاه نمايندگان توهين كند، علي‌القاعده به مردم توهين كرده است. در جلسه گذشته شورا يكي از اعضا درخصوص موضوعي سوالي را از يكي از مديران شهري داشته كه متاسفانه برخورد ناشايستي از سوي مدير شهرداري صورت گرفته است. وي گفت: تجربه چند دوره از مجلس و سوال و پرسش‌هايي كه از وزرا و معاونين صورت گرفته است، نشان مي‌دهد كه اين اتفاقي كه در شورا افتاده در هيچ‌يك از جلسات مجلس صورت نگرفته و اين اتفاق توهين به نمايندگان مردم در شوراست. حقاني تصريح كرد: زماني كه رييس دولت مي‌خواهد برنامه و بودجه سالانه كشور را تقديم رييس مجلس كند، پايين‌تر از هيات رييسه و در برابر نمايندگان صحبت مي‌كند كه همه اين موارد حكايت از جايگاه نمايندگي مردم دارد. وي در ادامه خطاب به رييس شوراي شهر تهران گفت: حواس‌تان باشد كه به كجا مي‌رويم، چرا كه در تحقق نظام جمهوري اسلامي ايران خون هزاران زن و مرد ريخته شده است و شهداي زيادي در اين مسير داده‌ايم و نبايد اجازه دهيم به شأن و جايگاه نمايندگان مردم بي‌احترامي شود. او در ادامه به بحث ايمني خط 7 مترو پرداخت و گفت: 27 كيلومتر طول نهايي اين خط است كه در حال حاضر 22 كيلومتر از آن به افتتاح رسيده است. مقرر است در طول اين خط 26 ايستگاه داشته باشيم كه در حال حاضر تنها هفت ايستگاه به بهره‌برداري رسيده است. وضعيت بهره‌برداري فعلي اين خط خارج از نرم‌هاي معمول است كه يكي از مشكلات آن نبود سيستم سيگنالينگ است. بنده به عنوان نماينده مردم تهران در شوراي اسلامي اين شهر هنوز مطمئن نيستم كه اين سيستم در خط 7 مترو مستقر شده است يا خير.
اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد: امروز در دنيا مترو را با طول خطوط سنجش نمي‌كنند بلكه تعداد واگن‌هايي كه به بهره‌برداري مي‌رسد ملاك سنجش مترو است. اين در شرايطي است كه 188 كيلومتر از خطوط مترو در تهران به بهره‌برداري رسيده اما تنها 1270 واگن داريم كه هيچ تناسبي ميان اين دو وجود ندارد. در حال حاضر نه خبرنگاران شهري، نه مردم و حتي نه بنده به عنوان نماينده شورا نمي‌دانم چه مقدار خطوط متروي بهره‌برداري شده داريم و هزينه ساخت هر كيلومتر از مترو چه ميزان است. آمارها و ارقام‌ها در اين زمينه متناقض است.
رييس كميته محيط زيست شوراي شهرهمچنين با اعلام اينكه كارمند شهرداري به دليل حمايت از عضو شوراي شهر تنبيه شده است، خطاب به چمران، گفت: آقاي چمران حواس‌تان هست كه به نماينده مردم توهين شده؟ حواس‌تان هست كه اين كشور روي خون شهدايي همچون برادر بزرگوارتان ايجاد شده است؟
وي با بيان اينكه لطفا به فرد كار نداشته باشيد و از ساختار شورا صيانت كنيد، گفت: فردي كه به عنوان كارمند شهرداري از حقوق نماينده شورا دفاع كرده نبايد متنبه و تحويل دادگاه اداري شود.
اما همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد، حافظي كه خود منتقد اصلي ايمني خط 7 است نيز در جلسه ديروز بار ديگر با تاكيد برناايمن بودن اين خط اسنادي را قرائت كرد كه حكايت از ناايمن بودن اين خط داشت. وي با بيان اينكه برخي مي‌گويند كه من پزشك هستم و به اين موارد آشنا نيستم، گفت: من پزشك هستم و جان افراد برايم مهم است و اينگونه نيست كه به غير از آجر، بتن و پول چيز ديگري درك نكنم. وي با بيان اينكه خط 7 مترو در 20 خرداد ماه افتتاح شد، ادامه داد: دو روز قبل معاون عمليات ريلي خطاب به مديرعامل شركت بهره‌برداري نامه مي‌نويسد و مي‌گويد: ورود مسافر به اين خط با مخاطرات و ريسك زيادي روبه‌روست به گونه‌اي كه منجر به بحران مي‌شود.
وي با بيان اينكه در روز افتتاح مدير مركز فرمان به مديرعامل بهره‌برداري مترو نامه مي‌زند و مي‌گويد شرايط خط 7 براي عمليات مسافرگيري ايمن نيست و تردد قطار بايد آزمايشي و مانوري باشد، گفت: مدير مركز در نامه‌اش نوشته در صورت مشكل، امداد غيرممكن خواهد بود و رونوشت نامه به سازمان بازرسي و حراست شهرداري نيز ارسال شده و در اين بين نامه‌اي دارم كه نشان مي‌دهد مهندس كيفيت و ايمني مترو دو روز قبل از افتتاح اعلام مي‌كند با توجه به اينكه تست گرم در 17 خرداد انجام شده الزامات مورد نياز براي اجرايي شدن جدول زمان‌بندي وجود ندارد و امكان بهره‌برداري ايمن خط محقق نشده است. رييس كميسيون سلامت شوراي شهر با اشاره به عدم نصب تابلوهاي ايمني و هشداردهنده در طول مسير، گفت: اين مساله سبب مي‌شود كه به هر دليلي اگر قطار توقف كند امكان تعيين مكان‌ ممكن نباشد و همچنين با توجه به طولاني بودن فاصله ايستگاه‌ها در صورت توقف قطار امكان تخليه مسافران وجود ندارد چرا كه مسيرهاي خروج اضطراري تعبيه نشده است. حافظي با بيان اينكه با توجه به عدم رعايت ابتدايي‌ترين موارد ايمني از شورا مي‌خواهم كه كميته حقيقت‌يابي را تشكيل دهد در غير اين صورت با دادستاني تهران در خصوص موضوع خط 7 مكاتبه خواهم كرد، گفت: در اين مدت كه من در مورد ناايمن بودن خط 7 توضيحاتي ارايه كردم يك خبرگزاري منتسب به سپاه اين تذكرات من را به تخريب سپاه متصل و عنوان كرد كه پشت پرده اين انتقادات حمله به سپاه است! اما بايد اعلام كنم كه اين مطلب چه ربطي به سپاه دارد؟ خداوند سپاه را از دست دوستان نادان نجات دهد. البته اين گزارش با واكنش اعضاي حامي قاليباف مواجه شد به طوري كه در ميانه ارايه گزارش توسط حافظي، تقي‌پور، سخنگوي شورا بدون روشن كردن ميكروفن به ميان صحبت‌هاي وي آمد و گفت: اگر مي‌خواهيد سخنراني كنيد برويد براي روزنامه‌ها بگوييد؛ او به چمران گفت چرا ساكت نشسته‌ايد و اجازه مي‌دهيد هر چه مي‌خواهد بگويد؟ كه چمران در پاسخ وي گفت: بگذاريد بخوانند، گويا دوست دارد بخواند!
سوله‌هاي مديريت بحران و واگذاري
سوله‌هاي بحران و واگذاري آن به بخش خصوصي كه چند هفته‌اي است در صحن شورا مطرح شده موضوع بعدي جلسه ديروز بود. حافظي در اين باره گفت: در 11 ارديبهشت ماه سال 95 شوراي شهر مصوبه‌اي داشته كه براساس آن شهرداري ملزم شد تمامي سوله‌هاي مديريت بحران را در اختيار سازمان مديريت بحران قرار دهد و به استناد اين مصوبه در 24 بهمن ماه و همان سال نيز از شهرداري درخواست كرديم در مورد سوله‌هاي بحراني كه در اشغال هستند، توضيح دهند. يك سال بعد معاون شهردار طي نامه‌اي اعلام كرد كه كليه سوله‌ها تحويل سازمان مديريت بحران شده و تنها اشاره كردند كه بخشي در اختيار ورزش بانوان شده است. وي با بيان اينكه براساس اين نامه اعلام مي‌كنم كه سوله منطقه 2 تابلو معاونت فني وعمراني دارد و سوله ديگري در منطقه 2 به دانشگاه علمي كاربردي شهرداري بدل شده و در منطقه 22 نيز سوله حضرت ابوالفضل در اختيار معاونت اجتماعي گذاشته شده است، گفت: سوله مديريت بحران منطقه 4 شهربازي و سوله منطقه 13 به محل دپوي تجهيزات و دكور صداوسيما بدل شده است. همچنين سوله بحراني
در منطقه 2 نيز به برنامه خندوانه تحويل داده شده است كه بايد هرچه سريع‌تر شهرداري در مورد اين اظهارات متناقض توضيح دهد. دو روز پيش محمد باقر قاليباف در جمع خبرنگاران واگذاري سوله‌هاي مديريت بحران را تكذيب كرده بود.
توقف قراردادهاي غيرشفاف شهرداري
قراردادهاي مبهم و غيرشفاف شهرداري تهران يكي ديگر از موضوعات مطرح شده در جلسه ديروز بود كه از سوي سالاري مطرح شد. رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران در ادامه جلسه در تذكري جدي به قرارداد‌هاي مبهم و غيرشفاف شهرداري تهران در فرآيند گذار مديريت شهري اظهار داشت: در جلسه مشتركي كه اعضاي شوراي چهارم و منتخبين شوراي پنجم و شهردار تهران و مديران وي داشتند، آقاي قاليباف صراحتا اعلام كردند كه دستورات اكيد را براي منع انعقاد هرگونه قرارداد كه تعهداتي را براي مديريت آينده شهر تهران ايجاد مي‌كند صادر كردند و صرفا موضوعات مربوط به نگهداشت و موضوعات جاري شهر انجام مي‌شود اما اكنون مجموعه گزارشات متنوعي كه از سوي مديران شهرداري به ما مي‌رسد همه را نگران كرده است و لذا بنده درخواست توقف سريع اين روند و شفاف‌سازي در اين خصوص را دارم. اين عضو شوراي شهر تهران ادامه داد: گزارشاتي ارايه داده مي‌شود كه اكنون اردوگاه شهيد ميرحسيني به مساحت 70 هكتار در منطقه 22 در حال واگذاري به يك شركت بخش خصوصي براي بهره‌برداري است و حتي كاركنان شهرداري را از آنجا اخراج كرده‌اند. ضمنا گزارشاتي غيررسمي داده مي‌شود كه حتي قراردادهايي در سازمان املاك بدون قيد زمان و مبلغ به امضاي اعضاي هيات‌مديره رسيده است و قرار است هر زمان و مبلغي را كه صلاح دانستند قيد كنند. سالاري با اشاره به قراردادهاي شهرداري با قرارگاه امام رضا (ع) ادامه داد: ما هيچ اطلاعي در خصوص اين قرارگاه و هيات امناي آن نداريم و اينكه چگونه است كه هرجاي شهر و شهرداري مي‌رويم اسم اين قرارگاه را مي‌شنويم و مي‌گويند در حال انعقاد قرارداد است؟ چرا كسي در مورد اين موضوعات توضيح نمي‌دهد و شفاف‌سازي نمي‌شود؟ شهرداري تهران بايد در خصوص اين ابهامات پاسخگو باشد و شفاف‌سازي كند.
واگذاري شبهه‌ناك املاك به غيرها...
عباس جديدي نيز يكي ديگر از منتقدين جلسه ديروز بود. وي با بيان اينكه برخي تصور مي‌كنند سوال از شهردار
توهين‌آميز و غرض ورزانه بوده است، گفت: در 16 خرداد 95 از شهرداري درخواست كرديم كه در مورد واگذاري املاك از سال 85 تاكنون توضيحاتي را ارايه كند چراكه برخي املاك به طور رايگان براي بهره‌برداري، اجاره و انتقال مالكيت به اشخاص حقيقي و حقوقي و هيات‌هاي مذهبي داده شده اما تاكنون از سوي شهرداري پاسخي ارايه نشده است. وي با بيان اينكه به طور مشخص در مورد واگذاري اراضي فضاي سبز شهرداري به يك مجموعه سواركاري، واگذاري بيش از 2000 متر زمين در منطقه 18 براي احداث بناي يك حوزه علميه، واگذاري فضاي سبز به متراژ 1200 متر در خيابان مقدس اردبيلي و واگذاري زميني متعلق به شهرداري در تقاطع بزرگراه همت و افشاري به يك هيات تذكر مي‌دهم و خواهان توضيح شهرداري هستم.
نامگذاري نيايش به نام هاشمي‌
مجتبي شاكري، رييس كميسيون نامگذاري شوراي شهر تهران از جمع‌بندي نهايي براي نامگذاري اتوبان نيايش و تونل نيايش به نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني خبر داد وگفت: نهايتا جلسه‌اي با حضور محسن هاشمي، فرزند آيت‌الله براي نامگذاري معبري به نام اين فقيد بزرگ انجام شد و با جمع ‌بندي‌هاي انجام شده تونل و بزرگراه نيايش به نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تغيير نام خواهد داد. وي افزود: به پيشنهاد فرزند هاشمي در دوم شهريور ماه همزمان با سالروز تولد آيت‌الله اين تغيير نام رخ مي‌دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون